Oikomishoito ja karmeat kivut
En kai voi olla ainoa tämän ongelman kanssa? Eli sain "saksipurentaani" sellaisen kuminauhakiskon, joka vetää ala- ja yläleuan hampaat kohdakkain. Leukojen takimmaisiin hampaisiin kiinnitettiin sellaiset metallitapit, joihin kuminauha pujotetaan.
Hammaslääkäri varoitti, että kipuja tulee alkuun, mutta mitään tällaista en odottanut. Nämä metallitapit ovat nimittäin pikemminkin terävät piikit, ja ne ovat repineet kieleni ja ikeneni täysin rikki. En pysty puhumaan, syömään tai edes nielemään sylkeäni kuin vaivoin, ja olen joutunut nappailemaan särkylääkkeitä kuin karkkia, jotta pystyisin edes jotenkin olemaan. Kenelläkään tutullani ei tällaista ole ollut, joten en ole saanut kuulla kokemuksia keneltäkään muulta. Etsin aiheesta myös keskusteluja, mutta niissä todettiin vain, että hampaita vähän särki, ja sekin meni parin päivän päästä ohitse. Minulla on ollut nämä jo melkein kaksi viikkoa, ja kestäisin paljon paremmin pienen hammassäryn kuin verisen suun.
Olen miettinyt hammaslääkärille soittoa, sillä en tiedä voiko suu tuollaiseen hankaamiseen edes tottua. Onko kellään täällä kokemuksia vastaavasta hoidosta, onko kipu lakannut vai jatkunut koko oikomisen ajan?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Ne kivut tarkoittavat hampaiden asennon muuttumisesta johtuvia kipuja, ei haavoista tai ihon rikkoontumisesta johtuvia. Jotain on pielessä.
Tätähän minäkin. Lääkäri sanoi, että kipeää hankausta voi olla pari ensimmäistä päivää, mutta tämä on tosiaan jatkunut jo lähes kaksi viikkoa.
Etkö saanut tapojen ja hankaavien kohtien päälle laitettavaa vahaa? Tyttärellä on oikomishoito meneillään ja hän saa vahaa aina uudet sateita kun käy oikojalla.
Tosin ei niiden rautojen tmv pitäisi hangata suuta verille viikkotolkulla. Mars hammaslääkärille valittamaan!
Vierailija kirjoitti:
Etkö saanut tappien ja hankaavien kohtien päälle laitettavaa vahaa? Tyttärellä on oikomishoito meneillään ja hän saa vahaa aina uudet satsit kun käy oikojalla.
Tosin ei niiden rautojen tmv pitäisi hangata suuta verille viikkotolkulla. Mars hammaslääkärille valittamaan!
Korjattu.
Oikomishoito mulla loppu vuos sitten ja vieläki näkyy kielessä kitalaessa olleen kiskon aiheuttama verinen ura (ei enää veressä sentään, syvä uurre vain) joten todellakin voin samaistua.
Selkeesti jotain pielessä tossa, mutta mulla autto niiden terävien osien päälle semmonen silikonivaha, jota sain oikojalta.
Ja pidin usein jääpalaa suussa tai söin jäätelöä yms pelkkää kylmää ja pehmeää.
Yhteys oikojahammaslääkäriisi niin kiinnikkeiden asentoa voidaan muuttaa ja pyydä sieltä myös vahaa jolla voit "pehmustaa" hankaavat kiinnikkeet. Ensiapuna kipeisiin limakalvoihin Aftex geeliä. Hyvä tuote limakalvovaurioihin myös muihin kuin aftoihin.
Kannattaa valittaa
A) palstalla
B) hammaslääkärille
ota nyt hyvä ihminen yhtyttä hammaslääkäriin. Ei niiden pitäisi suuta rikkoa, kipuja muuten tietty on. Nimimerkki itsellä on oiottu ja lapsella oli erilaiset raudat liki 10 vuotta.
Mulla ollut samanlaiset kuminauhasysteemit. Ne tapit repivät minultakin posket auki. Sain vahaa, mutta ei se auttanut juurikaan. Puhuminen oli yhtä sössötystä ja laihduin siinä pari kiloa, kun kipujen takia en voinut purra leipää tai muutenkaan syödä juuri muuta kuin keittoja ja jugurttia. Kaksi vuotta olin telaketjut suussa ja siihen mahtui vaikka minkälaista vaihetta ja jomotusta, mistä en ollut koskaan aiemmin kuullutkaan. En voi muuta kuin ottaa osaa, tuo kuuluu ikävä kyllä asiaan :(.
Aluksi suu menee rikki mutta paranee pikku hiljaa, vahalla tosiaan kannattaa suojata, se auttaa.
Huulet ja ikenet voivat olla verillä, kipeät ja pahassa kunnossa jopa viikkoja, mutta sitten hiljalleen tottuvat ja rauhoittuvat. Itseltäni oiottu kaksi kertaa, yläasteiässä ja aikuisena, ja nyt toisellakin kerralla tuli jo se olo, että tällä kertaa kipu ja haavat eivät mene ollenkaan ohi. Mutta menivät ne, jokusessa viikossa.
Kiitti vastauksista! Sain kyllä vahaa, mutta se ei pitkään auta - piikit tulevat siitä pian läpi - ja kieli on jo niin rikki, että hankaus tuntuu vahankin kanssa. Kai sinne lääkärille pitää tästä soittaa, mut elättelen toivoa että kipu vielä loppuu tai sitten hoito ei ainakaan kestä pitkään. Lääkäri ennakoi enintään paria kuukautta, mutta kyllä sekin tällä hetkellä pitkältä ajalta tuntuu. -av
Ne kivut tarkoittavat hampaiden asennon muuttumisesta johtuvia kipuja, ei haavoista tai ihon rikkoontumisesta johtuvia. Jotain on pielessä.