Miksei ole pakollista viittomakielen opetusta jokaisella kouluasteella ala-asteelta yliopistoon asti?
Onhan kuuroillakin oikeus saada palvelua äidinkielellään !!!
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä saan palvelua äidinkielelläni. Äidinkieleni on suomi ja palvelua saan kirjoitetulla suomen kielellä.
t. kuuro
Oletko siis kuuroutunut vasta vanhemmalla iällä? Useimmat kuurot ovat kuitenkin äidinkieleltään viittomakielisiä eikä kirjoitustulkkaus palvele heitä yhtä hyvin kuin viittomakielen tulkkaus.
Pakollinen viitomakielen opetus ei ehkä ole tuohon ratkaisu, mutta vapaavalintaisena sitä voisi kyllä olla paljon nykyistä kattavammin saatavilla jokaisella koulutusasteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt kaupanalalla yli 15 vuotta eikä kohdalle ole koskaan sattunut ilman avustajaa liikkuvaa kuuroa. Kuuro saa luonnollisesti palvelua siinä missä muutkin. Avustaja vain tulkkaa asiat hänelle. Samoin kuin tekee kuulevan, mutta puhuttua kieltä ymmärtämättömän henkilön avustaja. Tai thainkielisen henkilön avustaja/tulkki. Vuorokaudessa ei riittäisi tunnit, jos pitäisi yrittää opetella kaikkien asiakkaiden äidinkieli niin, että sillä voisi heitä palvella.
Miksi kaikkien pitää opiskella juuri pakkoruotsia palvellakseen ruotsinkielisiä? Hehän voisivat itse hankkia tulkin, jos maan pääkieli ei suju.
Koska ruotsi nyt sattuu olemaan Suomessa yksi virallisista kielistä. Viittomakieli ja muut eivät ole. Kannattaa muuttaa pois Suomesta, jos ruotsi noin ahdistaa.
Tai sitten kannattaa pitää mahdollisimman paljon älämölöä, että ruotsi ei enää olisi yksi Suomen virallisista kielistä. Mutta tietenkin, suomenruotsalaisten ratkaisu kaikkeen on paeta ongelmia, siksi eivät osaa suomea vaikka asuvat Suomessa.
Tuolle hankkeelle on helppo saada rahoitusta Moskovasta. Kaikki, mikä erottaa Suomea lännestä, on toivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko muuten suomen viittomakieltä "puhuvat" opiskelemaan myös ruotsin viittomakieltä? Ihan vaan mielenkiinosta kyselen. :D
Eivät. Ymmärtääkseni käyvät ihan samoilla ruotsin kielen tunneilla kun kuulevatkin. Saa korjata, jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt kaupanalalla yli 15 vuotta eikä kohdalle ole koskaan sattunut ilman avustajaa liikkuvaa kuuroa. Kuuro saa luonnollisesti palvelua siinä missä muutkin. Avustaja vain tulkkaa asiat hänelle. Samoin kuin tekee kuulevan, mutta puhuttua kieltä ymmärtämättömän henkilön avustaja. Tai thainkielisen henkilön avustaja/tulkki. Vuorokaudessa ei riittäisi tunnit, jos pitäisi yrittää opetella kaikkien asiakkaiden äidinkieli niin, että sillä voisi heitä palvella.
Miksi thainkielisellä ihmisellä voi sinun käsityksesi mukaan olla tulkki, mutta kuurolla avustaja? Mihin kuuro tarvitsee avustusta? Myös kuurolla on tulkki.
Viittomakieli valinnaiseksi ala-asteilta alkaen!
Joutuuko muuten suomen viittomakieltä "puhuvat" opiskelemaan myös ruotsin viittomakieltä? Ihan vaan mielenkiinosta kyselen. :D