Onko kaikki 12v tytöt k*sipäitä käytökseltään???
Tyttö täytti juuri 12. Tietää kaikesta kaiken, normaalia puhetta ei enää tuota, pelkästään tiuskii ym! En kestä, mihin asti minun "kuuluu" venyä kuuntelemaan tuota jatkuvaa vittuilua ja tiuskimista? Mikä on normaalia? T. Erittäin väsynyt äiti
Kommentit (20)
Mulla on tyttö pian 12v. On kiltti ( ainakin toistaiseksi :)
Kyllä, aivan jokainen. Aivan jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Sitä lienee kutsutaan murrosiäksi ja jatkunee jokusen vuoden.
Mutta kai sitä voisi kohdella äitiään kuitenkin kuin ihmistä.?
Kyllä. Omani on nyt 16 ja viimeiset puoli vuotta kyennyt jälleen kommunikoimaan normaalisti. Paitsi väsyneenä. Onneksi tämä on (oli) käytävä vain kerran läpi.
Kyllä. Tuossa iässä se kusi nousee päähän. Siellä se sitten yleensä pysyy loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on juuri se jolle eniten kiukutellaan koska äiti on kuitenkin se kaikkein rakkain.
ovat hyvinkin hauskoja ja mukavia paitsi sukulaisilleen :) ... koita kestää ja lohduttaudu, että suurin osa on paljon parempia teinejä kuin 70, 80 ja 90 luvun teinit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Omani on nyt 16 ja viimeiset puoli vuotta kyennyt jälleen kommunikoimaan normaalisti. Paitsi väsyneenä. Onneksi tämä on (oli) käytävä vain kerran läpi.
Eli neljä! vuotta tuota jäljellä.
Meillä kohta 13v. Ja kyllä räiskää. Käyttäytyy kyllä ihmisiksi ihmistenilmoilla.
Mutta niinhän ne viisaat sanoo, että mitä läheisempi suhde vanhempiin sitä kovempi on se teinin irtiotto/itsenäistyminen.
Itse kyllä sanon tytölle jos ihan älyttömäksi menee, että tulee se äidillekkin pahamieli tollasesta käyttäytymisestä. Sitten ehkä sen puolituntia jaksaa olla tiuskamatta ;).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli neljä! vuotta tuota jäljellä.
Lapsilla alkaa murrosikä eri aikoihin, näin se myös loppuu eri aikoihin.
On se tuollaista. Muistui taas mieleen! Oma tytär on jo aikuinen ja oma ihana, positiivinen, huumorintajuinen ja hienotunteinen itsensä taas. Ollaan hyviä ystäviä pikemminkin kuin äiti ja tytär. Mutta 12-16 ikäisenä oli just tuollaista!
Kuulostaa ihan normaalilta naiselta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sano siitä hänelle. Jutelkaa jossain rauhallisessa tilanteessa kuten saunassa asiasta ja kerro hänelle että sinäkin olet ihminen jolle puhutaan kuin ihmiselle.
Voisit myös konkreettisesti näyttää mitä kaikkea teet tytön hyvinvoinnin eteen eli sovitte vaikka rahakorvauksen siitä että tyttö ostaa ruoat, valmistaa ne, siivoaa ja pesee pyykit.
Itsehän maksoin satasen että teini olisi hiljaa kuukauden. Nähtävästi meni jakeluun jotenkin ja pahimmat räyhäämiset jäivät pois. Oli vain tottunut huonoon käytökseen.
Meillä oli säännöt, että läheisille ihmisille puhutaan nätisti. Jos minä en huuda enkä hauku enkä puhu lapsille ilkeästi, niin HEKÄÄN eivät puhu minulle niin. Ja se tehosi. Minä en ole mikään likasanko. Piste. Miksi sinun pitäisi kuunnella tiuskimista ja ilkeilyä, koska olet äiti? Ei tarvitse.
Meillä kesti ikävuodet 13-20. Ajattelin, että jatkuuko tämä ikuisesti, lähteekö tässä oikeasti järki. Itsenäistyi, muutti 21-vuotiaana opiskelija-asuntoon. Sen jälkeen äiti on ollut ihana ja mulle puhutaan ihan eri sävyyn. Osaa arvostaa saamaansa apua ja elämä on opettanut muutenkin.
Kyllähän sitä kasvattajana joutuu miettimään, tuollainenko minä olen, kun ne penskat alkaa kapinoida "vääriä" asioita vastaan. Mutta sitä saa, mitä tietämättään tilaa.
Kaikille ei tule teinikapinaa, se on kasvatuksen tulos. Esimerkiksi monissa aasialaisissa kulttuureissa ei teini-iässäkään ole sallittua muuttua hirviöksi ja loukata lähimpiään. Teini-ikäinen voi itsenäistyä vanhemmistaan myös hillityn sivistyneesti, kaikkea ei tarvitse tehdä räkä poskella.
Ei. Omani on 13-vuotias, käyttäytyy ihan hyvin ja juttelee nätisti asioistaan. Samoin oli vuosi sitten. Joskus 11-vuotiaana oli kausi kun kokeili tiuskimista ja mykkäkoulua, mutta aikani sitä katseltuani kerroin hänelle aika suoraan miltä se tuntui. Sen jälkeen alkoi mennä paremmin. "Oikeaa" murrosikää odotellessa...