Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi vääristää enemmän, kamera vai peili?

Vierailija
15.08.2017 |

Olen hiukan ylipainoinen, ja minulla on pyöreähköt kasvot. Peilistä katsottuna ne eivät nyt kuitenkaan niin hirveät ole, minulla on ihan nätit piirteet ja suuret silmät jotka tasapainottavat pullaposkia.

Näin äsken minusta otetun kuvan ja järkytyin – olin ihan hirveän näköinen! Kuva oli otettu huonosta kulmasta ja olin ilmeisesti juuri sanomassa jotain koska ilmeeni oli aika epäedullinen, mutta eniten hämmästyin niistä poskista. Näytin _todella_ turvonneelta, sellaiselta täysikuuemojilta.

Tiedän että tietyt kamerat vääristävät kasvonpiirteitä (esim. puhelinkamerassa näyttää aina hoikemmalta) mutta tämä kuva oli ihan järkkärillä otettu eikä kyllä ollut tippaakaan imarteleva. Tuli ihan sellainen "apua, tuoltako minä oikeasti näytän"-fiilis.

Onko mahdollista että kamera vääristää kasvoja niin että näyttää leveämmältä? Vai voivatko aivot jotenkin "korjata" peilistä näkemääni heijastusta niin että näen itseni nätimpänä kuin oikeasti olenkaan?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilikuva ja kamerakuva näyttävät erilaisilta, koska ne ovat erilaisia. Tee testi: ota kuva kasvoistasi vasen käsi vasemman korvan vieressä, se on se kuva jollaisena muut sinut näkevät, kätesi on siis oikealla puolellasi. Peilikuvassa taas nostettu käsi on vasemmalla puolellasi.

Koska kasvot eivät ole symmetriset, et ole tottunut näkemään itseäsi muiden silmin, ja se saattaa yllättää, oli ylipainoa tai ei.

Vierailija
2/19 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saanut haluamaasi vastausta edellisestä ketjustasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö saanut haluamaasi vastausta edellisestä ketjustasi?

Anteeksi kuinka? Tämä on ensimmäinen aloitukseni pariin kuukauteen. Mutta jos samasta aiheesta keskustellaan jossain muualla, niin linkkaa ihmeessä. AP

Vierailija
4/19 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peili "vääristää" enemmän, koska ihminen vaistomaisesti nostaa leukaansa ja muutenkin vetää itsensä kauniinpaan asentoon peiliin katsoessaan. 

Vierailija
5/19 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamera "näkee" hyvin eritavalla kuin ihmissilmä. Se yksi sekunnin murto-osan kestänyt hetki tuskin vastaa kovin hyvin ulkonäköäsi. Toisaalta kannattaa pitää mielessä, kuten joku jo mainitsikin, että peilin edessä ihminen käyttäytyy aika usein eri tavalla.

Vierailija
6/19 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä onko 2d- vai 3d-kamera.

Vierailija
7/19 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamera. Esim kukkakimput näyttävät kuvissa helposti oudoilta vaikka silmä näkisi ne viehättävinä (myös peilin kautta).

Vierailija
8/19 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peilikuva ja kamerakuva näyttävät erilaisilta, koska ne ovat erilaisia. Tee testi: ota kuva kasvoistasi vasen käsi vasemman korvan vieressä, se on se kuva jollaisena muut sinut näkevät, kätesi on siis oikealla puolellasi. Peilikuvassa taas nostettu käsi on vasemmalla puolellasi.

Koska kasvot eivät ole symmetriset, et ole tottunut näkemään itseäsi muiden silmin, ja se saattaa yllättää, oli ylipainoa tai ei.

Ei tuossa mielestäni ole kyse siitä symmetriastakaan. Minulla esimerkiksi silmät ovat aina kuvissa jotenkin typerästi kiinni ja suukin on sellaisessa sössötysasennossa. Ihan kuin olisin kännissä. 

Vierailija
9/19 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peili "vääristää" enemmän, koska ihminen vaistomaisesti nostaa leukaansa ja muutenkin vetää itsensä kauniinpaan asentoon peiliin katsoessaan. 

Peilikuvassa näkyy syvyyssuunta, tavallisella kameralla räpätyssä kuva ei taas syvyyssuuntaa ole. Eli tavallisella kameralla räpätty vääristää enemmän. Peilikuva ei vääristä sinällänsä yhtään, vaikka se kääntää kuvan pituusuunnassa "toisinpäin".

Vierailija
11/19 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajakulma pyöristää läheltä kuvattua kuutiotakin, ja kalansilmällä kuutiokin on jo pyöreä.

Vierailija
12/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuutta voidaan lähestyä ottamalla paljon videokuvaa itsestä ja kavereista ja katselemalla sitä oikein päin ja peilikuvana.

Vierailija
13/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös näyttää hyvät ja huonot valokuvasi peilille ja nähdä mitä peili tekee niille, normalisoiko se ne jotenkin. Yksi juttu on myös että peili näyttää sinut kauempaa kuin itse otettu selfie. Kyllähän kamera vääristää jonkun verran, sen huomaa varsinkin jos naama lähellä kuvan nurkkia tai reunoja. Ja läheltä otettu kuva korostaa nenää ja kuvan keskellä ja lähellä linssiä olevia juttuja, ehkä, ainakin jonkin verran.

Vierailija
14/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kapeat kasvot, mutta valokuvissa ne saattaa näyttää leveältä. Kaverit ovat nauraneet etten joskus näytä yhtään itseltäni kuvissa.

Vierailija
15/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut, että jos vessan peilikaapin ovet aukaisee ja katsoo itseä peilioven kautta toiseen peilioveen, ei siis tuijota itseään suoraan nenän edessä olevaan peiliin... näkee itsensä ihan uudessa valossa. Esim epäsymmetriat huomaa tosi helposti, mitä ei taas näe jos vain katsoo itseään kohtisuoraan yhteen peiliin! Tajuskohan tästä mitään!

Vierailija
16/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optiikan näjkökulmasta kameran linssi on huomattavasti monimutkaisempi valosäteille. Peili taas hyvin yksinkertainen missä valonsäteet peilautuu suoraan.

Siinäkin on aika suuri ero otanko selfien puhelimen selfiekameralla vai järkkärin 1000€ maksavalla Zeiss objektiivilla. Zeissilla saan aika samanlaisen kuvan kuin peilistä.

Vierailija
17/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kameran objektiivin aiheuttama vääristymä johtuu kuvakulman eroavuudesta "normaalista". Tuolta löytyy juttua aiheesta: http://homes.jamk.fi/~karmi/tutoriaalit/Perspektiivi.htm

Mutta eiköhän se peilikuvan ja valokuvan käänteisyys vaakasuunnassa ole kuitenkin se hätkähdyttävin juttu kun sitä on omaa kuvaa katsoessaan tottunut siihen peilikuvaan.

Vierailija
18/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä peiliä syyttää, jos naama on vino, sanoo sananlasku.

Vierailija
19/19 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vääristävät merkittävästi. Et voi koskaan tietää miltä oikeasti näytät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän