Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitsen aina jonkun, jonka kanssa keskustella isoista päätöksistä. Onko tämä kypsymättömyyttä?

Vierailija
22.08.2017 |

Olen kolmekymppinen työssäkäyvä nainen ja tuntuu, että en ole vissiin ihan kasvanut aikuiseksi. Aina kun on aika tehdä iso päätös, joka vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen tarvitsen jonkun jonka kanssa siitä puhua. Se aihe pitää siis ihan repiä auki ja repostella sitä oikein kunnolla jonkun kanssa, jonkun pitää kysyä minulta muutama oikea kysymys ja lopulta sen toisen pitää jollain tavalla "osoittaa luottamusta" siihen, että olen tehnyt minun kannalta oikean päätöksen. Sellainen pinnallinen jutustelu ei auta, ei myöskään se, että toinen puolivälinpitämättömästi sanoo jotain tyyliin "No, itsehän tuon päätät mitä teet" tai "Niin, vaikeita päätöksiähän nämä on, en osaa sanoa mitä pitäisi tehdä". Itse asiassa en koskaan pyydä ketään muuta tekemään päätöstä minun puolestani, enkä kysy mitä minun pitäisi tehdä, pyydän vain juttelemaan minun kanssa asiasta kunnes itse tiedän mitä tehdä.

Aikuiset ihmiset ympärilläni tuntuvat lähinnä turhautuvan tähän "tarpeeseeni", ihan kuin heitä ärsyttäisi se, etten osaa yksin tehdä omaa elämääni koskevia päätöksiä. Olen alkanut tuntea itseni lapselliseksi tämän takia, mutta tarve ei sillä tajuamisella mihinkään poistu. Edelleen jos teen päätöksen yksin puhumatta asiasta kenellekään tuntuu, että se on tavallaan hakuammuntaa, minulla ei ole millään muotoa luottavainen olo päätökseni kanssa, olen vain tehnyt jonkun päätöksen kun oli pakko.

Nyt pitäisi päättää jatkanko nykyisessä turvallisessa työssäni nykyisellä paikkakunnalla vai lähdenkö toiselle puolelle maailmaa tavoittelemaan huteraa unelmaani, josta ei epävarmuutta puutu. Minun mielestä aika iso päätös, mutta lähipiiristäni ei löydy ymmärrystä tarpeelleni istua alas jonkun kanssa ja kaikessa rauhassa puhua VAIN tästä kunnes löydän rauhan asian kanssa.

Onko kellään muulla tällaista? Pitäisikö tässä jotenkin osata kasvaa aikuiseksi ja alkaa tekemään päätöksiä täysin itsenäisesti..?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet laumaeläin, et yksinäinen susi laisinkaan. Mahtaakohan tuo olla haitta?

Vierailija
2/8 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja sitä on havaittavissa varsinkin tällä palstalla.Ihme juttu ettei  itse osaa päättää vaan pitää kysyä tuikituntemattomilta mitä tyhmimpiä asioita jotka pitäisi itse jo  osata päättää. Eikö niillä ihmisillä ole oikeita kavereita???

Vierailija
4/8 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ei pidä tehdä päätöksiään "täysin itsenäisesti", vaan on hyvä kuulla ainakin niitä, joihin päätökset vaikuttavat. Kyllä ne yleensä vaikuttavat muihinkin kun omaan itseen. Lisäksi eri ihmisten neuvoja on hyvä kuunnella, vaikka niitä ei sitten noudattaisikaan.

Silti vastuu on kannettava itse.

Jos sun ympärillä olevat ihmiset kyllästyvät sun miettimisiisi, saattaa olla että

-mietintäsi ovat suhteettoman pitkällisiä ja voimille käyviä asian merkitykseen nähden?

- ihmiset kokevat, että yrität siirtää vastuuta ja jankaat hyväksyntää tai "lupaa"

-ihmiset kokevat, että jankkaat samoja asioita uudelleen ja uudelleen kunnes saat haluamiasi vastauksia (et ehkä huomaa tätä itse, mutta saatat silti tehdä niin, koska asia ei sinun mielestäsi ole käsitelty ennen kuin saat "oikean" vastauksen)

Vierailija
5/8 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinä joudut ottamaan päätöksestä vastuun, niin on myös opittava tekemään päätöksiä itsenäisesti. Toki avun pyytäminen ei ole kiellettyä. Mutta toisaalta on opittava myös luottamaan itseensä. Ei se helppoa ole. 

Vierailija
6/8 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun ympärillä olevat ihmiset kyllästyvät sun miettimisiisi, saattaa olla että

-mietintäsi ovat suhteettoman pitkällisiä ja voimille käyviä asian merkitykseen nähden?

- ihmiset kokevat, että yrität siirtää vastuuta ja jankaat hyväksyntää tai "lupaa"

-ihmiset kokevat, että jankkaat samoja asioita uudelleen ja uudelleen kunnes saat haluamiasi vastauksia (et ehkä huomaa tätä itse, mutta saatat silti tehdä niin, koska asia ei sinun mielestäsi ole käsitelty ennen kuin saat "oikean" vastauksen)

Juu, nämä saattaa hyvinkin pitää paikkaansa. Sitä päätöksentekoon väkisinkin jäävää epävarmuutta on hankala sietää. Ja tuo vastuunotto. Ihan tosissani kysyn, osaatko sinä tai joku muu selittää, mitä se oikein tarkoittaa? Siis mitä se merkitsee, että ottaa vastuun omista päätöksistä? 

Vierailija
7/8 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, nämä saattaa hyvinkin pitää paikkaansa. Sitä päätöksentekoon väkisinkin jäävää epävarmuutta on hankala sietää. Ja tuo vastuunotto. Ihan tosissani kysyn, osaatko sinä tai joku muu selittää, mitä se oikein tarkoittaa? Siis mitä se merkitsee, että ottaa vastuun omista päätöksistä? 

Ap

Vierailija
8/8 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla luonteeltasi myös sen lajin ajattelija, että tarvitset toisen ihmisen ikään kuin peiliksi ajattelua selkeyttämään. Ihmiset ollaan erilaisia.