Miten helppohoitoinen kasvu orkkidea on? Näyttäisi nätiltä mutta
Kommentit (11)
Tavalliset orkideat eivät ole vaativia kasveja hoitaa ja niiden hoidosta on aivan turhan vaativia ohjeita.
Tärkeintä on että orkideaa pidetään esim. pohjois-ikkunalla koska se ei kestä auringonpaistetta. Hoidoksi riittää kun pitää suojaruukun pohjalla aina vähän vettä. Kukkavanaa ei kannata katkaista vaan uudet kukat kasvavat sinne helpoiten.
Kokemusta on ja hyvin kukkivat uudestaankin.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä orkideat on "kertakäyttökukkia". Kun ostat sen nuppuisena, se kukkii ehkä noin 3-4 viikkoa. Sen jälkeen siinä on jäljellä vaan ne pienet lehdet. Melko mahdotonta on saada sitä kotioloissa uudestaan kukkimaan. Mutta kukinta on kyllä sen verran kaunis ja kestää pitkään, että ovat minusta kyllä hintansa arvoisia.
Ei ole mitenkään mahdotonta saada kukkimaan uudestaan! Tarvitsee kuitenkin runsaasti valoa ja mielellään pientä vaihtelua päivä- ja yölämpötiloihin. Kasvuaikaan kannattaa kastella lannoitteella, jossa ei ole liikaa typpeä.
Minulla esimerkiksi yksi perhosorkidea on pian 10 vuoden ajan kukkinut kolmesti vuodessa. Puikkokämmekkää pidin nyt kesän ajan parvekkeella (eilen otin sisään, kun yöt alkaa olla sen verran kylmiä), ja siihen on tulossa aivan valtavasti nuppuja.
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset orkideat eivät ole vaativia kasveja hoitaa ja niiden hoidosta on aivan turhan vaativia ohjeita.
Tärkeintä on että orkideaa pidetään esim. pohjois-ikkunalla koska se ei kestä auringonpaistetta. Hoidoksi riittää kun pitää suojaruukun pohjalla aina vähän vettä. Kukkavanaa ei kannata katkaista vaan uudet kukat kasvavat sinne helpoiten.
Kokemusta on ja hyvin kukkivat uudestaankin.
Minun kokemukseni taas on, että pohjoisikkunalla orkidea ei Suomen oloissa saa millään tarpeeksi valoa, ei ainakaan muulloin kuin kesällä. Itse pidän kaikkia orkideoita eteläikkunalla (yläkerran parveke tosin varjostaa sen verran, ettei paahde käy liian kovaksi).
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä orkideat on "kertakäyttökukkia". Kun ostat sen nuppuisena, se kukkii ehkä noin 3-4 viikkoa. Sen jälkeen siinä on jäljellä vaan ne pienet lehdet. Melko mahdotonta on saada sitä kotioloissa uudestaan kukkimaan. Mutta kukinta on kyllä sen verran kaunis ja kestää pitkään, että ovat minusta kyllä hintansa arvoisia.
Ei ole ollenkaan mahdotonta. Itselläni on kukkinut monet kerrat uudestaan. Se lepovaihe kukinnan välillä voi olla vaan aika pitkä ja monet eivät jaksa odottaa ja heittävät kukan pois. Sain joululahjaksi orkidean, joka on ollut täydessä kukassa siitä saakka. Toinen orkideani, joka on ollut pitkään levossa, on alkanut tehdä uusia oksia ja lehtiä, veikkaan että kohta kukkii.
Korostan, että en todellakaan ole mikään viherpeukalo. Kastelen orkideoitani silloin kun muistan, ehkä kerran kk, suoraan sinne (kaupan muovi)purkkiin vieläpä, en viitsi tehdä mitään upotuskasteluja. En lannoita.
Joo, ei todellakaan ole vaikea saada kukkimaan uudelleen. Omani (perhosorkidea) on tököttänyt ikkunalaudalla jo vuosikausia, ja kukkii ehkä 2-3 kertaa vuodessa. Kastella ei saa liikaa ja joskus kun muistaa, niin voi antaa vähän lannoitevettä. Jonain vuonna tulin vieneeksi sen kasvihuoneeseen kesän ajaksi, ja se innosti sitä kasvattamaan poikasiakin. Yleensä se kyllä on vain sisällä kesät talvet.
Orkkidea on vaikeampi hoitaa kuin narsisti.
En ole viherpeukalo, mutta orkideoita on paljon. Kokemuksesta voin sanoa, että laaduissa on eroja. Joku Pirkka-versio kukki uutena ja nyt ollut monta vuotta pelkät lehdet. Laadukkaammat, kukkakaupoista ostetut alkavat uuden kukinnan miltei heti vanhojen lakastuttua. Ja kukkivat pitkään.
Helppo hoitoisia ja helposti kukkivat uudelleen. Sijoita länsi tai itä ikkunalle, uppokastele kerran viikossa, eli upotat veteen tunniksi koko ruukun. Mitään muuta ei tarvitse tehdä.
Olen niitä ihmisiä, jotka tappavat kaktuksetkin, mutta orkidea pysyt hengissä! Ja kukkii uudelleen. Upotan veteen ~kerran viikossa ja that's it. Ikkuna luoteeseen.
Orkideat on äärimmäisen helppo saada kukkimaan uudelleen. Eivät kestä suoraa auringon porotusta, mutta tarvitsevat paljon valoa.
Kukkivat 2-3kertaa vuodessa.