Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pienen yrityksen omistaja/toimari suuttunut, kun työntekijä irtisanoutuu?

Vierailija
11.08.2017 |

Löysin uuden paremman työpaikan vuoden alusta. Nyt on edessä irtisanoutuminen entisestä. Jännittää tosi paljon, miten asiaan suhtaudutaan, paikan johtaja ja myös työkaverit. Minuun on oltu kovin tyytyväisiä tähän saakka.
Kokemuksia?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle esimies suuttui, kun hain (ja pääsin) opiskelemaan, vaikkei tarjonnut kun määräaikaisia sopimuksia toisensa perään. Heittäytyi todella hankalaksi ja vetosi joka välissä muka olevansa huolissani hyvinvoinnistani. "Miten sinä muka perheellisenä jaksat opiskella ja käydä töissä." Sanoin, että olen ihan aikuinen ihminen ja pystyn järjestämään asiani ihan itse. Ja sanoin myös, että en voi elää elämääni, jos jatkuvasti pitää miettiä, onko töitä vielä kahden kuukauden päästä. Tähän sanoi, että kyllähän minulle aina töitä riittää eikä minua olla ulos laittamassa. Jännä, että sopimusta ei kuitenkaan voitu tehdä yhtään pidemmäksi aikaa. 

Työkaverit ymmärsivät tilanteen ihan hyvin. 

Vierailija
22/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kannattaako, hyvä kysymys. Mietin vain, että heillä on aikaa hakea uusi työntekijä ja ehkä opastaakin tehtäviinsä ennen lähtöäni. AP

Miksi kuvittelet, että kukaan haluaa maksaa yhdestä työstä palkkaa kahdelle samaan aikaan?

Koska perehdyttäminen tehtäviini kestää ja luulen heitä hyödyttävän enemmän se, että olen vielä siellä, kun uutta perehdytetään kuin etten olisi siellä silloin enää. AP

Jokainen työntekijä kuvittelee juuri noin! Silti jos kuolet tänään, niin firmassa ei ole mitään vaikeuksia korvata sinua ilman mitään erityisjärjestelyjä. Uutta asiaa tulee kuitenkin koko ajan.

Näin! Itse menin korvaamaan eläkkeelle lähtijän ja hän sanoi moneen kertaan, että soittakaa sitten, jos tulee tarvetta, kyllä hän neuvoo. Ei ole kertaakaan ollut tarvetta soittaa ja hommat on hoidettu. Omalla kohdallani tehtävät ovatkin sen jälkeen muuttuneet paljon, osa on jäänyt pois ja uutta tullut lisää. Mulle on aiemmasta työpaikasta soitettu pari kertaa, mutta ihan turhaan, pikkupomo ei vain ole luottanut jostain syystä uuteen tekijään alussa ja on kysynyt, että voiko noin tehdä. Ihan hyvin voi asiat tehdä eri tavalla kuin ennen, jos lopputulos on oikea.

Aika hyvin asioita oppii ottamalla itse selvää, kunhan vain osataan palkata oikea henkilö. Suurempi vaiva onkin siinä itse palkkaamisessa, kun pienissä firmoissa on huonot resurssit käyttää aikaa henkilön etsimiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kannattaako, hyvä kysymys. Mietin vain, että heillä on aikaa hakea uusi työntekijä ja ehkä opastaakin tehtäviinsä ennen lähtöäni. AP

Miksi kuvittelet, että kukaan haluaa maksaa yhdestä työstä palkkaa kahdelle samaan aikaan?

Tammikuussa alkava työ voi vielä peruuntua (ei olisi ensimmäinen kerta, kun näin käy), joten ensin nimet papereihin ja varmistat, että todella on työ,johon lähteä. Väkeä tulee ja menee, aika pian sinä unohdut nykyisessä työpaikassa.

Pienessä työpaikassa, jossa vaihtuvuus on pieni, ei väkeä unohdeta. Esimieheni muistaa jokaisen työntekijän, joka hänellä on ollut ja firma on toiminut sentään 25 vuotta. Työntekijöitä on ehtinyt vuosien aikana olla noin 10. 

Esimies muistaa työntekijät ihan samalla tavalla kuin yhteistyökumppanit jne. eli ei suinkaan päivittäin muistele, miten hyvä se kirjanpitäjä-Terttu oli silloin vuonna 1996 vaihtaessaan työpaikkaa. Nimet muistuvat, jotkut pikkujutut muistuvat, mutta ei siellä muistella, että Terttu olisi tämänkin osannut. Eikä siellä työpaikalla kukaan muu muista Terttua, koska väkeä tulee ja menee.

Ei meidän pikkufirmassa väkeä tule ja mene. Usko jo, sellaisia työpaikkoja on olemassa, varsinkin pienemmät perheyritykset.

Vierailija
24/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienyrittäjät suuttuvat kyllä enemmän siitä, kun ilmoittaa olevansa raskaana. Tulee paljon kuluja.

Vierailija
25/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska perehdyttäminen tehtäviini kestää ja luulen heitä hyödyttävän enemmän se, että olen vielä siellä, kun uutta perehdytetään kuin etten olisi siellä silloin enää. AP

Jokainen työntekijä kuvittelee juuri noin! Silti jos kuolet tänään, niin firmassa ei ole mitään vaikeuksia korvata sinua ilman mitään erityisjärjestelyjä. Uutta asiaa tulee kuitenkin koko ajan.

En tiedä minkälaisissa paikoissa sinä olet töissä, mutta kyllä aika monessa työpaikassa pitää tehdä erityisjärjestelyjä jos joku yhtäkkiä kuolee. Johan sairauslomittajien löytämisetkin ovat työnantajille kohtuuton taakka. 

Vierailija
26/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että haluat ajatella noin, mutta se on oikeasti meillä ongelma. Jokainen on työvuorollaan yksin ja vastaa silloin koko puljusta. Jo loma-ajat ja sairauspoissaolot ovat haasteellisia, miten pärjätään yhdellä vähemmän. Eli kunhan saadaan uusi työntekijä siihen pisteeseen, että voi olla työvuoronsa yksin, se kestää. Eikä kyse ole minun ihmeellisestä korvaamattomasta persoonastani, vaan systeemimme haavoittuvuudesta. AP

Ei teillä se perehdyttäminen ole ongelma, vaan se, että on liian vähän henkiökuntaa, jos lomat ovat haasteellisia. Sekä joskus tietty se, että sijaisia ei edes haluta perehdyttää kunnolla, koska halutaan tehdä itsestä korvaamaton. Oikeasti, takavuosina yhdellä työpaikalla kuoli kolarissa työmatkalla useampi henkiö kerralla ja silti firma jatkoi toimintaansa. Nämä henkiöt olivat vielä kohtalaisen haasteellisissa tehtävissä. 

Vierailija
27/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin! Itse menin korvaamaan eläkkeelle lähtijän ja hän sanoi moneen kertaan, että soittakaa sitten, jos tulee tarvetta, kyllä hän neuvoo. Ei ole kertaakaan ollut tarvetta soittaa ja hommat on hoidettu. Omalla kohdallani tehtävät ovatkin sen jälkeen muuttuneet paljon, osa on jäänyt pois ja uutta tullut lisää. Mulle on aiemmasta työpaikasta soitettu pari kertaa, mutta ihan turhaan, pikkupomo ei vain ole luottanut jostain syystä uuteen tekijään alussa ja on kysynyt, että voiko noin tehdä. Ihan hyvin voi asiat tehdä eri tavalla kuin ennen, jos lopputulos on oikea.

Aika hyvin asioita oppii ottamalla itse selvää, kunhan vain osataan palkata oikea henkilö. Suurempi vaiva onkin siinä itse palkkaamisessa, kun pienissä firmoissa on huonot resurssit käyttää aikaa henkilön etsimiseen. 

Eihän ap nyt väittänytkään olevansa täysin korvaamaton. Hän puhui perehdyttämisestä. Kyllä se on tarpeellista ihan jokaisessa työpaikassa. Ja tietysti perehdytys on parasta, jos sen tekee sellainen henkilö, joka on sitä hommaa itse tehnyt. 

Vierailija
28/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa alkava työ voi vielä peruuntua (ei olisi ensimmäinen kerta, kun näin käy), joten ensin nimet papereihin ja varmistat, että todella on työ,johon lähteä. Väkeä tulee ja menee, aika pian sinä unohdut nykyisessä työpaikassa.

Pienessä työpaikassa, jossa vaihtuvuus on pieni, ei väkeä unohdeta. Esimieheni muistaa jokaisen työntekijän, joka hänellä on ollut ja firma on toiminut sentään 25 vuotta. Työntekijöitä on ehtinyt vuosien aikana olla noin 10. 

Esimies muistaa työntekijät ihan samalla tavalla kuin yhteistyökumppanit jne. eli ei suinkaan päivittäin muistele, miten hyvä se kirjanpitäjä-Terttu oli silloin vuonna 1996 vaihtaessaan työpaikkaa. Nimet muistuvat, jotkut pikkujutut muistuvat, mutta ei siellä muistella, että Terttu olisi tämänkin osannut. Eikä siellä työpaikalla kukaan muu muista Terttua, koska väkeä tulee ja menee.

Mä sanoin jo, että työnantajani muistaa nuo kaikki, ketkä hänellä ovat olleet, miten sinä voit väittää muuta? Hän muistaa jopa ihan toisarvoisia asioita jo 10 vuotta sitten kuolleesta työntekijästä, joka ei edes ole ollut firmassa kuin muutaman vuoden. 

Vierailija
29/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että haluat ajatella noin, mutta se on oikeasti meillä ongelma. Jokainen on työvuorollaan yksin ja vastaa silloin koko puljusta. Jo loma-ajat ja sairauspoissaolot ovat haasteellisia, miten pärjätään yhdellä vähemmän. Eli kunhan saadaan uusi työntekijä siihen pisteeseen, että voi olla työvuoronsa yksin, se kestää. Eikä kyse ole minun ihmeellisestä korvaamattomasta persoonastani, vaan systeemimme haavoittuvuudesta. AP

Ei teillä se perehdyttäminen ole ongelma, vaan se, että on liian vähän henkiökuntaa, jos lomat ovat haasteellisia. Sekä joskus tietty se, että sijaisia ei edes haluta perehdyttää kunnolla, koska halutaan tehdä itsestä korvaamaton. Oikeasti, takavuosina yhdellä työpaikalla kuoli kolarissa työmatkalla useampi henkiö kerralla ja silti firma jatkoi toimintaansa. Nämä henkiöt olivat vielä kohtalaisen haasteellisissa tehtävissä. 

Ei kukaan ole sanonut, että firma ei voisi jatkaa toimintaansa. Mutta kyllä tuossakin ihan varmasti on joitain erityisjärjestelyjä jouduttu tekemään ja kuolleiden työntekijöiden osalta hommat vaikeutuivat joksikin aikaa. 

Täällä nyt työnantajat näköjään ihan tosissaan selittävät, että firman toiminnalle on ihan sama, vaikka koko väki vaihtuisi kerran viikossa. 

Vierailija
30/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on normi kuukauden irtisanomisaika, et tietenkään sano etukäteen mitään. Sitten kun sanot itsesi irti, niin työnantajalla on kuukausi aikaa perehdyttää uusi työntekijä jatkamaan. Kukaan ei ole korvaamaton ja toisaalta itsekin sanoit, että ei työsi niin vaativaa ole, etteikö siihin piankin uutta työntekijää perehdytetä.

Vierailija
31/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole mitään ulkopuolisia sijaisia. Ei tarvita, koska ketään sijaista ei voisi laittaa yksin vuoroon. Sijaiset on löydyttävä omasta porukasta eli niistä, jotka voidaan laittaa heti vuoroon yksin. En ole "korvaamaton" itseni vaan tämän systeemin takia. AP

Vierailija
32/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo riippuu ihan henkilöstä. Joku suuttuu, joku ei. Sinuna en kuitenkaan kertoisi asiasta ennenkuin uusi työsopimus on kirjoitettu. Vuodenvaihteeseen on vielä niin pitkä aika, että mitä vaan voi tapahtua. Uudessa työpaikassasi joku voikin tarvita terveydellisistä syistä kevyempää duunia, joten työnantajan velvollisuus on silloin antaa tämä sinulle kaavailtu paikka hänelle, jos se hänen terveydentilaansa sopii paremmin kuin nykyinen työnsä. Ja hänen nykyinen työtehtävänsä taas voidaan organisoida uudelleen siten, ettei sitä hoitamaan tarvita ketään. Eli vaikka siellä  nyt on paikka ollut auki, ei välttämättä ole enää vuodenvaihteessa.

Vierailija
33/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan työstä mutta mun työpaikassani on ihan normaalia että uusi ja vanha on töissä samaan aikaan jotta vanha saa opastettua uuden hommiinsa. Konttorihommissa olen ja näissä on ihan tyypillistä että jokainen osaa omat työnsä ja tuuraus lomien aikana sujuu jotenkin mutta noin muuten sitä ns. hiljaista tietoa on valtavasti.

Vierailija
34/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uuden paikan osalta on nimi paperissa ja se on aivan varma niin kannattaa kertoa. Jos myöhemmin käy ilmi että olet pantannut tietoa pari kuukautta niin se on vielä pahempi.

Jos uuden paikan suhteen on vielä jotain auki eikä nimi ole sopimuksessa niin älä kerro.

Vierailija
35/35 |
11.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, juuri keväällä olin entisen työpaikan 20-vuotisjuhlissa, työntekijöitä on varmaan koko aikana joku parikymmentä ollut. Pomo muistaa varmaan kaikki ja tietää monen nykyisestäkin tilanteesta jotain.