Muita, joista tuntuu että ovat tyhmentyneet iän myötä?
En tiedä liittyykö tämä lasten saantiin ja yleiseen väsymykseen vaiko johonkin muuhun, mutta olen kyllä huomannut oman älyllisen kapasiteettini heikentyneen ihan valtavasti viimeisen 10 vuoden aikana. Olin lapsena lahjakkaimpia oppilaita koulussani, opin nopeasti ja vielä yliopistossakin meni hyvin. Nyt +35 tuntuu, että mielikuvitukseni on köyhtynyt, matikkapää ja logiikka heikentyny, en pysy kärryillä elokuvien ja tv-sarjojen juonissa. Usein tuntuu, etten pysy kärryillä keskusteluissa ylipäätään.
Ahdistavaa.
Kommentit (17)
Sama. Tosin alkoi neljävitosena. Epäilen kyllä jatkuvaa univajetta. Tuntuu, etten muista mitään, mikä ennen oli helppoa muistaa.
Ilman muuta näin on, ja lasten saantihan tunnetusti tyhmentää. En jaksa enää välittää, koska lasten myötä tapaa vähän tavallisempaa porukkaa muutenkin, eikä elämä ole enää omaa. Mitä väliä siis, jos on vähän tyhmempi kuin ennen. Elämä oli jo.
Terävimmillään sitä taitaa ihminen olla siinä 20-25 -vuotiaana. Sitten se on vain alamäkeä. Asiaa voi toki auttaa asettamalla itsensä jatkuvasti uusiin tilanteisiin, haalia erilaisia kokemuksia, uusia ystäviä ja harrastamalla musiikkia. Niin kunnellen kuin soittamalla. Näin aivot pysyvät virkeinä.
Väsymys ja stressi sumentaa ajatuksia. Toisaalta taas mitä enemmän tulee ikää, sitä paremmin sitä älyää kuinka tyhmä sitä loppujen lopuksi on...
Toisekseen väsyn kaikesta ajattelusta todella helposti. Ei tarvitse kummoista miettimistä niin olen aivan poikki.
Ap
Kyllä olen saman havainnut. Tuollaista hidastumista tai mitä lie, kun ei tosiaan pysy mukana keskusteluissa tai elokuvien juonikäänteissä yms. Mutta onpa lohdullista, että muilla on samanlaista. Olen kovasti yrittänyt harjoittaa aivoja, aloin opiskella omaksi ilokseni ja aivoja rasittaakseni tähtitiedettä ja teen paljon vaikeimpia sudokuja ja ristisanatehtäviä. Tiedonhalu ei ole mihinkään kadonnut, onneksi.
Sama juttu. Syytän mielialalääkkeitä ja erityisesti neuroleptejä.
Tunnistan tuon. Vaihdoin viime keväänä työpaikkaa lähes 20 vuoden jälkeen samalla työnantajalla, ja huomaan että tämä on tehnyt monella tasolla hyvää. Aivot ovat myös nyt taas jotenkin skarpimmat.
Suosittelen siis rikkomaan vanhoja rutiineja ja haastamaan itseänne. Jumiutuminen sumentaa ajattelua.
Mulla taas päinvastoin, 57-v ja tuntuu että aivot kehittyvät koko ajan. No, mulla onkin työ, jossa on pakko pinnistää. Teen myös vapaa-aikana kaikkea mikä kehittää keskittymistä ja aivotyötä eri tavoin eli kuuntelen radiota, teen sudokuja, ratkaisen arvoituksia, yms.
Mun mielestä ap:n tilanne ei ole hyvä. Olisko kumminkin unen laatu heikentynyt ja burn-out syynä?
Samalla mimusta on tullut armollisempi omille vanhemmille, heidän käytös kun usein tuntuu aivan järjettömältä. Tuskinpa ovat sellaisia hönttejä olleet nuorina. Hitaasti tässä muutumme vanhoiksi kaikki.
Nuorena äly juoksi nopeampaa, mutta tyhmyyksiä tuli kyllä tehtyä. Ehkä viisaus on sitä tunnepuolen seesteyttä sitten.
Ap
En tunnista. Päinvastoin tuntuu että oppiminen on nykyään paljon helpompaa, kun harvan asian opiskelua joutuu ns aloittamaan tyhjästä, vaan on paljon aiempaa pohjaa/sivuavaa tietoa, johon uuden voi liittää.
Musta tuntuu päinvastoin eli että olisin nopeaälyisempi ja luovempi ajan myötä. Olen aina ollut kiinnostunut opettelemaan uusia juttuja, vaikka jotain pikkujuttujakin. Aion tässä myös opetella jonkun tai joitain tehokkaita muistitekniikoita. Jos "tyhmentyminen" ahdistaa, niin harjoittelulla saa varmasti muutosta aikaan.
Minustakin tuntuu että sinä olet tyhmentynyt.
Ruokavalio vaikuttaa unen ohella paljon. Kun jättää liha- ja maitotuotteet pois, alkaa veri taas kiertää päässäkin.
Tai sitten muisti paranee b12-tablettien takia, koska niitä tulee syötyä kasvisravinnolla ollessa.
Sama.