Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja, kokemuksia osittain imetyksestä?! Vauva on nyt vasta 3 viikkoa,

02.04.2006 |

ja itse sain todella pahan rintatulehduksenkaksi viikkoa sitten, josta jouduin lopulta sairaalahoitoon. Nyt näyttää siltä, että maidon määrä on lopullisesti vähentynyt todella paljon ja vauva tarvitsee kasvaakseen lisämaitoa. Käytännössä joka syötön päälle. Haluaisin kuitenkin antaa myös omaa maitoa, vaikka vain alkuhörpyiksi. Minkälaisia kokemuksia teillä on yhdistää rinta ja pulloruokinta?? Onnistuuko?

Kiitos vinkeistä!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eka kesti 9kk, toka vain 4kk ja nyt luulisin että voisi onnistua taas yli 6kk, toivotaan parasta. Yllä olikin jo hyviä neuvoja mutta muutama lisää - kun vauva jossain vaiheessa alkaa protestoimaan tissiä vastaan ja pullon puolesta (itselle käynyt joka lapsen kanssa näin, kunhan huomaavat että pullo niin ihanan helppo), niin sitkeästi vain tarjoat rintaa. Jos rinnalla raivotaan, niin hetkeksi pois rinnalta ja taas kohta uudelleen yrität, pitkää pinnaa tarvitaan, mutta kun noiden kausien yli pääsee, niin helpottaa.

Tsemppiä!

Vierailija
2/12 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neiti on saanut korviketta 5-viikkoisesta lähtien kun (muutenkin pienellä sintillä) paino ei millään noussut vaikka kuinka tiheästi ja pitkään imetin.

Siitä lähtien olen aina ensin imettänyt ja sen perään tarjonnut pulloa ja antanut neuvolan ohjeen mukaan syödä niin paljon korviketta kuin vauva itse haluaa. Nyt neidillä on ikää 4½ kk ja edelleen oikein tyytyväisenä ensin imee molemmat rinnat ja sen jälkeen juo pullosta lisämaitoa. Korviketta on koko ajan mennyt aika tasaisesti n. 3-5 dl / vrk, isoja vaihteluita on päivissä, l. ilmeisesti myös maidon tuotanto vaihtelee. Öisin olen jo 1,5 kk ajan ensimmäisellä syötöllä vain imettänyt ja toisella syötöllä antanut vain pulloa (omaa mukavuudenhaluani, menee niin paljon nopeammin eikä tyttö herää niin pirteäksi kuin jos antaisin koko repertuaarin rinta+rinta+pullo). Tästä huolimatta maidon määrä on pysynyt riittävänä osittaisimetykseen.

Eli osittaisimetyskin voi onnistua oikein hyvin ja jatkua pitkään, itse aion jatkaa ainakin äitiysloman loppuun asti jos vain onnistuu. Mutta jos sitä haluaa jatkaa pitempään, niin pitää olla aika sitkeä itse, eli pitää huoli, että ei vähennä imetyskertoja vaikka joskus pullo tuntuisikin helpommalta...

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikista hyvistä vinkeistä! Jatkan siis entiseen malliin, ekaksi vauva rinnalle ja loppu nälkä tyydyteään korvikkeella. Nyt olen jo huomannut, että pitkää pinnaa tarvitaan, sillä nyt jo vauva on huomannut pullon helppouden! Tarkoitus on kuitenkin sinnikkäästi yrittää ja nauttia osittaisimetyksesta!

Vierailija
4/12 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä " melkein täysimetetään" mutta aina silloin tällöin imetys korvataan pullolla. Eli jos tuntuu, että vauva on koko ajan nälkäinen eli vaikka olen just imettänyt molemmat rinnat niin silti nälkäitku raikaa. Sellaisessa tilanteessa sitten ladataan tuttipullo täyteen ja usein nälkä on sitten sillä tavalla taittunut.

On ihan uskomatonta, paljonko sitä ruokaa uppoaa kun välillä saattaa mennä 2-3 desiä korviketta, vaikka olisi puoli tuntia sitten syönyt tissiä. No, me ollaan annettu syödä niin paljon kuin vauvan napa vaan vetää -kylläsenä ainakin tuntuu nukkuvan hyvin :-D

Niin, ja vauva on hieman vajaa 2kk

Vierailija
5/12 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva ei oppinut rinnasta imemään niin oon nyt 2kk pumpannut omaa maitoa ja syöttänyt pullosta. En ole saanut maidontuloa kasvamaan samaa tahtia kun tytön syömät annokset on kasvanut, joten tällä hetkellä tyttö saa puolet korviketta ja puolet omaa maitoa.

Sulla sinänsä eri juttu, et sun vauva imee suoraan rinnasta. Kannattaa varmaan sunkin pumpata sen jälkeen vielä rintaa kun vauva ei siitä enää maitoa saa niin kyllä se maidontulo siitä kasvaa ja sit kun kohtaa vauvan tarpeen niin voit taas pelkästään imettää.

Toivottavasti onnistut. Mä alan olee nyt aika väsynyt ton pumppaamis rumban kanssa joten oon päättänyt, että lypsän enää enimmät pois, että maidontulo loppuis. Harmi vaan kun olin ajatellut imettäväni useamman kuukauden, mutta aina asiat ei mee niin kuin on ajatellut.

Mut tsemppiä!

-Simbucca & tyttö 7,5vko-

Vierailija
6/12 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva saanut rintamaitoa ja lisämaitoa jo reilut 2 kuukautta. Mulla ei oma maito riitä, vaik kuinka yritin imettää niin maitoa ei vain yksinkertaisesti tule tarpeeksi. Vauva saa aina ensin rintaa ja sitten annetaan tuttelia päälle. On oppinut imemään rintaa, pulloa, tuttia ja käyttää myös hörpytysmukia, eri ruoanantotavoissa ei ongelmia. Pumpulla tulee vielä vähemmän kuin vauvan imiessä.

Aluksi hörpytin lisämaitoa, mut vauvan ja määrän kasvaessa siirryttiin pulloon, mut aina yhtä iloisesti ja hienosti poika on myös rinnasta syönyt.

Nyt rupeaa olla vaan mulla maidon määrä olee niin vähäinen et siirrytään lähiaikoina pelkästään tutteliin. Aluksi tämä tuntui itsestä pahalta, mutta niinhän se on et asiat ei mene niinkuin suunnittelee, tietysti olisin halunnut täysimettää puolivuotiaaksi, mut nyt oon tottunu ajatukseen ja pääasia et poika kasvaa hyvin.

Ei muuta kuin tsemppiä imetyksen onnistumiseksi!

Vierailija
7/12 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva huolii kyllä rintaa - niin kauan kuin sieltä suinkin jotain tulee! Mutta pumppaaminen ei meinaa onnistua, tai siis saan pumpattua vain pari hassua maitopisaraa, vauva tuntuu kuitenkin saavan hiukan enemmän. Kuinka paljon annatte maitoa syötön jälkeen? Niin paljon kuin vauva juo? Itse olen yrittänyt " pihtailla" tuttelin kanssa, että nälkä tulisi nopeammin ja näin myös rinta saisi ärsykettä useammin, mutta se on aika stressaavaa ja tuntuu kurjalta ajatella, että onkohan toinen nälässä!

Huomenna on neuvolassa syöttöpunnitus, joten saan vähän tuntumaa paljonko maitoa tulee!

Ihanaa kuulla, että on muitakin, jotka eivät täysimetä :) Ja niinhän se todella on, että aina ei elämässä mene niinkuin itse suunnittelee! Itse imetin esikoista 10 kuukautta, enkä voinut ajatellakaan, että imetyksen kanssa tulee ongelmia!

Vierailija
8/12 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon tulossa on kysynnän ja tarjonnan laki. Pumppaamalla ns. turhaan annat elimistölle viestin vauvan lissääntyneestä maidon tarpeesta. Syötä aina molemmat rinnat ja sitten vasta pullosta. Syöttövälit voi olla oikeasti noin pienen kanssa puolesta tunnista muutamaan tuntiin. Mutta jos haluat tosiaan lisätä maidon tuotantoa, kokeilöe pumppaamista ja yösyötöthän lisää ja ylläpitää maidon tuontantoa.

Ja elä stressaa, vaikkei maito riittäisikään tai imetys lopahtaisi jostain syystä. Yhtä hyviä kansalaisia kasvaa vastikkeellakin! Onnea yritykselle!

Vierailija
9/12 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni meidän pojalla. Eli oli alkuun lastenosastolla, jossa annettiin tosi suuria määriä maitoa ensin nenämahaletkulla ja sitten pullosta. Kun sain muutaman päivän ikäisenä vierihoitoon, ei oma rintamaito tietysti riittänyt alkuunkaan. Eli korviketta päälle ja määrät suurenivat koko ajan.

Sitten kun poika oli reilu 2-kuinen korvikkeen määrä vain alkoi vähenemään ihan huomaamatta, pidin vähän aikaa kirjaa maidoista ja kun huomasin, ettei enää nin paljon tarvii, niin aloin sitten ihan tarkoituksella vähentämään pullomaidon määrää. Tuntui kyllä että vauva oli rinnalla koko ajan, mutta nyt ajateltuna se kannatti. 2,5-kuisena suunnilleen jäi pullo kokonaan pois ja sitten eleltiin pelkällä rinnalla vajaa 5-kuiseksi jolloin aloitin kiinteitä, mutta edelleen juo pääasiassa rintamaitoa, kiinteiden aloitus on ollut aika hidasta, kun tuntuu että vain harvat ruoat sopivat.

Muistan, että juuri ristiäisten alla, eli 2-kuisena olin jo valmis luopumaan koko imetyksestä, koska vauva vain raivosi tissille, tietysti sai pullosta helpommin, mutta sitten menikin vain reilu pari viiikkoa ja pulloa ei enää tarvittu,.eli nopeastikin voi muutos tapahtua.

molli ja poika kohta 7 kk

Vierailija
10/12 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lisämaidon antaminen oli tarpeellista koska omalla maidolla vauvan paino ei yksinkertaisesti lähtenyt nousuun, vaikka vauva imi hyvin ja todella usein...

Meillä periaatteena on ollut, että lisämaitoa annetaan aina kun vauva ei rintamaitoon tyydy tai ei yksinkertaisesti suostu rinnasta syömään (ajoittaisia kovia rintaraivareita). Korvikkeen määrä nousi tasaiseen tahtiin ollessa 2kk iässä 300ml/vrk, mutta siihen onkin sitten tyssännyt, sama n. 300ml menee edelleen vauvan ollessa 4kk. Välillä menee reippaasti allekin tuon 300ml:n.

Todella sinnikkäästi olen vain imettänyt vaikka välillä on ollut tosi turhauttavaa kun vauva ei tyydy tai ei suostu syömään, mutta on se kannattanut. Viimeisen kuukauden olen imettänyt öisin 1-2h välein vauvan tahtiin ja se onkin lisännyt maidon tuloa niin hyvin, ettei korvikkeen määrä ole noussut.

Vierailija
11/12 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö pääsi sairaalasta kotiin n. 5-viikkoisena, siihen asti oli saanut tissiä 1-2 kertaa/vrk. Muutamassa viikossa imetys alkoi sujua, vaikka keskoskorviketta piti edelleen antaa jonkin verran, lääkärin määräyksestä.

Tässä vinkkejä:

- usko itseesi

- älä stressaa: osittaisimetys on hieno juttu!

- anna lisämaitoa vain niin vähän, mihin vauva tyytyy (ei jää kitisemään, nukkuu edes silloin tällöin pidempiä pätkiä); pieniä maitomääriä voi lämmittää kätevästi vesihauteessa

- muista, että kaikilla vauvoilla voi joskus olla tissillä asumisen kausia, se ei välttämättä tarkoita, ettei vauva saa tarpeeksi ruokaa

- älä korvaa yöimetyksiä pullolla; yösyötöt etenkin tehostavat maidontuotantoa

Voit yrittää pumpata syötön jälkeen ja/tai syöttöjen välillä. Vinkkejä pumppaamiseen:

- käy suihkussa tai pidä lämmintä pyyhettä rinnallasi ennen pumppamista

- sivele/puristele rintaa kevyesti, jotta se tyhjenee tasaisemmin

- malta odottaa herahtamista: mulla se saattoi kestää 20-30 minuuttia

- jos et kaikesta huolimatta saa pumpulla maitoa irti, älä luule, ettei vauva saisi (mulla vauva sai aina tissistä enemmän kuin mitä pumpulla lähti)

Meillä kävi niin, että tyttö oli pelkällä rintamaidolla huikean kuukauden ajan keskoskorvikkeenlopettamisen ja kiinteiden aloittamisen välillä. Vaikka maidosta ei koskaan ollut suoranaista ylituotantoa, se riitti silti. Lopullisesti vieroitin tytön, kun hän oli 13 kk.

Vierailija
12/12 |
02.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan käsini lypsämällä paremmin maitoa tulemaan kuin pumpulla.

Onneksi toistaiseksi maito on itselläni riittänyt, pakasteeseen olen lypsellyt. Muista myös juoda hyvin. Imetystuki sivuilta saat myös hyviä vinkkejä.

Kärsivällisyyttä :)