Oliko paikka varattu?
Istut yleisötapahtumassa tyhjälle tuolille. Hetken päästä viereisiltä tuoleilta sanotaan, että paikka, jossa istut, on jo varattu. Heidän kaverinsa lähti siitä hetki sitten. Onko paikka sinun vai heidän kaverinsa?
Kommentit (15)
Jos sanoja om sellainen melko urheilullisen näköinen, mutta fiksun ja peruskohteliaan oloinen, luovuttaisitko paikkasi vai jäisitkö paikalle?
Kysyisin ystävällisesti, että missä täällä on se instanssi, josta paikat saa varata ja ottaisin esille pääsylipun, ohjelman tms. ja olisin aidosti kiinnostunut tietämään, miten paikan saa varata. Jos en saisi kunnollista vastausta (enkä koskaan saa), niin toteaisin, että tyhjä tuoli on tyhjä tuoli, ei sitä voi varata erikseen.
Aih, kuinka hyvä vastaus!!! :) Miksen itse tehnyt näin. Toki kiittelin itseäni joustavuudesta kun siirryin ilman mukinoita, mutta silti vähän ärsytti....
"Ei, tämä on kyllä minun paikkani. Varasin tämän jo ennen teitä. Sen sijaan pyytäisin teitä poistumaan, koska varasin nämä paikat minun kavereilleni."
Vierailija kirjoitti:
"Ei, tämä on kyllä minun paikkani. Varasin tämän jo ennen teitä. Sen sijaan pyytäisin teitä poistumaan, koska varasin nämä paikat minun kavereilleni."
haha!! loistava vastaus, joskin provosoiva.
mutta noin käytännössä, miten tekisitte? luovuttaisitteko paikan suosiolla? sanoja siis ei mikään korsto, vaan suht kohteliaan, joskin melko itsetietoisen oloinen nuori mies.
Mulkoilisin ja sähisisin hampaitteni välistä.
Minusta on ihan ok pitää paikkaa kaverille. Mutta silloin paikalle laitetaan joku merkki, että se on varattu tai sanotaan henkilölle joka yrittää siihen istua, että anteeksi paikka on varattu. Sitten, kun toinen on jo istahtanut, niin paikka on sen, joka siitä istuu.
Toisaalta, jos istumapaikkoja on reilusti vapaana, niin ei ole mikään suuri vaiva siirtyä paria metriä johonkin suuntaan pyydettäessä, jotta kaveriporukka pääsee istumaan vierekkäin.
Eli tässä tilanteessa paikka oli sinun, mutta kiitos fiksusta käytöksestä, kun suostuit paikkaa vaihtamaan ja kaveriporukka pääsi istumaan vierekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ok pitää paikkaa kaverille. Mutta silloin paikalle laitetaan joku merkki, että se on varattu tai sanotaan henkilölle joka yrittää siihen istua, että anteeksi paikka on varattu. Sitten, kun toinen on jo istahtanut, niin paikka on sen, joka siitä istuu.
Toisaalta, jos istumapaikkoja on reilusti vapaana, niin ei ole mikään suuri vaiva siirtyä paria metriä johonkin suuntaan pyydettäessä, jotta kaveriporukka pääsee istumaan vierekkäin.
Eli tässä tilanteessa paikka oli sinun, mutta kiitos fiksusta käytöksestä, kun suostuit paikkaa vaihtamaan ja kaveriporukka pääsi istumaan vierekkäin.
no nimenomaan näin ajattelin itsekin tuossa tilanteessa. mielestäni paikka oli minun, mutta turha alkaa haastaa riitaa. näitä arkielämän pieniä ärsytyksiä :)
onko täällä joku, joka olisi ehdottomasti vaatinut oikeuttaan paikkaan? välillä itsestä tuntuu että pitäisi olla jämäkämpi tuollaisissa tilanteissa, mutta toisaalta se saattaisi aiheuttaa turhaa kränää ja riitaa ja siinä ei sitten itse oikein voittaisi mitään.
Minä siirryn jos se ei ole Ongelma. Joskus en. Esim. Viimeksi rippikirkossa en siirtynyt.
Onhan tuossa melkoinen riski riitaantua jos alkaa vaatia paikkaa...Eli siirtyisin.
Paikka ei ole varattu jos se ei ole, mutta idioottien kanssa ei kannata keskustella, joten siirtyisin.
Se riippuu ihan 100% sanojan koosta ja ruumiinrakenteesta.