Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinnostaako kimppakämppäasuminen?

21.08.2017 |

Pohdimme isomman asunnon laittamista vuokralle kimppakämpäksi, jossa kaikilla vuokralaisilla olisi omat vuokrasopimukset (pitääkin olla tästä syksystä voimaan tulleesta opintotukimallin muutoksesta johtuen).

Sen verran on aikaa siitä kun itse olin opiskelija / perheetön, etten oikein osaa arvioida miten kiinnostava kimppakämppä nykyisellään on asumismuotona. Kommentteja?

Itse aikoinaan rakastin kimppakämppäasumista, se oli elämäni parasta aikaa <3 Oli myös minun opiskelukaveripiireissä suosittu monien keskuudessa, ja aivan ihania ne yhteisöt olivatkin.

Kiinnostaa myös sijainti - luuletteko että Espoon Karakallioon saisi kämpän täyteen vuokralaisia vai onko liian kaukana oppilaitoksista? Tai saako vuokralaisia vain keskustaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sille faninsa nykyäänkin. Juuri oli Hesarissa juttu siitä, miten ihan aikuiset ei-opiskelijat asuivat omasta valinnastaan kimppakämpässä. Toki pitää varautua siihen että vuokralaiset voi vaihtua tiuhempaan kuin normaalisti. Karakallio tuskin on kimppa-asumiseen niin haluttu alue kuin Kallio tai Helsingin kantakaupunki, mutta voithan koettaa.

2/10 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jonkin verran on näistä juttua ollut lehdissä, ja jonkunlainen yhteisöllisyys kai on päivän trendi, mutta vaikea sanoa missä määrin sitten oikeasti paljon on ihmisiä jotka kollektiiviasumisesta innostuisivat.

Vuokralaisten tiheä vaihtuminen ei haittaa. Ajattelisin tätä vähän niin kuin harrastuksenakin, ja lisäksi on omat opiskeluajat edelleen muistoissa, jolloin juurikin joustava vuokraisäntä pelasti meidät tyttöset pulasta useampaan kertaan. Haluaisin itse nyt puolestani olla helpottamassa opiskelijoiden asuntopulaa.

Mutta pitää sijoituksen silti olla järkevä, ei tämä pelkkää hyväntekeväisyyttä voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/10 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kimppakämppä kelpaa vain pakon edessä, jos ei muuta saa, tai ei ole muuhun varaa. Niissä on niin miljoona mahdollisuutta eirilasiin ongelmiin.

Vierailija
4/10 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakämppäläiset on syytä valita huolella, itse en toivoisi omaan taloyhtiööni jatkuvaa biletystä pitävää poppoota.

Vierailija
5/10 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karakallion houkuttelevuus riippuu siitä, paljonko on vuokra ja missä opiskelee. Onhan Leppävaarassakin oppilaitoksia, samoin Espoon keskuksessa. Karakallion asunnosta ei kannata pyytää vuokraa niin paljon kuin Kallion tai keskustan kämpistä, mutta siellä on luonto lähellä.

Vierailija
6/10 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnekysymys varmaan toi kimppa-asuminen. Asuin nuorena pari vuotta solussa. En viihtynyt silloinkaan, mutta se oli pakkotilanne silloin. Kämppäkaveri oli ok mutta solussa ei ole yksityisyyttä eikä se tunnu kodilta. En haluaisi asua edes kavereiden kanssa.

7/10 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tätä kyselenkin kun itse olen niin yltiösosiaalinen ihminen että rakastin tosiaan sitä opiskelijatyttösten kimppakämppää yli kaiken, mutta tiedostan että läheskään kaikki eivät tällaisia ole. Olen perheellisenäkin tykännyt eniten asua paikoissa joissa naapurusto muodostaa todellisen yhteisön.

Voi siis olla että oma käsitykseni on liian romantisoiva... Harmillista, ihastuin tähän ideaan. Vaihtoehto on tietysti sijoittaa yksiöihin jotka vaikkapa Leppävaarasta varmasti aina vuokralaisensa löytävät.

8/10 |
21.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karakallion houkuttelevuus riippuu siitä, paljonko on vuokra ja missä opiskelee. Onhan Leppävaarassakin oppilaitoksia, samoin Espoon keskuksessa. Karakallion asunnosta ei kannata pyytää vuokraa niin paljon kuin Kallion tai keskustan kämpistä, mutta siellä on luonto lähellä.

Totta. Ajattelinkin, että Karakallio houkuttelisi Laureassa tai Omniassa opiskelevia.

Ja Karakallio siksi että siellä on paljon halpoja isoja asuntoja joista saisi pikkurempalla ihan viehättäviä kämppiä. Ja alue sinällään kiva, "köyhän miehen Tapiola"...

Vierailija
9/10 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumu2017 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ajattelinkin, että Karakallio houkuttelisi Laureassa tai Omniassa opiskelevia.

Ja Karakallio siksi että siellä on paljon halpoja isoja asuntoja joista saisi pikkurempalla ihan viehättäviä kämppiä. Ja alue sinällään kiva, "köyhän miehen Tapiola"...

Karakallion talot ovat sen ikäisiä, että siellä alkaa olla putkiremontit sun muut ajankohtaisia. Kannattaa tarkistaa ison halvan asunnon isännöitsijätodistuksesta, miten remontteja on tehty ja suunniteltu tehtäväksi.

Kimppakämppään ei kukaan muuta asumaan taloyhtiön remontin keskelle.

10/10 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Karakallion talot ovat sen ikäisiä, että siellä alkaa olla putkiremontit sun muut ajankohtaisia. Kannattaa tarkistaa ison halvan asunnon isännöitsijätodistuksesta, miten remontteja on tehty ja suunniteltu tehtäväksi.

Kimppakämppään ei kukaan muuta asumaan taloyhtiön remontin keskelle.[/quote]

Tottakai! Enhän mä nyt hyvänen aika ole ensimmäistä kertaa asuntoa ostamassa, teen kyllä perusteelliset tuottolaskelmat.

Ei kukaan itseään kunnioittava kiinteistövälittäjä myy 1960-1970-luvuilla rakennettuja taloja ilman tietoa tehdyistä ja tulevista remonteista. Olen itsekin yhden putkiremontin läpikäynyt ja juuri putkiremontoidun asunnon myynyt - voitolla.

Ison asunnon osto on isompi riski verrattuna yksiöön koska vuokralaisten saaminen ei ole niin suoraviivaista. Siksi yritän kerätä tietoa mahdollisten kimppakämppäasujien preferensseistä ennen kuin teen sijoituspäätöksen.

Lisäksi pitää tietenkin löytää se juuri oikea kohde, oikeaan aikaan, ja saada menemään läpi mielellään markkinahintaa alhaisempi tarjous. Ja tietysti pankillakin on sanansa sanottavana asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan