Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tarvitseeko ekaluokkalaisella mielestänne olla puhelinta mukana koulussa, jos vanhemmat vievät sinne ja hakevat iltapäivällä ip-kerhosta? Miehen mielestä kännykkä on oltava mukana, minun mielestäni ilmankin pärjää varsinkin näin ekaluokan alussa kun lapsi ei vielä vietä aikaa yksin. Esikoisemme sai kesällä oman puhelimen ja sen kanssa on jo nyt tullut ongelmia kun lapsi olisi jatkuvasti joko puhelin kourassa pelaamassa, tai soittelisi ilman mitään rajoja sekä isälleen (asumme erillään) ja molemmille isovanhemmilleen. Normaali arki ei kohta onnistu kun pelit tuntuvat liian kiinnostavilta, ja jos tyhmä äiti pakottaa viemään likaisen paidan pyykkikoriin, pitää isälle soittaa heti ja valittaa. Otin siis puhelimen toistaiseksi pois ja annan sen jatkossa valvotusti lapselle soittamista ja hyvin kohtuullista pelaamista varten, mutta nyt ex-mies tulee linjoja pitkin ja uhkaa ties millä oikeustoimilla kun ekaluokkalainen jätetään heitteille ilman rajatonta puhelimenkäyttöä.

• ylös 29
  • alas 7

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Kyllä on hyvä olla puhelin. Meillä esim opettaja "lähetti lapsen kotiin" ennen aikojaan. Ottamatta selvää että lapsi asuu 15 kilsan päässä, eikä osannut tod sieltä keskustasta itse vielä kotiin. Iltiskään ei ollut auki.

• ylös 39
  • alas 15
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä on hyvä olla puhelin. Meillä esim opettaja "lähetti lapsen kotiin" ennen aikojaan. Ottamatta selvää että lapsi asuu 15 kilsan päässä, eikä osannut tod sieltä keskustasta itse vielä kotiin. Iltiskään ei ollut auki.

Meillä iltikseen mennään suoraan viimeiseltä oppitunnilta kerhon henkilökunnan kanssa eikä lapsia jätetä yksin.

• ylös 35
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minusta voisi olla mukana. Ei siellä koulussa kuitenkaan voi olla pelaamassa tai soittelemassa koko ajan, ja puhelin tuo turvaa. Enkä ihan täysin ymmärrä miksi pitäisi rajoittaa isälle tai isovanhemmille soittamista. Aikuiset voi sitten keskenään puhua siitä, mitä lapsen puheista kannattaa uskoa ja mitä ei, ja miten esim. isä reagoi jos lapsi valittaa turhaan normikotihommista jne.

• ylös 15
  • alas 17
Vierailija

Meillä ei oo vielä 3-luokkalaisellakaan puhelinta. Ei osaa vielä käsitellä tavaroitaan niin hyvin, että oltais hänelle hankittu puhelinta. Pystyn viemään ja hakemaan koulusta ja lapsi osaa tulla suoraan koulusta kotiin.

• ylös 28
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Meillä iltikseen mennään suoraan viimeiseltä oppitunnilta kerhon henkilökunnan kanssa eikä lapsia jätetä yksin.

No se ei paljon auta, jos koulu loppuukin yllättäen kello 11 ja iltis aukeaa kello 12. Ja minä olen löytänyt joka syksy eksyneen oppilaan pihasta. Iltiksen ja koulun info ei ole kulkenut ja lapsi sitten jäänyt matkasta.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
20 euron simpukkapuhelin taskuun.

Puhelin lapselle taskuun siis vain kouluajaksi.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Kyllä minäkin olen puhelimen kannalla.

Vaikka en olekaan sitä mieltä, että lapsen pitää saada kaikki sama mitä kaikilla muillakin on, niin fakta on se, että 100 %kaikilla muilla on puhelin. Ei ole syytä aiheuttaa lapselle alemmuudentunnetta tahallaan.

• ylös 26
  • alas 11
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Näitä tulee, varsinkin jos on isompi koulu.

Vierailija

Se puhelin ei tarvii olla älypuhelin eikä kallis. Kestävä simpukkamalli ihan vaan turvaksi lapselle.

Aikuisten tehtävä on sitten opettaa miten sitä puhelinta käytetään ja viestiä itse keskenään asiallisesti.

• ylös 45
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Näitä tulee, varsinkin jos on isompi koulu.

Niinpä. Siksi se puhelin.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Kyllä meillä on ollut, varsinkin nyt, kun itse olen kauempana töissä ja kotona ei välttämättä ole ketään päivällä. Puhelin oli alkuun sellainen halpa räpsy ja hyvin tiukkaan määritellyllä liittymällä, ettei tule suurta vahinkoa jos puhelin rikkoutuu tai joutuu hukkaan. Nykyään jo lapset isompia ja puhelimet kalliimpia. Mutta edelleen minä jankutan, että puhelimet on turvaksi ostettu.  Jos tulee joku hätä. Perheessä on epilepsiaa sairastava lapsi, joten muidenkin pitää sitten se puhelin pitää toimintakuntoisena.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta voisi olla mukana. Ei siellä koulussa kuitenkaan voi olla pelaamassa tai soittelemassa koko ajan, ja puhelin tuo turvaa. Enkä ihan täysin ymmärrä miksi pitäisi rajoittaa isälle tai isovanhemmille soittamista. Aikuiset voi sitten keskenään puhua siitä, mitä lapsen puheista kannattaa uskoa ja mitä ei, ja miten esim. isä reagoi jos lapsi valittaa turhaan normikotihommista jne.

Isovanhemmat ja isä ovat jo sanoneet että lapsi ei saa soittaa 5-15 kertaa päivässä ja olettavat että minä äitinä vedän rajat. Lapsi ei selvästikään ole vielä kypsä omistamaan puhelinta koska oli jotenkin huumaantunut koko laitteesta,  eikä uskonut kun asiasta sanottiin. Jos sanoin tiukemmin, soitti heti siinä tilanteessa isälleen ja selosti raivoisan huutoitkun säestämänä miten äiti yrittää ottaa puhelimen pois. 

Eli kun lapsi huutaa isälleen puhelimessa, isä huutaa minulle puhelimessa ja minä huudan lapselle ettei soittaisi koko ajan jonnekin, se on kuitenkin parempi kuin rajoittaa lapsen oikeutta omaan kännykkään? :)

• ylös 21
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat ja isä ovat jo sanoneet että lapsi ei saa soittaa 5-15 kertaa päivässä ja olettavat että minä äitinä vedän rajat. Lapsi ei selvästikään ole vielä kypsä omistamaan puhelinta koska oli jotenkin huumaantunut koko laitteesta,  eikä uskonut kun asiasta sanottiin. Jos sanoin tiukemmin, soitti heti siinä tilanteessa isälleen ja selosti raivoisan huutoitkun säestämänä miten äiti yrittää ottaa puhelimen pois. 

Eli kun lapsi huutaa isälleen puhelimessa, isä huutaa minulle puhelimessa ja minä huudan lapselle ettei soittaisi koko ajan jonnekin, se on kuitenkin parempi kuin rajoittaa lapsen oikeutta omaan kännykkään? :)

Kommunikoikaa asiallisesti. Ja osta puhelin jossa ei ole pelejä.

• ylös 25
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lapselle puhelin koulupäivän turvaksi, ei sieltä voi jatkuvasti kuitenkaan soitella. Eri asia sitten noi huutamiset, ne ei ole lapsen vika. Parempi olisi kun aikuiset sopivat keskenään puhelimen käyttösäännöt ja selittävät ne yhdessä lapselle.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Tottakai puhelin. Se nyt vaan on nykypäivää, yhtä hyvin voisitte päättää että teillä ei syödä karkkia eikä katota telkkaa. Muut pitävät sun lasta jonain lahkolaisena, hihhulina tai köyhänä. Voin sanoa että lapset huomaa kaiken, eikä niiden kommentointia kahlitse vielä sovinnaiset tavat.

Ota se sitten kotona talteen jos haluat.

Fb- kirppiksiltä edullisia käytettyjä, itselläkin lojuu käytetty lumia josta voin luopua kympillä jos joku kysyy fbssä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se puhelin ei tarvii olla älypuhelin eikä kallis. Kestävä simpukkamalli ihan vaan turvaksi lapselle.

Aikuisten tehtävä on sitten opettaa miten sitä puhelinta käytetään ja viestiä itse keskenään asiallisesti.

En minä äitinä voi sentään siihen vaikuttaa miten aikuiset ihmiset käyttäytyvät minua kohtaan. Voin itse käyttäytyä asiallisesti ja rajoittaa puhelimen käyttöä mielummin kuin yrittää kieltää lasta sanallisesti jos lapsi ei usko ja joudun silloin korottamaan ääntäni kohtuuttomasti. Jos lapsen isä haluaa että lapsen puhelimenkäyttöä ei rajoiteta, hänen on turha huutaa minulle jos lapsi soittelee viiden minuutin välein. 

Lapsi on muuten hyvinkasvatettu ja tottelevainen, tämä uusi laite rajattomine mahdollisuuksineen tuntuu vain olevan vähän liian iso juttu.

Vierailija

Minusta lapsi tarvii puhelimen siinä vaiheessa, kun liikkuu itsenäisesti koulumatkat/harrastematkat/kaverille tai on pidemmän aikaa kotona yksin.
Koulussa ja ip-kerhossa puhelin on ihan turha, jos lapsi viedään ja haetaan koulusta/kerhosta. Turhaan on vaan rikkoutumassa/hukkaantumassa mukana.
Meidän lapsille ei sitä puhelinta saanut edes käyttää koulussa tai ip-kerhossa. Sairastumisista ja muista poikkeustilanteista ilmoitettiin aina vanhemmille ja lasta ei päästetty minnekään yksin ellei asiasta ollut sovittu erikseen vanhempien kanssa.
Hommasimme kyllä puhelimen jo ekaluokkalaiselle, mutta se oli käytössä ainoastaan iltaisin kun lähti kavereille/ulos. Eipä tainut puhelin olla viime vuonnakaan pojalla mukana koulussa, vaikka oli jo kolmosella. Ja , jos olikin mukana ei sillä poikaa saanut kiinni, koska puhelin tulee olla äänettömällä koulussa ja äänettömälle se sitten unohtuu sinne repun taskuun.

Opettajien wilmaviestien perusteella, lähinnä ongelmia on noista puhelimista tullut koulussa. Pelataan kiellettyjä (k18) pelejä, kiusataan jos ei ole oikeanlaista puhelinta, puhelimia rikkoutuu ja sitten kiistellään kenen syy. Ja siis käyttö on kielletty, mutta eipä se estä ottamasta puhelinta esiin heti kun opettajan silmä välttää.

• ylös 10
  • alas 0

Sivut