Naiset eivät tykkää jos heitä kutsuu emänniksi. Miksi sitten joitain kutsutaan halveksien lentoemänniksi?
Kommentit (9)
Sama se mulle sanooko mies mua emännäksi. Tai joku muu nimittää mua mieheni emännäksi. Ihan sama, mua ei haittaa
en ole kuullut että joku kutsuisi naista emännäksi, ellei ole jonkun pitopalvelun tai maatalon emäntä.
Kyllä kai siitäkin suututtaisiin, jos omaa vaimoa kutsuttaisiin tarjoilijaksi tai siivoojaksi.
Emäntänä olo on kuin olisit töissä avioliitossa. Ei kiinnosta olla kenenkään emäntä tai aikuiselle miehelle äiti. Lapsilleni olen kyllä äiti, mutta heistäkin tahdon kasvattaa ei palveltavia ja passattavia vaan itse tekeviä. Lentoemäntä kieltämättä passaa työkseen, joten nimitys sopii työhön. Kukaan ei tahdo olla emäntä 24/7!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tahdo olla emäntä 24/7!
Minä haluaisin!
Koska emäntä on termi joka viittaa siihen, että hoitaa ja huolehtii kaiken ja emännöi. Sitähän se lentoemäntä just tekee. Se taas että kutsut emännäksi vaimoa tai äitiä on sitten vastaavasti ilmaus joka viittaa siihen, että kyseinen nainen on lähinnä piika jonka homma on hoitaa kaikki. Itse en ainakaan halua tulla viitatuksi emäntänä kuin töissä, kyllä lentoemäntänä, jossa oikeasti mun duuni on kaataa sitä kahvia ja huolehtia että kaikilla on asiat hyvin tai juhlissa joissa myös huolehdin että vierailla on kaikkea.
Käsittääkseni on ammatteja/työnimikkeitä, joissa on emäntä-liite, vaikka henkilö olisi mies. Emäntähän on vähän kuin arvonimi tai asema, johon liittyy tietylaisia työtehtäviä. Sehän on vähän kuin sanoisi jotakuta vaikkapa rengiksi tai suutariksi noin muuten vaan. Emäntä ei ole mielestäni yleispätevä nimitys kaikille naisille kuten ei esim. äitikään. Jotkut naiset ovat äitejä, mutta eivät kaikki.
Emännyys on työ. Emäntiä työskentelee paitsi maatiloilla niin keittiöissä, lentokoneissa ja muissa asiakaspalvelutehtävissä. Itse olen ammatiltani opettaja, joten pitäisin outona, jos minua kutsuttaisiin emännäksi. Korkeintaan se on sopivaa, että vieraat kiittävät minua eli tilaisuuden emäntää vaivannäöstä vaikkapa illallisen jälkeen. Sen sijaan mieheni ei ole sopivaa näin toimia arkielämässämme.
Myös miehen kutsuminen isännäksi on niin wt. Ainoa poikkeus on maatalon isäntä.