Jos uusioperheeseen syntyy vauva, onko kyseessä ydinperhe?
Mielestäni ei, mutta toiset ovat erimieltä.
Minusta ydinperheessä kaikki lapset ovat samoille vanhemmille.
Ps. Olen itse uusioperheessä oleva äiti, jolla ei ole (eikä tule) tätä yhteistä rakkaudenhedelmää
Kommentit (19)
Minusta kaikki riippuu siitä, paljon edellisen liiton lapset ovat läsnä. Jos niitä ei koskaan näy, asuvat vaikka ulkomailla, niin on hassua kutsua asetelmaa uusperheeksi. En myöskään kutsuisi avioparia, joilta on ainoa lapsi kuollut, lapsiperheeksi.
Mutta monihan on eri mieltä.
En tiedä, minä kutsun meitä vaan perheeksi (miehellä lapsi edellisestä liitosta ja yhteinen tulossa)?
Ei ole ydinperhe. Ydinperheessä kaikki lapset on yhteisiä, eikä sisaruksia ole muualla.
Se että onko se joku itseisarvo, on tietysti eri juttu. Tai miksi tuollainen käsite on pitänyt keksiä?
Ei tietenkään ole. Ydiperheessä on vain yhteisiä lapsia. Uusperhe on aina sellainen, jossa toisella ainakin on lapsi eri partnerin kanssa. Oli lapsi jo vaikka aikuinen.
Tämä ei ole mielipidekysymys. Ihan virallisestikin määritellään ydinperheeksi vain perhe, jossa kaikki lapset ovat yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ydinperhe. Ydinperheessä kaikki lapset on yhteisiä, eikä sisaruksia ole muualla.
Se että onko se joku itseisarvo, on tietysti eri juttu. Tai miksi tuollainen käsite on pitänyt keksiä?
Perhekäsitys oli ennen laajempi. Ydinperheen käsite otettiin käyttöön silloin,kun isovanhemmat sun muut lempattiin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole. Ydiperheessä on vain yhteisiä lapsia. Uusperhe on aina sellainen, jossa toisella ainakin on lapsi eri partnerin kanssa. Oli lapsi jo vaikka aikuinen.
Vaikka aikuinen?
Minusta perhe on yksikkö, joka asuu (suht paljon) saman katon alla. Englanninkielessä family kattaa tädit ja sedät.
No ydinperhe on sellainen, jossa äiti ja isä kasvattavat omia yhteisiä lapsia ja vain heitä. Kaikki lapset asuvat saman katon alla. Kaikilla lapsilla on samat vanhemmat.
Okei, tästä voi mielestäni ajatuksen tasolla lipsua, jos kyse on esim. tilanteesta, jossa äiti ja isä ovat tutustuneet äidin raskausaikana tai kun esikoinen on ollut kovin pieni ja isä ottanut totaali-yh:n lapsen heti vauvasta omakseen, eikä lapsi tapaa biologista isää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aikuinen?
Minusta perhe on yksikkö, joka asuu (suht paljon) saman katon alla. Englanninkielessä family kattaa tädit ja sedät.
Kyllä minä määrittelen perheekseni isän, äidin, siskon ja veljen, vaikka en ole asunut heidän kanssaan saman katon alla viiteentoista vuoteen. t. lapseton sinkku 30+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aikuinen?
Ovatko siis kaikki yksinasuvat mielestäsi täysin perheettömiä?
Vierailija kirjoitti:
No ydinperhe on sellainen, jossa äiti ja isä kasvattavat omia yhteisiä lapsia ja vain heitä. Kaikki lapset asuvat saman katon alla. Kaikilla lapsilla on samat vanhemmat.
Okei, tästä voi mielestäni ajatuksen tasolla lipsua, jos kyse on esim. tilanteesta, jossa äiti ja isä ovat tutustuneet äidin raskausaikana tai kun esikoinen on ollut kovin pieni ja isä ottanut totaali-yh:n lapsen heti vauvasta omakseen, eikä lapsi tapaa biologista isää koskaan.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aikuinen?
Family tarkoittaakin enemmän lähisukua kuin pelkästään perhettä. Häissä on läsnä "family and friends" jne.
Vierailija kirjoitti:
Sinun määritelmäsi mukaan aiemmilla lapsilla ei siis ole väliä, kunhan heidät on muistanut hylätä totaalisesti? En allekirjoita. Minusta ydinperheessä kummallakaan vanhemmalla ei ole muita lapsia kuin yhteiset.
Perhekäsite on mielenkiintoinen.
Ollessani ensimmäisessä avioliitossa perheeseeni kuului mieheni ja kaksi lasta.
Eron jälkeen olin muutamia vuosia yksin, ja huomasin ajattelevani, että perheeseeni kuuluu lasteni lisäksi äitini ja isäni (koska olin heidän kanssaan paljon).
Nyt elän uusperheessä. Molemmilla on omia lapsia, mutta ei yhteisiä. Perheeseeni kuuluu tällä hetkellä kaikki paikalla asuvat: aviomieheni, hänen poikansa ja minun molemmat lapseni.
Miehelläni on myös tenitytär, joka oli meillä ennen paljonkin. Silloin hän kuului perheeseeni. Nyt hän juoksee kavereiden kanssa, ja tänä vuonna olen nähnyt hänet kerran. Huomaan ajattelevani, että hän on pudonnut ns. Perheestäni.
Miehellä on myös yksi 9-vuotias,joka käy joka toinen vkl, ja jota minä en hoida. En miellä häntä. perheeseeni kuuluvaksi.
Nyt vasta tajuan ajattelumallini. Se elää koko ajan.
Perhekäsite on mielenkiintoinen.
Ollessani ensimmäisessä avioliitossa perheeseeni kuului mieheni ja kaksi lasta.
Eron jälkeen olin muutamia vuosia yksin, ja huomasin ajattelevani, että perheeseeni kuuluu lasteni lisäksi äitini ja isäni (koska olin heidän kanssaan paljon).
Nyt elän uusperheessä. Molemmilla on omia lapsia, mutta ei yhteisiä. Perheeseeni kuuluu tällä hetkellä kaikki paikalla asuvat: aviomieheni, hänen poikansa ja minun molemmat lapseni.
Miehelläni on myös tenitytär, joka oli meillä ennen paljonkin. Silloin hän kuului perheeseeni. Nyt hän juoksee kavereiden kanssa, ja tänä vuonna olen nähnyt hänet kerran. Huomaan ajattelevani, että hän on pudonnut ns. Perheestäni.
Miehellä on myös yksi 9-vuotias,joka käy joka toinen vkl, ja jota minä en hoida. En miellä häntä. perheeseeni kuuluvaksi.
Nyt vasta tajuan ajattelumallini. Se elää koko ajan.
Kun puhutaan ydinperheiden hajoamisesta niin kai siinä ydinperheellä viitataan nimenomaan siihen, että on äiti, isä ja niiden yhteiset lapset. Toisaalta ydinperhe vähintään poissulkee Suomessa esim. isovanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, minä kutsun meitä vaan perheeksi (miehellä lapsi edellisestä liitosta ja yhteinen tulossa)?
Samoin meillä - ihan tavallinen perhe.
Olemme olleet perhe jo yli 20v ja meillä on (nykyisen) mieheni kanssa 1 yhteinen lapsi, minulla oli jo valmiita lapsia kun aloimme olemaan yhdessä.
Esim mies on maininnut aina CV:ssä lasten täyden määrän erittelemättä että on isäpuoli osalle, anoppi on aina ollut isoäiti kaikille ja appiukko isoisä. Lapset puhuvat toisistaan sisaruksina, ei puolikkaina ja samoin isäpuolesta isänä, ei puolikkaana.
Ei. Mun naapuri kyllä väittää niin. Hänen miehellään on kaksi lähes 30-vuotiasta lasta ja hänen kanssaan 4-v ja 3kk.
Ei, paitsi jos lapset adoptoidaan yhteisiksi.