Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada lapset siivoamaan omat jälkensä?

02.04.2006 |

Tämä on varmaan tuttu ongelma monessa perheessä, mutta itsellä alkaa olla keinot ja hermot totaalisesti loppu.

Miten saatte lapsenne korjaamaan omat sotkunsa? Siis tavaroita levitetään leikkiessä sinne tänne, eikä niitä korjata ennenkuin äiti on uhannut kaikella mahdollisella ja lapset itkeneet silmänsä punaisiksi. Enää eivät tunnu uhkauksetkaan tehoavan (esim. laitan lelut roskikseen, et saa välipalaa ennekun olet siivonnut ym.).

Antakaa nyt hyvät kanssasisaret parhaat neuvonne, miten saisin tähän siivoukseen jotain järkeä!? Varsinkin neljävuotiaan kanssa on aivan mahdotonta. Nytkin huutaa vessassa. Viimeisen tunnin ajan olen pyytänyt nätisti ja vähemmän nätisti häntä korjaamaan aamulla keskelle käytävää levittämät tavaransa. Mutta eipä näytä viesti menevän perille. Nyt sitten huutaa, kun sanoin etten anna purkkaa ennekun tavarat ovat pois. Pidän kyllä pääni, mutta en jaksaisi enää näitä ikuisia huutokonsertteja. Kai tähän löytyy jokin helpompikin keino!?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. tavaroilla omat paikat, jotka lapsikin tietää (ei vain epämääräinen lelulaatikko)

2. oma esimerkki omien tavaroiden siivouksessa ja kodin ylläpidossa ;-))

3. yhdessä siivoaminen

ja sit lisäksi..

4. asiasta huomauttelu + perustelu, että leikki on kivempi aloittaa ensi kerralla kun tavarat löytää omilta paikoiltaan (eli paluu no. ykköseen - toimii oikeasti)

5. imurointi eli jos ei lelut häviä oikeille paikoilleen kun imuri otetaan esiin, hoitaa äiti niille ' uudet paikat'

6. ja pahin on tietty se uhkaus, että lelut lähtee mustaan jätesäkkiin..

Vierailija
2/9 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppu06:

Enää eivät tunnu uhkauksetkaan tehoavan (esim. laitan lelut roskikseen, et saa välipalaa ennekun olet siivonnut ym.).

En väitä, että nelivuotiaamme riemuissaan ja aina siivoaisi. Usein pyytää meitä aikuisia avuksi, joskus autamme, joskus emme. Tässä kohtaa meillä ei ole logiikkaa, pitäisi ottaa jokin tietty asenne.

Mutta jos sanon, että tavarat joutuvat jäähylle, mikäli ei siivota, niin minä myös tarkoitan sitä. Tavarat päätyvät kaappiin viikoksi, sitten ne saa taas sieltä. Iltaisin meillä on tapana pelata peli ennen iltapalaa. Ennen peliä on huone siivottava. Ja siivouksessa on takaraja. Ellei siivous ole tapahtunut varttia vaille seitsemään mennessä, jää peli väliin ja siirrymme suoraan iltapuurolle. Lapsi ymmärtää sen hyvin. Olemme itse sopineet ko. säännön.

Jos sotkuja on ollut aiheuttamassa joku muu, esim. vieraat tai pikkuveli, autan siinä kohtaa. En myöskään nipota älyttömästi, jos tavarat ei ole ihan millilleen kohdallaan. Lapsen siisteyskäsitys on hieman eri kuin meillä aikuisilla. Minä sitten oion vähän tarvittaessa.

Meillä ei yleensä siivouksesta tapella. Tavaroille on oma paikkansa. Jos tavaroista ei huolehdita, seuraamukset ovat tiedossa - tavara joutuu poistoihin eli hyllylle. Harvaakin harvemmin on tarvinnut siihen turvautua. Säännöt on tehty selväksi ja niistä muistutetaan ennen toteutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi itsellä olla pinna aika kireellä tota alkuperäistä viestiä kirjoittaessani ;o)

Ehkä meilläkään ei asiat ole aina noin totaaliset huonosti, vaikka siivoaminen tuntuukin olevan kahdelle tytölle täyttä myrkkyä. Myönnän, että olisin aikanaan voinut olla tiukempi tavaroiden pois laittamisen kanssa. Pääsisin nyt varmaan paljon helpommalla. Mitä pienemmän kanssa sitä kerää yhdessä leluja pois, sen mukavammin homma sujuu vähän vanhempana. Mutta jälkiviisaudesta ei tässä paljon hyötyä ole.

Kiitos kuitenkin hyvistä vinkeistä, täytyy ottaa käyttöön!

Vierailija
4/9 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisen kanssa olette alkaneet kerätä leluja? Siis että missä vaiheessa aloititte opettamaan siihen että lelut pitää kerätä ennen nukkumaan menoa (tms.) ja tietty aluksi tehtiin yhdessä? Minkä ikäisen voi olettaa että kerää itse?

Toistaiseksi ollaan vanhemmat kerätty, vaikkakin kosiskeltu poikaa mukaan tai sitten nukkumaan menon jälkeen kerätty jos on levitellyt muualle kuin omaan huoneeseen. Poika nyt 1v6kk, lienee aika ottaa yhtenäinen linja että se tehdään joka ilta yhdessä ?

Vierailija
5/9 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa lelut siivotaan kerran päivässä eli illalla pois. Neljävuotias siivoaa, kaksivuotias hyvin harvoin. Parhaiten se onnistuu iltasella, jos lapset haluavat katsoa videota eli sitä ennen pitää olohuoneen lattialta siivota rojut pois. Tai sitten jokin muu porkkana, mutta purkka ei kyllä varmaan meilläkään olisi riittävän houkuttava. Ja illalla yhdessä siivotaan tytön huoneesta lelut pois lattialta. Kaksivuotias siivoaa joskus vanhemman kanssa, jos häntä kieltää tai sitten tekee asiasta kilpailun: kuka kerkiää ottamaan tuon palikan... Tai ihan pieninä etappeina, pyydän laittamaan tuon lelun koriin, sitten tuon...

Vierailija
6/9 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis tee lapsen puolesta vaan kerätään lelut yhdessä.Jos lapsi ei ole yhteistyöhaluinen voin ottaa lapsen kädestä kiinni ja keräämme siten lelut.Poikamme on ollut pienestä asti omatoiminen esim.tyhjentää tiskikoneen kanssani,kerää lelut kylässä kun olemme lähdössä,ym.Hän tekee siis pyytämättä ja omasta tahdosta.Annan aina myönteistä palautetta,vaikka poika olisi kerännyt vain osan leluista.

Vierailija
7/9 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Pyydetään siivoamaan ja jos näyttää vaikealta aloittaa, niin nimetään yksityiskohtaisesti siivottavat esim. legot legolaatikkoon ja autot autolaatikkoon jne. Jotenkin lasten on helpompi siivota yksi asia kerrallaan.

*Joskus aiemmin siivosin yhdessä lasten kanssa, mutta nyt kun ovat jo 4v ja 6v, niin kyllä enimmäkseen siivoavat itse. Vain isot sotkut ja vieraiden jäljiltä siivoamme yhdessä. Usein lapset valittavat miksi me aikuiset emme siivoa, niin vastaan että he ovat lelut levittäneetkin, me emme ole niillä leikkineet ja siivoan yhteisiä tiloja (usein keittiötä samaan aikaan, toimettomana en ole).

*En yleensä huuda, mutta sanon myös ettei välipalaa ennen siivoamista tai ulos pääse ennen sitä ja muistutan että nyt kannattaa siivota että pääsee syömään/ulos. Jos siivoaminen jää, niin ihan rauhassa saa huutaa sitä saamatonta asiaa- luultavasti seuraavalla kerralla siivoaminen toimii paremmin. Usein sanon myös että siiovat lelut heti että pääsen imuroimaan (ettei lelut mene imuriin) ja sitten aloitan kämpän toisesta päästä imuroimaan ja huutelen joko on pian valmista, tällöin lapset siiovat todella ripeästi, sillä joskus pieniä leluja on mennyt imuriin. Jos jostain syystä mikään muu ei auta, niin pari kertaa viimeisenä konstina meillä on ollut että lelut kerätään pois (pussiin ja varastoon) jossei siivota ja sitten kun on aikansa venkoiltu, niin vanhemmat ovat keränneet lelut pois ja pois pysyvät jonkun aikaa.

*Siivoamisen osalta olen myös selittänyt että jos jättävät siivoamisen yksin minulle, niin en ehdi lukea heille niin paljoa tai olla heidän kanssaan. Kerron myös että tulen kiukkuiseksi ja väsyneeksi yksin siivoamisesta ja se vaikuttaa heidän kanssa olemiseenkin. Eli yritän selittää tällä siivouksen työjaon merkitystä.

*Usein valmistan lapsia etukäteen siivousurakkaan. Kesken leikin en yleensä pyydä siivoamaan.

Vierailija
8/9 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Lapset haluavat minun tulevan aina katsomaan kun ovat siivonneet ja silloin kehun ja ihastelen siivousjälkeä ja kiitän kun siivosivat. Usein vielä saatan ehdottaa että kun siivosivat niin hyvin, niin tehdään jotain.

Vierailija
9/9 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on täsmälleen samat keinot (ja jopa sanat :-)) käytössä kuin Insinööriäidillä. Vielä lisäisin sen, että meillä homma sujuu vähemmällä hermojen raastamisella, kun pysyttelen itse vähän ulkopuolisena. En siis käyttäydy kuin se siivoaminen olisi MINULLE hirmuisen tärkeää, vaan teen selväksi että LPASET keräävät LASTEN lelut LASTEN huoneesta (tai olohuoneesta mutta sinne meillä ei enää niin paljon leluja kulkeudu). Minä teen sillä välin jotain muuta ja käyn vain ohimennen muistuttamassa, että lähdetään ulos/syödään välipalaa/luetaan iltasatu heti, kun lattia on raivattu.

Joskus meidän 4v. tarvitsee vähän tukea päästäkseen alkuun. Hän menee jvälillä konfliktitilanteissa täysin lukkoon ja aloittaa hirveän huutokonsertin maailman epäoikeudenmukaisuudesta, ja silloin pelkkä ohimennen kehottelu ei riitä. Eikä silloin kyllä auta minkään sortin lahjominen tai kiristäminenkään (vaikka niitäkin aina välillä sorrun kokeilemaan). Parhaiten toimii kun antaa pojan huutaa pahimmat ulos ja kysyy sitten rauhallisesti, joko hän tulisi siivoamaan. Ennen pitkää poika luovuttaa ja alkaa nostella tavaroita laatikoihin, ja silloin on oltava nopeasti kehumassa ja halimassa.