Kyllä joudutte vankeudella uhkaamaan ennen kuin meidän perheessä lajitellaan jätteet
Minä en yksinkertaisesti usko jätteiden lajitteluun ja toiseksi se on liian vaikeaa. Me teemme paljon muuta ympäristön eteen.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä vastannut, että mihin omakotiasujan pitäisi se biojäte sitten viedä?
Sille ei ole yleistä keräystä
Komposti ei pysy pienen perheen (2henkeä) jätteillä käynnissäOma keräysastia täyttyisi niin hitaasti, että puolet jätteistä ehtisi mädäntyä ja aiheuttaisi todellisen ympäristöhaitan.
Eli mikä se ratkaisu siis olisi?
Asun yksin omakotitalossa, ja minulla on Biolan-kompostori biojätteelle. Hyvin toimii, kun sekaan tulee lisäksi jonkin verran puutarhajätettä. Tuotoksen tyhjennän pari kertaa vuodessa loppukompostoitumaan puutarhajätekompostiin puutarhajätteen joukkoon. Hyvää multaa saan muutamassa vuodessa, eikä tarvitse kantaa kaupasta kotiin multasäkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on helppoa: sekajäte ja energiajäte. Energiajätteen voi polttaa, loput on sekajätettä. Pullot ja tölkit menee pantin vuoksi kierrätykseen, kaiken muun saa roskikseen. Ja jos sohva tms. isompi esine pitää hävittää, niin metsäteitä on mökin lähellä muutama sata kilometriä, sinne jonnekin muiden jo viskomien jätteiden sekaan saa sohvankin ilmaiseksi hävitettäväksi.
Annapa osoite, niin tuodaan seuraava purkukuorma sun mökkisi pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä vastannut, että mihin omakotiasujan pitäisi se biojäte sitten viedä?
Komposti ei pysy pienen perheen (2henkeä) jätteillä käynnissäOma keräysastia täyttyisi niin hitaasti, että puolet jätteistä ehtisi mädäntyä ja aiheuttaisi todellisen ympäristöhaitan.
Asun yksin omakotitalossa, ja minulla on Biolan-kompostori biojätteelle. Hyvin toimii, kun sekaan tulee lisäksi jonkin verran puutarhajätettä. Tuotoksen tyhjennän pari kertaa vuodessa loppukompostoitumaan puutarhajätekompostiin puutarhajätteen joukkoon. Hyvää multaa saan muutamassa vuodessa, eikä tarvitse kantaa kaupasta kotiin multasäkkejä.
Meillä ei tule ollenkaan puutarhajätettä, joten ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sulle ratkaisu: googleta Bokashi. Oikein mainio pieneen talouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista asua omakotitalossa, eikä tule ollenkaan puutarhajätettä? Aivan koko pihan on asfaltoitu? Yhtään kukkaa ei ole missään ruukussa? Mitään vihreää ei ole missään kohtaa tonttia? En usko.
Tuo jätteenkäsittely on mielenkiintoinen bisnes. Rahaa tulee kahdesta suunnasta. Toisaalta asiakas itse tuo sinulle raaka-aineen poisvietäväksi ja maksaakin vielä siitä palvelusta. Syyllistämällä saat asiakkaan jopa lajittelemaan sinulle raaka-aineet valmiiksi, jolloin et itse joudu sitä tekemään. Toisesta suunnasta taas voit myydä sinulle luovutetut raaka-aineet eteenpäin sellaiselle, joka ne uusiokäyttää. Rahantuloa ei voi estää ja syyllistämällä voit pudottaa omia kustannuksiasi.
Siksipä en kierrätäkään muta kuin sen minkä jo lapsenakin kierrätin. Paperi ja palautuspullot/tölkit menevät erikseen ja muu on sekajätettä. Jätteitteni trokari lajitelkoot tarkemmin, koska saa jopa maksunkin jätteitteni vastaanottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo jätteenkäsittely on mielenkiintoinen bisnes. Rahaa tulee kahdesta suunnasta. Toisaalta asiakas itse tuo sinulle raaka-aineen poisvietäväksi ja maksaakin vielä siitä palvelusta. Syyllistämällä saat asiakkaan jopa lajittelemaan sinulle raaka-aineet valmiiksi, jolloin et itse joudu sitä tekemään. Toisesta suunnasta taas voit myydä sinulle luovutetut raaka-aineet eteenpäin sellaiselle, joka ne uusiokäyttää. Rahantuloa ei voi estää ja syyllistämällä voit pudottaa omia kustannuksiasi.
Siksipä en kierrätäkään muta kuin sen minkä jo lapsenakin kierrätin. Paperi ja palautuspullot/tölkit menevät erikseen ja muu on sekajätettä. Jätteitteni trokari lajitelkoot tarkemmin, koska saa jopa maksunkin jätteitteni vastaanottamisesta.
Ohhoh
Kierrätän huolimatta siitä, että jouduin joskus todistamaan kun jäteauto kippasi seka- ja kierrätysjätteen samaan syssyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sulle parempi ehdotus: säilöt kaikki jätteesi asuntoosi ja lyöt niillä rahoiksi sitten, kun ollaan siinä pisteessä, että ahneet jätetrokarit alkavat maksaa arvokkaasta raaka-aineesta.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätän huolimatta siitä, että jouduin joskus todistamaan kun jäteauto kippasi seka- ja kierrätysjätteen samaan syssyyn.
Oletko varma, että menivät oikeasti samaan syssyyn? Meillä omakotitalossa on nelilokerikko ja kerralla sekin tyhjennetään. Jäteautokin on jaettu eri osiin, joten menevät omiin lokeroihinsa siinä autossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sulle parempi ehdotus: säilöt kaikki jätteesi asuntoosi ja lyöt niillä rahoiksi sitten, kun ollaan siinä pisteessä, että ahneet jätetrokarit alkavat maksaa arvokkaasta raaka-aineesta.
Jos aiot olla ivallinen, olisit edes nokkela. Tuo nyt vain heijastaa säälittävää harmistuneisuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Biojätteitä en ainakaan kerää kotiini haisemaan ja keräämään bakteereja.
-ei ap
Haisee ne biojätteet roskapussissakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sohva tms. isompi esine pitää hävittää, niin metsäteitä on mökin lähellä muutama sata kilometriä, sinne jonnekin muiden jo viskomien jätteiden sekaan saa sohvankin ilmaiseksi hävitettäväksi.
Tommoset pistä pistää vankilaan heti. Anna tilinumero niin pistän sulle sen muutaman eruon kun seuraavan kerran pitää hävittää sohva, että saat sen asianmukaisesti lajitteluun.
Miksi? Maan tapa on tämä. Paljon helpompaa kipata jäte muiden vaivoiksi 24/7 kuin viedä se parillisina päivinä täydenkuun aikaan klo 16.15 ja 16.16 välisenä aikana maksulliseen jätepisteeseen, joka ottaa enemmän maksua kuin mitä hävitettävä huonekalu aikoinaan maksoi.
Okei, muutama asia pitää nyt korjata:
1) "Kaikki jätteet menee samaan autoon, näön vuoksi vain lajitellaan!"
- Autoissa on omat lokerot omille jätteilleen.
2) "Menee se biojäte siellä poltettavan jätteen seassakin."
- Ei mene. Biojätettä voi olla sekajätteessä se kolmasosa, joka vähentää jätteen energia-arvoa huomattavasti kosteuden vuoksi. Jätteenkäsittelyn kulut kasvavat ja siirtyvät - aivan oikein - Sinun maksettavaksesi. Lisäksi biojäte tuottaa metaania, josta on paljon enemmän iloa mädättämössä (energiaksi) kuin kaatopaikalla.
3) "Kartonkien kierrätys on turhaa, ne voidaan lajitella poltettaviin!"
- Joo no suurempi hyöty saavutetaan kierrättämällä, sillä uuden valmistaminen kuluttaa aina enemmän energiaa kuin vanhan työstäminen. Metalleissa säästetään jopa 90 % energiasta, kun tuote valmistetaan kierrätysmateriaalista.
4) "Jätehuolto saa hoitaa kierrätyksen, kun minä siitä kerran maksan!"
- No kun et maksa. Laskusta tulee aika hemmetin paljon isompi, jos yrität sälyttää omaa työtäsi muiden niskaan. Sama kuin mäkkärissä.
5) "Kaatopaikalle ne menevät kaikki kuitenkin!"
- Kaatopaikkoja pyritään ottamaan pois käytöstä, ja niitä suljetaan koko ajan.
6) "Jätefirmat saavat rahaa tuottamastaan energiasta - miksi minä joudun maksamaan?"
- Ei sitä rahaa niin paljon energiasta irtoa, etteikö pitäisi kuluja kattaa myös niillä jätemaksuilla.
7) "Kuntani alueella ei kerätä biojätettä!"
- Pskempi homma ja kunnan oikeastaan pitäisi näin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on helppoa: sekajäte ja energiajäte. Energiajätteen voi polttaa, loput on sekajätettä. Pullot ja tölkit menee pantin vuoksi kierrätykseen, kaiken muun saa roskikseen. Ja jos sohva tms. isompi esine pitää hävittää, niin metsäteitä on mökin lähellä muutama sata kilometriä, sinne jonnekin muiden jo viskomien jätteiden sekaan saa sohvankin ilmaiseksi hävitettäväksi.
Annapa osoite, niin tuodaan seuraava purkukuorma sun mökkisi pihaan.
Voitte viedä sen paikallisen naapurin roskikseen. Sinne muutkin mökkiläiset salaa kantaa omia jätteitään vedoten siihen, että se astia on lähellä ja melkein tyhjä. Kun he joka tapauksessa maksavat jätemaksun, niin kyllä silloin voi jätteitä joskus olla vähän enemmän.
Koko ketjussa kaikki miettii, että mitä on hyvä nyt, miten vaikeaa kierrätys on ja ja ajatteles että ihan vaivaakin pitäisi nähdä. Ok, sinä et enää elä 50 vuoden päästä, mutta lapsesi ja lapsenlapsesi elävät. Mitäs he sinun jätteillesi tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Okei, muutama asia pitää nyt korjata:
1) "Kaikki jätteet menee samaan autoon, näön vuoksi vain lajitellaan!"
- Autoissa on omat lokerot omille jätteilleen.
2) "Menee se biojäte siellä poltettavan jätteen seassakin."
- Ei mene. Biojätettä voi olla sekajätteessä se kolmasosa, joka vähentää jätteen energia-arvoa huomattavasti kosteuden vuoksi. Jätteenkäsittelyn kulut kasvavat ja siirtyvät - aivan oikein - Sinun maksettavaksesi. Lisäksi biojäte tuottaa metaania, josta on paljon enemmän iloa mädättämössä (energiaksi) kuin kaatopaikalla.
3) "Kartonkien kierrätys on turhaa, ne voidaan lajitella poltettaviin!"
- Joo no suurempi hyöty saavutetaan kierrättämällä, sillä uuden valmistaminen kuluttaa aina enemmän energiaa kuin vanhan työstäminen. Metalleissa säästetään jopa 90 % energiasta, kun tuote valmistetaan kierrätysmateriaalista.
4) "Jätehuolto saa hoitaa kierrätyksen, kun minä siitä kerran maksan!"
- No kun et maksa. Laskusta tulee aika hemmetin paljon isompi, jos yrität sälyttää omaa työtäsi muiden niskaan. Sama kuin mäkkärissä.
5) "Kaatopaikalle ne menevät kaikki kuitenkin!"
- Kaatopaikkoja pyritään ottamaan pois käytöstä, ja niitä suljetaan koko ajan.
6) "Jätefirmat saavat rahaa tuottamastaan energiasta - miksi minä joudun maksamaan?"
- Ei sitä rahaa niin paljon energiasta irtoa, etteikö pitäisi kuluja kattaa myös niillä jätemaksuilla.
7) "Kuntani alueella ei kerätä biojätettä!"
- Pskempi homma ja kunnan oikeastaan pitäisi näin tehdä.
Meillä se biojäteastian tyhjennys maksaa 20 e/kk. Sekajäte ja energiajäte on halvempia,joten miksi ihmeessä maksaisin vuodessa 240 e lisämaksua biojätteen keräämisestä, kun saan sen nyt 0 eurolla sekajäteastiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista asua omakotitalossa, eikä tule ollenkaan puutarhajätettä? Aivan koko pihan on asfaltoitu? Yhtään kukkaa ei ole missään ruukussa? Mitään vihreää ei ole missään kohtaa tonttia? En usko.
Uusi talo, 500 neliön tontti josta talo ja autokatos eli se asfaltti vie puolet. Loppu on vielä pelkkää nurmikkoa. Ei (vielä) yhdenyhtä kasvia. Paljonko roskaa luulet keväällä istutetusta 250 neliön nurmikosta tulevan?
Ja täällä saa viedä noin 4 kertaa vuodessa puutarhajätettä ilmaiseksi kaatopaikalle. Eli niitä paria lehtisäkkiä ei tarvitse tulevaisuudessakaan kompostoida, kunhan puut kymmenen vuoden sisään kasvaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sulle ratkaisu: googleta Bokashi. Oikein mainio pieneen talouteen.
Talvella tuo kipataan siis vain hangen päälle? Vai miten tuo käytännössä talvella toimii, kun ei ole sitä oikeaa kompostia johon jätteen voisi kaataa. Mahtaisi naapurit alkaa valittaa, kun pitkän talven aikana heittäisi liejut vaan takapihalle maisemaa kaunistamaan ja variksia houkuttamaan...
Ja huhuja kannattaa tietenkin uskoa, jos niillä voi perustella oman laiskuutensa.
Biojätteitä on joskus aiemmin jouduttu satunnaisesti kippaamaan kaatopaikalle, kun niiden käsittely ei ole vielä toiminut kunnolla (tai biojätteessä on ollut liikaa biohajoamatonta ainesta seassa). Nykyään homma toimii, ja olisi ympäristörikos, jos ei toimisi.