Psykoosi?
Mulla on mt-taustaa. Vaikea masennus, johon on liittynyt vuosien varrella 2 hypomaanista/psykoottista jaksoa, jolloin olen ollut sairaalahoidossa. Lisäksi on ADD ja epävakaa persoonallisuus. Näitä sairaalajaksoja on aina edeltänyt se, etten saa nukuttua. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä toistaiseksi. Kunto on ollut pitkään melko hyvä, olen vain ollut älyttömän väsynyt ja levoton, kaikki ärsyttää, esim äänet ja hajut. Nyt on mennyt kolme yötä erittäin vähillä unilla, vaikka olen syönyt lääkkeet kuten kuuluu, elänyt täysin normaalisti, liikkunut luonnossa ja yrittänyt mm lukea ja rentoutua. Kaupan kassajonossa tunne oli vahvasti se, että räjähdän ihan minä hetkenä hyvänsä. Nukahdan pitkän sängyssä pyörimisen jälkeen, mutta herään hetken päästä ihan paniikissa, sydän hakkaa ja tuntuu, että tukehdun. Nyt hereillä ollessakin olen kuin "peura ajovaloissa ", säikähtelen kaikkea mahdollista, kädet tärisee ja sydän hakkaa. Tänään aloin myös kuvitella autoa ajaessani, että takana oleva auto seuraa minua. Kaikki pelottaa, tuntuu että jotain pahaa sattuu.
Soitin tänään lääkäriin ja koitin saada aikaa, seuraava vapaa aika on kuulemma kolmen viikon päästä. Melatoniinireseptin suostuivat laittamaan uusittaviin, mutta siihenkin menee kuulemma 8vrk.
Onko nämä nyt taas merkkejä psykoottisesta jaksosta?
Kommentit (15)
Mene ihmeessä psykiatriseen päivystykseen, ennen kuin tilanne huononee entisestään.
Oisko sulla mahdollista mennä yksityiselle lääkäriin? Ihan yleislääkäri käy, ei tarvi olla psykiatri. Toki psykiatri hyvä myös, mutta sinne vaikeampi saada heti aikaa.
Jos ei mahdollista niin soita ihmeessä psykiatrian päivystykseen ja kerro sinne se mitä tännekin kirjoitit.
Vierailija kirjoitti:
Oisko sulla mahdollista mennä yksityiselle lääkäriin? Ihan yleislääkäri käy, ei tarvi olla psykiatri. Toki psykiatri hyvä myös, mutta sinne vaikeampi saada heti aikaa.
Jos ei mahdollista niin soita ihmeessä psykiatrian päivystykseen ja kerro sinne se mitä tännekin kirjoitit.
Lisään vielä, että ehdottomasti sun täytyy saada itsestäsi terveydenhuollon ammattilaisen arvio. Me täällä tietysti mielellään neuvotaan ja autetaan, mutta ei me netin kautta pystytä luotettavasti arvioimaan sun tilaasi.
Eikö sinulla ole sellaista lääkitystä, jolla saisit unettomuuden katkaistua? Melatoniini ainakin itselläni täysin turha, kunnon antipsykootti ja virikkeetön ympäristö pitää olla jarruna, jos hypomania iskee. Voitko hakeutua edes päivystykseen, jos olotila pahenee? Omalla polilla kyllä yleensä hoidetaan akuutit ongelmat, kunhan sanoo, että on vaikka psykoosiin viittaavia merkkejä tai itsetuhoista käytöstä. On kyllä surkeaa hoitoa, jos ei psykoosivaarassa saa edes puhelinaikaa. Itsellä nuo psykoottiset oireet katoavat kyllä itsestäänkin, on aika vaikea ennustaa etukäteen, kuinka pahaksi oireet menevät.
Komppaan muita näissä neuvoissa. Asiantuntijan arvioitavaksi pitäisi sinun päästä. Itselläni ainakin on bibona mahdollisuus juuri mennä oman psykiatrisen hoitotahoni päivystykseen, ja soisin niin olevan kaikille muillekin. Kamalaa jos ei tuossa tilanteessa saa tarvitsemaansa apua. Tsemppiä!
Lapiollinen Abilifyä aamuin illoin.
Heippa
Mulla on sellainen tilanne, että mun hoito lopetettiin keväällä psykiatrian polilla ja tarkoitus on siirtyä kuntoutuspolille syksyllä. Sieltä ei ole vielä tullut kutsua ja kun soitin polille, niin mun entinen lääkäri ei ole siellä enää töissä ja kuntoutuspolin lähete on sanelematta, lääkäri on siis ilmeisesti unohtanut. Kesän olen siis oman tk:n varassa, enkä sieltä saanut aikaa. Yksityiselle ei ole varaa mennä ennen puolta kuuta 😣
Viime yö meni kyllä paremmin, mutta olo on edelleen erittäin levoton ja ns tärisevä. Illalla helpotti kun puhuin ystävän kanssa puhelimessa niin todellisuudwntaju ikään kuin palasi eikä enää pelottanut niin paljon.
Ja lääkkeistä se, että mullahan menee tuo antipsykootti iltaisin aika isolla annoksella ja yleensä se riittää, nyt ei.
Ap
On tämä kyllä pskaa! Asioitten hoitaminen tuntuu aivan mahdottomalta ja nytkin on vaikka mitä tehtävää. Olin koiran kanssa pitkällä lenkillä ja siellä olo oli ihan hyvä. Kotona alkoi taas valtava ahdistus. Yritin saada taas tk:sta aikaa, mutta ei löytynyt. Huomenna taas uusi yritys.
Ap
Kai tota ketipinoria syödään suuremmallakin annostuksella, mutta jos ei ole ohjeistettu nostoihin eikä ole ylimääräisiä lääkkeitä, niin eipä siitä apua sitten ole. Itse syön antipsykootteja oman voinnin mukaan, tällä hetkellä en tarvitse. Kuinka kaukana on lähin päivystys? Mitä ne tk:ssa sanovat, jos sanot, että epäilet olevas menossa kohti psykoosia? Aika jämäkkää kommunikointiahan toi voi vaatia, jos aikoja on huonosti. Voitko olla enemmän muiden ihmisten seurassa, jos se helpottaa? Itselleni ääritilanteissa on apu tullut soittamalla 112:een. Toki en itse ole siinä vaiheessa enää ollut soittokunnossa, vaan olen ollut vastahankainen menemään minnekään. Toivottavasti ei mene niin pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kai tota ketipinoria syödään suuremmallakin annostuksella, mutta jos ei ole ohjeistettu nostoihin eikä ole ylimääräisiä lääkkeitä, niin eipä siitä apua sitten ole. Itse syön antipsykootteja oman voinnin mukaan, tällä hetkellä en tarvitse. Kuinka kaukana on lähin päivystys? Mitä ne tk:ssa sanovat, jos sanot, että epäilet olevas menossa kohti psykoosia? Aika jämäkkää kommunikointiahan toi voi vaatia, jos aikoja on huonosti. Voitko olla enemmän muiden ihmisten seurassa, jos se helpottaa? Itselleni ääritilanteissa on apu tullut soittamalla 112:een. Toki en itse ole siinä vaiheessa enää ollut soittokunnossa, vaan olen ollut vastahankainen menemään minnekään. Toivottavasti ei mene niin pahaksi.
Mulla on oikein erikseen hoitosuunnitelma näitä tilanteita varten kun menee valvomiseksi , mutta se ei kuulemma päde enää, kun en ole psykiatrian polin asiakas. Tää tuntuu ihan älyttömältä. Polilla sanottiin, että päivystyksestä käännytetään pois, koska en ole riittävän huonossa kunnossa, heillä on paikat täynnä😥 Tuli myös tekstiviesti, ettei melatoniinia uusittu.
Ap
Mikset syö muuten add:n lääkettä? Oletko varma että sulla on psykoosi puhkeamassa? Pystyisitkö mennä nopeasti vaikka päivystykseen tai varata ajan. Yksityisellekin voi mennä.
Itse luulin psykoosiksi ja se olikin dissosiaatiohäiriö oman lääkärin mielestä. Psykoosiosastolle olisin päivystyksessä päässyt. Harhat loppui kun aloitin voxran. Jostain syystä ne olivat alkaneetkin kun lopetin sen. Ja minullakin on add.
Vierailija kirjoitti:
Mikset syö muuten add:n lääkettä? Oletko varma että sulla on psykoosi puhkeamassa? Pystyisitkö mennä nopeasti vaikka päivystykseen tai varata ajan. Yksityisellekin voi mennä.
Itse luulin psykoosiksi ja se olikin dissosiaatiohäiriö oman lääkärin mielestä. Psykoosiosastolle olisin päivystyksessä päässyt. Harhat loppui kun aloitin voxran. Jostain syystä ne olivat alkaneetkin kun lopetin sen. Ja minullakin on add.
Sori, en huomannut vaan sanoa. Voxra mullakin käytössä aamuisin. On muuten ollut hyvä lääke. En ees uskalla arvata kuinka kuutamolla olisin ilman sitä.
Ap
Sulla on väärät lääkkeet! Voxra ei sovi antipsykoottien kanssa! (Mikäli sulla siis antipsykoottiset)
lääkkeet sun olos paskaks tekee!!!!!!!!
Lääkityksenä on citalopram 10mg aamuisin ja illalla 400mg ketipinor depot
Ap