Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lista täällä:

https://lapsennimi.com/2017/03/suosituimmat-nimet-2016/

Mitä ajatuksia herää?

• ylös 4
  • alas 0

Kommentit (19)

Tosiaan itseäni ihmetyttää, miksi ihmiset antavat hittinimiä, vaikka tietävät, että kyseessä tulee olemaan totaalinen tusinanimi ja luokassakin kaksi samannimistä monesti.
.
Viime kuukausina omassa lähipiirissä on annettu Sofia, Hilla, Iida, Leevi ja Noel. Yksikään minun tuttava ei ole antanut lapselleen listan ulkopuolista nimeä tänä vuonna.

• ylös 28
  • alas 8
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tuossa oli aika paljon nimiä, joista valita. Kyllähän minunkin kouluaikoina joka luokassa oli vähintään yksi Heidi tai Johanna. Mitä väliä? Eivät kaikki voi olla uniikkeja lumihiutaleita.

• ylös 23
  • alas 2
Vierailija

Oikeusjakohtuus kirjoitti:
Tosiaan itseäni ihmetyttää, miksi ihmiset antavat hittinimiä, vaikka tietävät, että kyseessä tulee olemaan totaalinen tusinanimi ja luokassakin kaksi samannimistä monesti.
.
Viime kuukausina omassa lähipiirissä on annettu Sofia, Hilla, Iida, Leevi ja Noel. Yksikään minun tuttava ei ole antanut lapselleen listan ulkopuolista nimeä tänä vuonna.

Nykyään ei ole samalla tavalla tusinanimiä kuin muutama vuosikymmen sitten. Sitä suosituintakin nimeä annetaan joku 1000 vuodessa ja listan häntäpäätä muutamia kymmeniä. Hajonta on suurta. Oma tyttäreni on Lilja ja pari vuotta sitten, kun nimensä sai se oli 14. yleisin ja n. 400 kaimaa on siltä vuodelta (ikäluokan koko n. 50 000). Ei mahdottoman paljon. Ei nykyään päästä siihen tilanteeseen millään, että luokalla olisi kolme villeä ja minnaa, niin kuin silloin kun suosikkia annettiin tuhansia ja tuhansia vuodessa.

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Aika harvinaista nykyään, että samalla luokalla on monta samannimistä. Nimistö on nykyisin niin laaja. Takana on 70-luku, jolloin samalla luokalla oli monta Saria, Jaria, Minnaa, Markoa, Jaanaa ja Karia. Omalla luokallani oli näitä 2,2,2,2,4 ja 2. Rinnakkaisluokilla lisää. Olen ope, joten kokemusta on. Joskus on ollut jokin harvinaisempi nimi sattumoisin kahdella, mutta oletettua yleistä ei kellään.

Vierailija

Sofian sai ensimmäiseksi nimekseen 349 tyttöä ja Onni annettiin etunimeksi 400 pojalle. Ei nuo nyt niin yleisiä ole kun nimen sai 26 800 tyttöä ja 27 655 poikaa.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Meillä on kaksi tyttöä ja poika, iät väliltä 8 ja 2. Tyttöjen nimet löytyi listan keskivaiheilta ja häntäpäästä, poika oli yllättäen top 20:ssä. Kun nimiä valittiin, ei mietitty niiden yleisyyttä ensimmäisenä vaan sitä, sopiiko nimi vauvalle ja tykätäänkö me siitä itse. 

Jokaisen toinen nimi tulee suvusta, eikä niitä ollut noissa listoissa. Ei sillä kyllä mitään merkitystä ole. On niistä Sannoista, Johannoista, Suveista ja Minnoista tullut ihan hyviä ihmisiä, omia itsejään yleisistä nimistään huolimatta.

Vierailija

Omilla lapsilla kolmella on melko suositut nimet. Yhtään samannimistä ei esim samalla luokalla. Ja vaikka olisi mitä sitten?

Vierailija

Olin ihastunut yhteen suosituimpaan nimeen ja hylkäsin sen mielessäni sen takia. Mieheni kuitenkin ehdotti juuri tuota nimeä vauvallemme, joten muutin mieleni kun me molemmat siitä nimestä niin tykätään.

Nämä nykyiset ikäluokat sitä paitsi ovat niin pieniä, että eipä vesselille hurjan montaa kaimaa käytännössä ole.

Vierailija

Minun lapsillani tusinanimet Aleksi ja Anni. Päiväkodissa ja koulussa ei ole samalla luokalla ollut muita saman nimisiä. Eikä ole kyllä kavereitakaan tai naapurin lapsia, joilla sama nimi.

Vierailija

Esikoiseni nimi ei löytynyt listalta, keskimäinen oli top10ssä ja kuopus mahtui juuri ja juuri viidenkympin joukkoon. Vaan eipä sitä nimeä päätettäessä välttämättä tiennyt, mikä nimi tulee suosituksi. Esim. just keskimmäisemme on syntynyt 2002 eikä hänen nimensä silloin mahtunut listoille. Luulenpa, et viime vuonna Eevien vanhemmille kävi samoin. Mutta eipä se itseäni haittaa, vaikka lapsellani onkin kaimoja. Hän on aivan nimensä kaltainen ja täydellisen ainutlaatuinen.

Vierailija

Ihan kauniita ja mukavia nimiä oli sekä poikien että tyttöjen listalla. Erityisesti tyttöjen lista tuntui kuitenkin todella tutulta. Jostain syystä kaikki ovat ihastuneet samoihin nimiin samaan aikaan, jolloin nimet rupeavat jossain vaiheessa vähän ärsyttämään, vaikka kuinka olisivat kauniita. Ärsyyntyminen on varmaan merkki siitä, että uusille hittinimille on taas tilaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oikeusjakohtuus kirjoitti:
.

Nykyään ei ole samalla tavalla tusinanimiä kuin muutama vuosikymmen sitten. Sitä suosituintakin nimeä annetaan joku 1000 vuodessa ja listan häntäpäätä muutamia kymmeniä. Hajonta on suurta. Oma tyttäreni on Lilja ja pari vuotta sitten, kun nimensä sai se oli 14. yleisin ja n. 400 kaimaa on siltä vuodelta (ikäluokan koko n. 50 000). Ei mahdottoman paljon. Ei nykyään päästä siihen tilanteeseen millään, että luokalla olisi kolme villeä ja minnaa, niin kuin silloin kun suosikkia annettiin tuhansia ja tuhansia vuodessa.

Aijaa? Olen käynyt kouluni 2000-luvulla. Luokalla oli kolme Ainoa ja kolme Maria. Pelkkä sattuma?

Musta nimenomaan tuntuu, että ainakin täällä omalla asuinalueella (jonka lapset menee sitten kaikki samaan kouluun) on todella monia noita muotinimiä. Tiedän monta Onnia, Eliasta, Leoa, Oliveria, Eetua, Einoa näin esimerkiksi. Tytöistä monta Eeviä, Emmaa, Helmiä, Ellaa, Emiliaa... Ehkä nämä sitten kerääntyvät ja tietyissä paikoissa annetaan enempi näitä kärkinimiä, ehkä jossain boheemilla asuinalueella annettaisiin jotain erikoisempia. Tai maalla suosittaisiin perinteisempiä.