4-vuotias poika käy pissillä koko ajan
Eilen illalla kävi 7 krt tunnin aikana. Hoitajakín sanoi, että on käynyt tiheämmin nyt viime aikoina.
Soitin aamulla nla:an, josta saatiin labraan lähete. Alustavasti puhdas näyte.
Mitäs ihmettä tämä on? Voiko olla jotenkin kehitykseen liittyvää?
Kommentit (5)
Omalla esikoisellani on, ja pippeli on tyypillisen suppilomainen. Tällaisen esinahan alle pesiytyy helposti balaniitti, sinänsä melko harmiton hiivatulehdus, joka voi aiheuttaa tiheää pissaamistarvetta ja sitä, että täysin kuivaksikin oppinut lapsi saattaa lurauttaa alkupisut jopa housuun. Tiheä suihkuttelu ja tarvittaessa hoito tipoilla (lääkärin määräämillä) auttaa.
Nyt onneksi jo rauhoittunu. Pariin otteeseen ollu viimeisen vuoden aikana muutaman viikon jakso. Paras ohje minkä olen saanut, on se ettei asiaa sen suuremmin huomioi, niin menee ajallaan ohi. Tietysti ensin pitää selvittää ettei ole tulehdusta tms.
Kyseinen homma voi olla aivan hyvin ikään liittyvää. Voi olla, että ei malta pissata loppuun asti ja kohta pitää mennä uudestaan. Jos vakavampia syitä mietitään, diabeteksen yhtenä oireena voi olla suuret virtsamäärät. Onko lapsesi juonut myös paljon? Yhtenä syynä voi myös olla pissatulehdus, siihen voi myös liittyä pahanhajuinen pissa ja kirvely pissatessa, sekä alamahakivut. Toivottavasti kyseessä on aivan ohimenevä " vaiva" .
Meidän poika oli juuri neljä vuotias (tästä on nyt vuosi aikaa) kun alkoi käydä jatkuvasti vessassa. Vaikka pyysin vessaan ennen ulkoilua, alkoi ulkona heti valittamaan pissahätää. Samoin automatkoilla heti matkan alussa. Ja talvihaalareita riisuttiin hiki hatussa, joskus tuli pieni liraus, joskus enemmänkin pissaa. Hoidossakin hoitaja vei yhtäkkiä poikaa kesken ulkoilun sisälle pissalle, kun aikaisemmin ei ollut tarvinnut käydä. Poika toisteli, että mulla on sellainen " pissavika" .
Vein lopulta pojan lääkäriin ja nuori mieslääkäri otti homman niin tosissaan, että alkoi puhua mulle diabeteksesta yms. Otettiin pissanäyte ja verikoe. Mitään tulehduksia eikä varsinkaan diabetestä löytynyt. Kun kuulin tuloksen puhelimessa kerroin pojalleni, että lääkäri sanoi, ettei sinulla ole mitään pissavikaa ja olet ihan terve. Tuosta hetkestä lähtien vessassa ramppaaminen lakkasi. Oli siis jokin ihme neuroosi ja kesti n. kolme - neljä viikkoa yhteensä. Taitaa siis olla ikään kuuluvaa, kun muillakin vastanneilla on ollut samanlaisia kokemuksia.
En ole laskenut kertoja/tunti, mutta just viikonloppuna kiinnitin huomiota että edellisestä käynnistä vessassa ei ollut enempää kuin 10 min ja taas meni vessaan.
En ole huolestunut asiasta enempää kun toisaalta on yön kuiva ja ei käy yöllä vessassa ja esim ulkoillessa tai kauppareissussa menee sujuvasti 2-3 tuntia ilman vessahätää. Olen tulkinnut enemmän tavaksi.