Sairaanhoitajaopiskelijat hoi! Kuinka paljon teillä on opiskeluaikana harjoittelua? + muuta kysyttävää!
Joo huono otsikko, mutta aivan sama. Kyselisin siis koulutuksessanne nimenomaan harjoitteluista, kuinka paljon niitä on? Onko paljon valinnanvaraa? Mitä olette tykänneet harjoitteluista? Kaikkea saa kertoa! Itse haluaisin alalle , koulu ja työelämä kiinnostaa kyllä alalla, mutta ne harjoittelut jännittää/pelottaa. Onko sitä harjoittelijana joku ihme orja siellä työkentillä? Miten muut alan ihmiset kohtelevat harjoittelijoita? Hieman myös ärsyttää semmoinen ilmaistyön tekeminen.. oletteko saaneet hyvää opastusta ja onko kouluaikana mahdollista tehdä myöhemmin palkallisia harkkoja? Entäpä oletteko saaneet sijaisuuksia tai muuten töitä harjoitteluiden kautta?
Kiitos!
Kommentit (2)
..... mutta ehdottomasti oon oppinu enemmän asioita kentillä kuin koulussa :) ja sijaisuuksia on poikinut harkkajaksojen kautta.
Moi! Opiskelen nyt vikaa vuotta ja kaikki harkat onnellisesti takana. Jaksoja on ollu viitisen kappaletta, 10 vko mittaisia jotka kaikki oon tehny kahdessa paikassa eli 5vko toisessa ja 5vko toisessa. Useita paikkoja siis tullut nähtyä, kaikki keskenään tosi erilaisia esim. erikoissairaanhoito, kotisairaala, päihdepuoli, poliklinikka, tk-vastaanotto jne. Kaikki paikat on opettanu paljon ja ollu todella antoisia jaksoja, vaikken nyt esim. kotisairaalassa haluis tulevaisuudessa työskennelläkään. Hyviä, asiantuntevia ohjaajia on mulla aina ollut, mutta kyllähän niitä on tietysti kentillä laidasta laitaan. Kaikkia ei kiinnosta ohjata ja joissain paikoissa huono työilmapiiri, jota opiskelijana on ikävää seurata sivusta. Harkkapaikat saa itse valita, kunhan ne määrätyt eu-direktiivit tulee "kerättyä". Tosin paikat haetaan semmosen portaalin kautta, jonka toiminnassa on usein ongelmia, kun kaikki amk-opiskelijat hakee yhtä aikaa. Eli jossain määrin aika arpapeliä, minkä paikan saa. Ite täytyy olla aktiivinen ja ettiä paikkoja muualtakin. Pk-seudulla on paljon harkkapaikkoja tarjolla, mutta myös paljon opiskelijoita, eli ns. hyvät ja halutuimmat paikat menee nopeesti.