Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jännetupin tulehdus jo 2kk vasemmassa peukalossa, mitä voisi tehdä?

02.04.2006 |

On tosiaan jo pari kuukautta ollut välillä parempana ja välillä huonompana - nyt taas jokainen liike väärällä kädellä saa vedet silmiin. Lääkärissäkin kävin silloin ihan alussa, ohjeeksi sain " käytä sidettä ja voit laittaa Mobilattia siihen" . Mutta kun ei tunnu millään menevän ohi. Side on niin epämiellyttävä kädessä, että en sitä ikuisesti voi pitää ja tuntuu tämä peukalo koko ajan ärtyvän uudestaan ja uudestaan ja uudestaan... Olisiko kellään hyviä neuvoja tilanteen lopettamiseksi?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvauksesi kuulostaa kovin tutulta. illoin aluksi juuri samalla tavalla alkoi koko juttu. Sitten sain kivun pois pitämällä tiukkaa sidettä viikon ajan. Sitten se tuli uudetsaan kipeäksi kun olin ilman sidettä ja sain sen taas siteellä pois. Nyt se on taas kipeä... Toivottavasti ei kortisonia/leikkausta tarvita, löysin apteekista oikein hyvän tuntuista " lateksisidettä" , joka tarttuu itse itseensä kiinni ja pysyy jämäkästi paikallaan - toisin kuin tavalliset siteet. Toivottavasti lähtisi vielä tällä pois.

Vierailija
2/10 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan jo käynyt lääkärissä viimeisimmän viestisi perusteella. Minulla oli jännetuppitulehdus ranteessa vauvan kantamisesta viime syksynä. Lääkäri määräsi Piroxin 0,5% geeliä, jota laitettiin iholle 2 kertaa päivässä. Se auttoi. Jos ei olisi auttanut olisi seuraavaksi laitettu kortisonipiikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun vauva syntyi, pumppasin aluksi käsipumpulla maitoa hänelle, ja siitä se alkoi. Vaikka lopetin pumppaamisen, ei vaiva helpottanut, joutuuhan tässä kotiäitinä kädet koville. Olen käynyt monta kertaa lääkärillä, mutta neuvot ovat olleet älä rasita-tyylisiä. Olen syönyt nyt 3 kk aikana 200 kpl ibuprofeiinia, ja 100 paratabsia, särkyyn. Auttaa aina hetkeksi. Rannetuet sain, mutta ne on ensinnäkin äärimmäisen ärsyttävät käyttää kun koko ajan pitää pestä käsiä, ne kastuu ja iho kutiaa. Että eilen illalla mietinkin mitä keksisin, vauvan olen meinannut pudottaa pari kertaa, ja yhden kerran täysi makaronilaatikkovuoka tipahti.. Kun sattuu niin paljon! Neuvolalääkäri sanoi että laitetaan kortisonia kun lopetan imetyksen, no, se lopetin, mutta ei aloitettukaan kortisonia vaan ibumax.. Mitäs nyt?

Vierailija
4/10 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan pakko käydä rekisteröitymässä, että saan vastattua tähän viestiin :)

Itselläni on ollut nyt 6kk todella paha jännetupentulehdus ranteessa (olen melkein pudottanut vauvan kivun vuoksi). Satoja särkylääkkeitä syöty, fysioterapiat käyty, lasta ollut kädessä ja viimeisenä kortisonipistos ranteeseen. MIKÄÄN ei ole auttanut.

Nyt jouduin vähän aikaa sitten lopettamaan imetyksen vauvan moniallergisuuden takia, ja kokeilin apteekeissa myytävää Eeze-suihketta. Tämä menee mainostamiseksi, mutta minulla se suihke oikeasti paransi ainakin toistaiseksi (koputan puuta) käden! Tuntuu uskomattomalta, kun ravasin kuukausikaupalla eri lääkäreissä.

Suihke on todella vahvaa, ilmeisesti uusi Suomen markkinoilla. Mutta jos et imetä, kannattaa kokeilla. Koko nimi on siis Eeze 4% Spray Gel, maksoi muistaakseni 10-15e. Sumutetta saa käyttää vain n. viikon verran ilman lääkärin kanssa keskustelua, mutta minulla tuo 7 päivää auttoi. Sitä suositteli minulle ihminen, jolla myös oli ollut vaikea jännetupen tulehdus pitkään.

Anteeksi mainosmaisuus, mutta olen itse vielä niin ihmeissäni että se kauhea kipu on oikeasti poissa. Se on niin raivostuttava ja vaikea vaiva ja vauvan kanssa vielä hirveämpi kuin muuten.

Toivon, että löydät(te kaikki) avun!

ps. Toinen hoito josta kuulin positiivista, oli hermoratahieronta. Olisin kokeillut sitä seuraavaksi, jos tämä ei olisi auttanut.

Vierailija
5/10 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli ensimmäisen kerran esikoisen (nyt 3v) ollessa sairaana ja minä vain kannoin ja kannoin häntä... seurauksena oli jännetupin tulehdus ranteeseen. siihen ei auttanut kyllä muu kuin kuuri vahvoja tulehduskipulääkkeitä ja side (+lasta ranteessa). ihan älyttömän vaikeaahan se vauvanhoito oli niiden kanssa, mutta vaan se auttoi.. Eli mulla siis ainakin ainoa keino oli täydellinen lepo.

Tämän kerran jälkeen on ollut pari kolme kertaa uudestaan vaiva ranteessa ja vain sama on auttanut.

Nyt tämän tokan kanssa jo odottelen että koska iskee ekaa kertaa...

tsemppiä paljon!

viivi

Vierailija
6/10 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut pari kertaa aika paha työperäinen jännetupin tulehdus (ranteessa ja peukalossa) eikä siihen kyllä ole mikään side auttanut, vaan se on terveyskeskuksessa lastoitettu pitkältä matkalta..

Vierailija
7/10 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Hanki lääkäristä kortisonikuuri, niin sillä ja mahdollisimman vähäisellä rasituksella tulehdus lähtee n. viikossa. Toivottavasti tämä auttaa sinua!

(Vinkin antoi mieheni, jolla ollut pari kertaa tulehdus peukalossa punttien nostelun vuoksi.)

Vierailija
8/10 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetaan apteekista heti huomenissa lasta ja käydään lääkärissä, jos tarvitaan jotain vahvempaa! On vaan niin hankalaa tuo vaippojen vaihtelu lastan kanssa, mutta mieluummin sitä muutaman päivän, kuin leikkaus, jos tästä pahenee.

Vierailija
9/10 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi peukalo liikkui " portaittain" kun sitä koukisti, tätä kesti varmaan n. kuukauden. Sitten peukalo jäykistyi välillä aivan suoraksi ja kosketus teki kipeää. Lopuksi peukalo oli koko ajan ääriasennossa suorana enkä saanut sitä koukkuun enää ollenkaan. Onneksi menin yksityiselle lääkäriasemalle (käsi)kirurgin vastaanotolle. Hoitona oli kortisonipiikki, jos se ei olisi auttanut niin leikkaus, näin oli ainakin mun tapauksessani. Kortisonipiikki alkoi auttaa muutaman päivän päästä ja nyt kun siitä on kuukausi on peukalo ollut normaali jo jonkin aikaa. Tulehduskipulääkkeitä en voinut syödä imetyksen takia. Felden-geeliä olisi voinut käyttää.

Vaikka asiantuntijalla käynti maksoi enemmän niin mulla ainakin se kannatti. Kun jänne on kunnolla tulehtunut ei siihen taida paljon lastat tms. auttaa.

10/10 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan ollessaan kk ikäinen jännetuppitulehdus alkoi, täysin uusi juttu itselleni. Nyt 6-7kk myöhemmin tiedän jo enemmän. En voinut omaa toimintaani vauvan kansaa muuttaa, eli tulehdus oli joskus pahempi, joskus parempi, mutta tähän saakka sitä on jatkunut vaikka imetys on jäänyt pois ja rintapumppua en ole käyttänyt enää moneen kk:een. Se mikä on ollut paras mahdollinen hoito on rannelastat molemmissa käsissä joka yö ja tarvittaessa myös päivällä. Joskus piti käyttää Buranageeliä, mutta ei sitäkään voi vaan kuukausitolkulla käyttää, auttoi pahimman yli.