Lasta kiusattu heti ensimmäisenä päivänä koulussa
Tyttö aloitti tänään 7. luokan uudessa yläkoulussa. Tyttö tuli tänään itkien kotiin. Hänen vaatteitaan oli haukutta ja ulkonäköä myös. On käsittämätöntä, että täysin uudet ihmiset ympärillä ja heti kiusataan. Hävetkää.
Kommentit (28)
Voi paska.
Mistä hänen vaatteitaan oli haukuttu? Toki ei se vaikuta, vaikka mitä pukisi.
Anteeksi että kysyn, mutta minkälaiset vaatteet tytöllä sitten oli..?
Miksi ihmeessä minun pitäisi hävetä, jos jotkut kakarat ovat olleet sinun lapsellesi ilkeitä? Hä?
Kyllä, sääli tytärtäsi, ja sinun kannattaa heti ottaa yhteyttä hänen luokanvalvojaansa. Että näin on koulu alkanut, voisiko opettaja ryhmäytymistilaisuudessa puhua kiusaamisesta lapsille. Ekat päivät ovat kumminkin ryhmäytymistä, joten luokanvalvojalla on siihen hyvin tilaisuus.
Mutta vähänkö nyt sinulla liippaa pääkopasta, jos alat summamutikassa haukkua kaikkia tapahtuneen johdosta. Koetapa vaihtaa vähän sävyä, ennen kuin otat yhteyttä siihen luokanvalvojaan, muuten hän sivuuttaa melttoamisesi tyystin.
Ja tyttärellesi nyt halaus, tehkää jotain kivaa yhdessä illalla.
No myös ne sosiaaliset taidot myös.
Heti yhteys kouluun! Toi on jotain ihan käsittämätöntä ja todella surullista.
Just tänään mietin, että jos jotain sais toivoa, niin toivon, ettei yhtäkään lasta kiusattais koulussa.
Heti yhteytta kouluun. Ei mitaan valia minkalaiset vaatteet on ollu. Kaikilla saa juuri sellaiset vaatteet kun on. Kiusaaminen ei ole koskaan kiusatun vika.
Minkälaiset vaatteet tytöllä oli? Ei tietenkään oikeuta kiusaamista, mutta etenkin yläasteella koulumaailma on julmaa... Itseäni kiusattiin käytännössä koko kouluhistorian ajan, milloin mistäkin.
Mutta itse ainakin olisin ollut helpottunut, jos edes yksi kiusaamisaihe olisi ollut vähemmän. Äidilläni oli joku hemmetin tarve olla erikoinen ja sitä ulotettiin lapsiin asti. Niin noloja vaatteita joutui toisinaan käyttämään, eikä uusia saanut. Kuin tekisi itsestään maalitaulun kiusaajille -.-
Ja joo, kyllä se kiusaamisaihe keksitään vaikka mistä, mutta oman lapsen kohdalla pyrin siihen, että hänellä on haluamansa tyyliset vaatteet. Eikä niin, että hän olisi jokin jatke minun erikoisuuden tavoittelulleni.
Vierailija kirjoitti:
Ostapa sille Kånken-reppu, lutkahtavat vaatteet ja anna nyppiä kulmat pois ja meikata kuten muutkin, niin loppuu haukkuminen. Omaperäinen ei nykynuori saa olla.
Tosi upeesti vastustat kiusaamista kutsumalla suojaikärajan alittavia lapsia lutkiksi :D
Lapset oppivat kiusaajiksi kotonaan.
Näitä kiusaajia tulee aina olemaan, ja heidän kitkeminen on äärimmäisen hankalaa. Kannattaa puhua tyttäresi kanssa ja yrittää karaista häntä hieman. Itse tiedät parhaiten oikeat sanat, mutta yritä selittää ettei tuollaisista kannata välittää ja kiusaaminen kertoo aina kiusaajan omasta epävarmuudesta. Toki ota asia tosissasi ja tee voitavasi koulun suuntaan, mutta pelkään että kovin vähän on tehtävissä sen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Heti yhteys kouluun! Toi on jotain ihan käsittämätöntä ja todella surullista.
Käsittämätöntä? Siis ihan oletusarvoisesti jotakuta luokassa kiusataan ja syykin on perinteinen. Se olisi käsittämätöntä, jos ketään ei tietyssä koulussa kiusattaisi
Itse olette naiset tuon itsellenne aiheuttaneet. Ei heru sääliä. :)
Itsellä kokemus siitä että kiusattiin ja sitten siitä että kiusaaminen loppui mutta jäin tyystin vaille mitään muutakaan huomiota. Ei siis kiusattu tai syrjitty mutta seurani ei ollut kiinnostavaa. Se ei ollut juurikaan parempi tilanne. Toisin sanoen, olisin tarvinnut terapiaa koska persoonani oli jo kehittynyt niin oudoksi että minua vieroksuttiin (ja vieroksutaan edelleen), eikä kiusaamisen loppuminen kauheasti auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostapa sille Kånken-reppu, lutkahtavat vaatteet ja anna nyppiä kulmat pois ja meikata kuten muutkin, niin loppuu haukkuminen. Omaperäinen ei nykynuori saa olla.
Tosi upeesti vastustat kiusaamista kutsumalla suojaikärajan alittavia lapsia lutkiksi :D
Lapset oppivat kiusaajiksi kotonaan.
Tosi upeesti osaat lukea. Viestissä nimiteltiin vaatteita eikä lapsia.
Joo, mitä nopeammin otat luokanvalvojaan yhteyttä sen nopeammin asiaan voidaan puuttua. Ketään ei saa kiusata.
Nyt opetat lapselle miten lyödään ja lapsi voi sitten väkivallan avulla hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä, ei nuo opelle soittelut auta, sen olen itsekin kokenut. Lerran lyö ja kovaa niin jättävät rauhaan.
Olen ollut niin huolissani. Ensimmäinen lapsenlapseni aloitti koulun ja pelkään, että häntä kiusataan. Ymmärrän sinua aapee. Mummona ihmettelen, että mikä prkl siinä on, että tuota kiusausta ei saada pois?! - Minkään ikäisten lasten kohdalla?
Oma poikani aloitti yli 30 vuotta sitten koulun. Muutettiin paikkakunnalle, jossa oli pieni koulu lapsen takia ja ennen asuttiin kaupunginosassa, jossa oli tosi iso koulu.
Poika tuli monta kertaa kotiin reppu heitettynä ojaan ja kaikki kirjatkin. Minussa heräsi leijonaemo ja marssin koululle.
Siellä rehtori ihmetteli että: En minä mitään ole huomannut tällä koululla. Vaadin mennä poikani luokkaan ja nätisti kerroin, että mitä oli tapahtunut. "Tietääkö joku tästä?"
Ensin nousi pari tyttöä ylös ja sen jälkeen puoli luokkaa: Kyllä me nähtiin, että X kiusattiin. Loppu se kiusaus siihen, koska lapset huomasivat, että JOKU puuttuu!
Elä huoli. Mua hakattiin päivittäin yläasteella. Sellainen se on, apinoiden maailma.
Kiitos vaan, vapaakasvattajat.
Ihan vittuilematta: jaxuhalit. Ja peukkuja pystyyn, että tuo ei jatku enää huomenna. Minultakin tuli veli tänään ennen puoltapäivää koulusta. Ei kehdannut itkeä, mutta oli lähellä, oli lintsannut loppupäivän, kun oli heti joutunut kiusatuksi. Pikkuveljeni on aina ollut vähän rauhallisempi ja ehkä hiukan ulkopuolinen ja vieroksuttu luokallaan, kavereita on muutama, mutta nyt yläasteella meno on näköjään ekasta päivästä asti ihan eri, kuin kutosen keväällä. Samalla ala-asteella olleet on näköjään heti opettaneet uusille, että ketä on tästä lähin kiusattava. Surullista ja ahdistavaa itsestänikin, olin itsekin kiusattu läpi peruskoulun, mutta läheisen kiusaamisen seuraaminen on vielä henkeäsalpaavampaa.
Isä soitti nyt luokanvalvojalle ja reksille, toivottavasti kiusaaminen saadaan loppumaan. Veljellä on onneksi ystäviäkin luokallaan, joten ei ole maailmanloppu, vaikka hän ei nyt uusia saisi, kunhan jättävät rauhaan.
Onko sinun tyttärelläsi ystäviä? Jos on, niin toivottavasti pysyvät hänen rinnallaan, vaikka hän olisikin epäsuosiossa.