Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostaisitko mökin tässä tilanteessa

Vierailija
15.08.2017 |

Perheessämme on mökkikuumetta, mitään mökkiä tai sukulaismökkiä ei ole, rahaa on säästössä puolet mökin ja tontin hinnasta, mutta vielä on myös asuntovelkaa n. 50 000. Asuntovelkaa vähemmän kuin säästäjä. Työtilanne epävarma tulevaisuudessa, kuten varmasti jokaisella. Mitään perintöä ei ole odotettavissa eli jos säästöt laitetaan hankkeeseen, niin samanlaisia säästöjä ei ole helposti kerrytettävissä. Keski-ikäisiä olemme.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ostaisi

Vierailija
2/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työssäkäyvä sinkku, hoitoalalla, eli varmassa työpaikassa, asun kaupungin vuokra-asunnossa ja olen haaveillut mökistä. Säästöjä tai lainaa ei ole.

Teidän tapauksessa ostaisin kyllä. Ainahan ne saa myytyä jos paha aika tulee. Täytyy uskaltaa elää kuitenkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi.Ei maksullisia lisävastuita jos tulevaisuus on noinkin epävarma.

Vierailija
4/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ostaisi

Perustelut. - ap

Vierailija
5/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin mökki täysin lainarahalla ja vain toinen töissä. Meidän kohdalla se kannatti. Nautitaan suuresti kesistä omalla rannalla.

Vierailija
6/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskekaa talous sen mukaan että toinen tai molemmat jäisi työttömäksi niin selviättekö maksuista.

Jos mökki on kivalla paikalla, sitä voisi myös sitten hätätilassa vuokrata?

Jos mökki on unelma niin kannattaahan siihen sijoittaa.

Vierailija
7/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin sitä, minkä verran lainaa tarvitsisitte. Sanoit, että puolet mökin hinnasta, mutta tarkoittaako se 25 000 vai 150 000. Ja merkittävästi asiaan vaikuttaa tulonne. Sekä se, missä ajassa velka olisi maksettavissa pois ja milloin jäätte eläkkeelle - itse haluaisin siinä vaiheessa olla velaton, jos tiedossa ei ole mikään jättieläke. Ja sitä, miten isoja riskejä olette valmiit ottamaan. Ja mistä mökin ostaisitte - Kainuusta, jossa mökkiä ei ikinä saa enää realisoitua vai joku merenrantamökki Porvoosta, missä paikka todennäköisemmin säilyttää arvonsa ja on realisoitavissa.

Teillähän olisi mahdollisuus myös maksaa asuntovelka pois ja elää velatonta elämää ja nauttia vaikkapa matkustellen ja mökkejä vuokraillen. Itse luultavasti harkitsisin tätä vaihtoehtoa vakavasti.

Vierailija
8/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työssäkäyvä sinkku, hoitoalalla, eli varmassa työpaikassa, asun kaupungin vuokra-asunnossa ja olen haaveillut mökistä. Säästöjä tai lainaa ei ole.

Teidän tapauksessa ostaisin kyllä. Ainahan ne saa myytyä jos paha aika tulee. Täytyy uskaltaa elää kuitenkin...

Itse asiassa mökkien myynti muuttuu haasteellisemmaksi vuodesta toiseen, koska nuorempaa sukupolvea ei kiinnosta mökkeily tai varsinkaan mökin ostaminen ja sen kunnossapito

Vierailija
9/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskekaa talous sen mukaan että toinen tai molemmat jäisi työttömäksi niin selviättekö maksuista.

Jos mökki on kivalla paikalla, sitä voisi myös sitten hätätilassa vuokrata?

Jos mökki on unelma niin kannattaahan siihen sijoittaa.

Mökkiä ja asuntolainaa pystymme lyhentämään, jos toinen on töissä ja toinen ansiosidonnaisella. Mutta jos molemmat ansiosidonnaisella, tuskin pystyisimme lainaa lyhentämään kuin nimellisesti. Tämä on varmasti realismia useammassa perheessä. Toisaalta mietin, että tulotason tippuessa laina-ajan voisi pidentää. Eläke-ikään on kuitenkin vielä 24 vuotta. Totta, mökkiä voisi myös hätätilanteessa vuokrata. Tuota en tullut ajatelleeksi.

Mökki on unelma,mutta samalla mietin, että se on hurjan kallis unelma. Onko se rahan arvoinen.

Vierailija
10/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin ilman muuta jos kerran perhe on yksimielinen. Kaduttaa sitten myöhemmin jos ei uskalla. Voisiko ostaa sellaisen mökin jossa voi hätätilassa (työttömyys tms) myös asua ympärivuotisesti?

Vierailija
11/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettisin sitä, minkä verran lainaa tarvitsisitte. Sanoit, että puolet mökin hinnasta, mutta tarkoittaako se 25 000 vai 150 000. Ja merkittävästi asiaan vaikuttaa tulonne. Sekä se, missä ajassa velka olisi maksettavissa pois ja milloin jäätte eläkkeelle - itse haluaisin siinä vaiheessa olla velaton, jos tiedossa ei ole mikään jättieläke. Ja sitä, miten isoja riskejä olette valmiit ottamaan. Ja mistä mökin ostaisitte - Kainuusta, jossa mökkiä ei ikinä saa enää realisoitua vai joku merenrantamökki Porvoosta, missä paikka todennäköisemmin säilyttää arvonsa ja on realisoitavissa.

Teillähän olisi mahdollisuus myös maksaa asuntovelka pois ja elää velatonta elämää ja nauttia vaikkapa matkustellen ja mökkejä vuokraillen. Itse luultavasti harkitsisin tätä vaihtoehtoa vakavasti.

Mökki ja tontti olisi n. 130 000. Eli lainaa pitäisi ottaa 65 000. Hyvä järvi etelä-suomessa. Tuskin on realisoitavissa, kun katsoo kuinka paljon vanhoja mökkejä on nyt myynnissä. Eläkeiässä haluan itsekin olla velaton. Tienaamme kohtuullisesti, tosin aloilla, jossa on irtisamisuhka koko ajan päällä. Eli tuleviin tuloihin ei voi laskea. Matkustelemme jo nyt. Jos rahoja ei käytetä mökkiin, ne jää säästöön.

Vierailija
12/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi.Ei maksullisia lisävastuita jos tulevaisuus on noinkin epävarma.

Hmmm...Kenellä tulevaisuus ei olisi epävarma. Olen realisti, jollen peräti pessimisti. -ap

Vierailija
13/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin ilman muuta jos kerran perhe on yksimielinen. Kaduttaa sitten myöhemmin jos ei uskalla. Voisiko ostaa sellaisen mökin jossa voi hätätilassa (työttömyys tms) myös asua ympärivuotisesti?

Ei, niiden hinnat liian korkealla. -ap

Vierailija
14/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaa ostaa sellaisen mökin minkä tietää saavansa tarvittaessa nopeastikin kaupaksi. Sillä vain on muutama kriteeri, mikä taas nostaa mökin hintaa. Sen pitää olla maksimissaan 1,5h ajomatkan päässä siitä kaupungista; Turusta, Tampereelta tai Helsingistä. Matkaa pitää kuitenkin olla useimmiten yli 30min, jottei se ole liian lähellä. Mökin pitää olla veden ääressä. Mökkiin pitää tulla sähkö. Mökillä pitää olla juomaveden tasoista vettä antava kaivo tai vesijohto. Mökillä pitää olla sauna. Mökin lähettyvillä ei saa olla tietä tms. moottoritietä, josta kantautuu mökille asti "humina".

Noilla spekseillä uskaltaa ostaa. Sen saat kaupaksi tarvittaessa.

Vierailija
15/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökki kiinnostaa, niin miksi ei. Ei ole välttämättä paras sijoitus tulevaisuutta ajatellen.

Mutta jos mökki on teille sitä, mitä te haluatte. Sijainti Etelä-Suomessa on plussaa.

Ja ehdoton realiteetti on se, että voisi rahan huonomminkin käyttää. Jos ostaisi vaikkapa kalliimman puoleisen auton, voisi olla varma, että siitä rahasta ei ole euroakaan jäljellä eläkeiässä.

Vierailija
16/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mökki kiinnostaa, niin miksi ei. Ei ole välttämättä paras sijoitus tulevaisuutta ajatellen.

Mutta jos mökki on teille sitä, mitä te haluatte. Sijainti Etelä-Suomessa on plussaa.

Ja ehdoton realiteetti on se, että voisi rahan huonomminkin käyttää. Jos ostaisi vaikkapa kalliimman puoleisen auton, voisi olla varma, että siitä rahasta ei ole euroakaan jäljellä eläkeiässä.

Samoja ajatuksia itselläni. -ap

Vierailija
17/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko olisi mökkilainaa otettava ja paljonko on teidän tulot kuussa?

Mun mielestä nämä ovat ainoat kohdat jotka ratkaisevat. Kukaan ei tiedä mikä on työtilanne 15-20v päästä, joten sitä on turha pohtia.

Itse kannatan kyllä mökin ostoa, elämä on lyhyt ja unelmat kannattaa toteuttaa jos ne on vähänkin realistisia. MUTTA jos tulojen ja lainan koon suhde on huono, niin unelma muuttuu nopeasti painajaiseksi. (palaamme kommenttini ensimmäiseen kysymykseen.)

Vierailija
18/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ihmetellyt näitä joilla jo on omakotitalo = työleiri niin haluavat mökin = työleiri.

Jotta onko oikeasti niin vaikeaa vain nauttia kesästä ja lomasta?

Kaipa sitä tuntee itsensä vasta sitten hyödylliseksi kun nurtsi on leikattu, terassi rakennettu ja maalattu sekä laituri uusittu ja ja ja...

Vierailija
19/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on työleiri vain, jos siitä tekee sellaisen. Ei mitään laitureita tarvitse uusia kovinkaan usein ja jos ei laita isoa puutarhaa, niin sielläkään ei tarvii kökkiä perse pystyssä.

Meidän mökillä haravoidaan kerran syksyllä ja keväällä ja ajetaan pieni nurtsi silloin, kun se on pitkä. Rantaa pitää silloin tällöin haravoida, ja omat polttopuut tietysti tehdään itse omista mökkipuista ja sekin tehdään yleensä ihan loma-ajan ulkona. Muuten mökkeily on oikeaa lomailua.

Vierailija
20/45 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko olisi mökkilainaa otettava ja paljonko on teidän tulot kuussa?

Mun mielestä nämä ovat ainoat kohdat jotka ratkaisevat. Kukaan ei tiedä mikä on työtilanne 15-20v päästä, joten sitä on turha pohtia.

Itse kannatan kyllä mökin ostoa, elämä on lyhyt ja unelmat kannattaa toteuttaa jos ne on vähänkin realistisia. MUTTA jos tulojen ja lainan koon suhde on huono, niin unelma muuttuu nopeasti painajaiseksi. (palaamme kommenttini ensimmäiseen kysymykseen.)

Mökkilainaa pitäisi ottaa 65 000. Tulot nyt riittävät ja kohtuulliset. Meidän alalla työtilanne voi muuttua hetkessä. Ja asuntolainaa siis vielä on jäljellä 50 000.