Muita joiden mies tekee 10-12 tunnin työpäiviä
Lopun ajan viettää lapsen kanssa ja nukkuu. Tunnetteko yksinäisyyttä?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Työmatkoineen noin on varmaan kaikilla. Minulla työpäivä 8 tuntia ja matkat puolitoista tuntia suuntaansa, eli yhteensä olen kotoa poissa noin 11 tuntia joka ikinen arkipäivä. Jäljelle jääneellä vapaa-ajalla kun hoitaa kauppareissut, ulkoilun, harrastukset ja pihatyöt, niin aika vähiin jää puolisolle varattu aika.
Tämän takia me asutaan keskustassa. Työmatka kummallakin 10 min kävellen ja miehen työpäivä yleensä 9-10 h niin harvoin joutuu olemaan yli 11 h poissa kotoa. Yleensä mies vie lapset päiväkotiin aamulla ja minä haen iltapäivällä. Näin lapset eivät joudu olemaan ylipitkää päivää päiväkodissa, vaikka molemmat tehdään yli 8 h päivää.
Kerrostalossa ei ole piha- tai huoltotöitä, joten senkin ajan voi viettää lasten kanssa. Lisäksi meillä käy siivooja, että on enemmän perheen yhteistä aikaa.
Jokainen rakentaa arkensa minkälaiseksi haluaa. Ei Suomessa nälkään kuole, vaikka tekisi lyhyempää työviikkoa, ei vaikka saisi siivoojan palkkaa. Toki töiden tekeminen on kunnioitettavaa, mutta ei se ole mitenkään pakollista tuossa määrin ja silti voi lukea itsensä hyväksi ihmiseksi. Yhteisen ajan viettäminen, yhteisen merkityksen löytäminen elämällä on ihan keskeistä parisuhteessa. Ymmärrän, että ap:tä harmittaa miehen poissaolo, jos se ei palvele yhteisiä päämääriä. Kannattaisiko kummankin vanhemman tehdä normaalipituista työpäivää (jos ap on nyt kotona) ja varata lisääntyneestä vapaa-ajasta jollekin yhteiselle? Sehän voi olla vaikka liikunnan harrastamista tai vapaaehtoistyötä, joiden hyödyt kyllä lähentelevät niiden lisätyötuntien tuomaa hyötyä, joita ap:n mies tällä hetkellä tekee.