Bruttotulot 3000 e/kk, paljonko on asumiskulunne?
Niin, paljonko maksatte vuokraa/lainanlyhennystä + vastiketta te, joiden tulot noin 3000 kuussa? Jääkö teillä hyvin rahaa muuhun elämiseen?
Kommentit (14)
Laina ja vastike 850. Hyvin riittää.
Yh, 1 lapsi
Osuuteni on lainasta 750 e/kk, vedestä 40 e/kk ja sähköstä noin 25e/kk. Lasten pk-maksuista osuuteni on 200 e/kk. Eli maksan jokaisena kuukautena 1015 e/kk. Minulle jää vielä 985 e/kk muuhun. Saan käteen 2000e/kk, kun palkka tuon 3000e/kk.
Rahat riittävät hyvin peruselämiseen ja harrastuksiin. Matkustelusta ja autosta olen luopunut.
Saako kysyä, missä päin Suomea asutte? Itse tuskailen pk-seudun kalliiden asumiskulujen kanssa.
Peruspäivärahalla plus asumistuki. Vuokra, sähköt ja netit 600€/kk. Hienosti pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra ja sähkö 800. Kaikkeen tarpeellisen riittää rahaa.
Jyväskylä (mutta ent. Maalaiskunnan puoli).
Bruttotuloni ovat hieman korkeammat (3300 e/kk), mutta osuuteni vuokrasta + sähkö arviolta 460 e/kk. Jos asuisi vastaavanlaisessa velkaisessa omistusasunnossa täällä (pk-seutu), olisi asumiskulut paljon korkeammat.
Vuokra 917€/kk
Eipä tahdo mitään jäädä käteen ja velkaa on enemmän kuin laki sallii.
Mulla samoilla tuloilla lyhennys + vastike noin 1300, ihan kestämätön tilanne :(.
Asun pkseudulla, laina ja vastike yht noin 600e. Jää säästöön keskimäärin 600-800e/kk. Mielestäni 3000e brutto elää yksi ihminen oikeen helposti.
Ja elän vielä suht "leveästi" eli käyn paljon ulkona syömässä, ostan jonkun vaatteen jos se on mielestäni kiva, maksan kuukausittain turhakkeista (Netflix, yhden lehden kestotilaus, Spotify premium..). Käyn kaksi viikon etelän reissua vuodessa ja sitten lyhyempiä kaupunkilomia 1-5kpl per vuosi. Ikää 25v eli nämä minulle sallittakoon😉
Vierailija kirjoitti:
Osuuteni on lainasta 750 e/kk, vedestä 40 e/kk ja sähköstä noin 25e/kk. Lasten pk-maksuista osuuteni on 200 e/kk. Eli maksan jokaisena kuukautena 1015 e/kk. Minulle jää vielä 985 e/kk muuhun. Saan käteen 2000e/kk, kun palkka tuon 3000e/kk.
Rahat riittävät hyvin peruselämiseen ja harrastuksiin. Matkustelusta ja autosta olen luopunut.
Tää kuulostaa samanlaiselta mittaluokalta kuin mulla,
Mun lainan lyhennys ja korot on 860 uudehkosta ok-talosta Tampereen ympäristökunnassa. Vesi 90, sähkö 200 (sähkölämmitys joten talvella 300 ja kesällä vähemmän), jäte 45.
Kun luet näitä niin ne jotka ei elätä lapsia pääsee tietysti helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Asun pkseudulla, laina ja vastike yht noin 600e. Jää säästöön keskimäärin 600-800e/kk. Mielestäni 3000e brutto elää yksi ihminen oikeen helposti.
Ja elän vielä suht "leveästi" eli käyn paljon ulkona syömässä, ostan jonkun vaatteen jos se on mielestäni kiva, maksan kuukausittain turhakkeista (Netflix, yhden lehden kestotilaus, Spotify premium..). Käyn kaksi viikon etelän reissua vuodessa ja sitten lyhyempiä kaupunkilomia 1-5kpl per vuosi. Ikää 25v eli nämä minulle sallittakoon😉
Sulla on kyllä todella pienet asumiskulut. Miten pystyt pitämään lainakulutkin noin pieninä, jos tuohon 600 sisältyy vastike?
Jos asumiskulut on noin pienet, niin tokihan tuolla yksinelävän kulut makselee mukavasti ja säästöönkin jää. Mutta sitten kun on lapsia, tilanne on toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kyllä todella pienet asumiskulut. Miten pystyt pitämään lainakulutkin noin pieninä, jos tuohon 600 sisältyy vastike?
Jos asumiskulut on noin pienet, niin tokihan tuolla yksinelävän kulut makselee mukavasti ja säästöönkin jää. Mutta sitten kun on lapsia, tilanne on toinen.
Mulla on lainanlyhennys korkoineen 425e/kk ja vastike 174e/kk. 40m2 asunto joten vastike suht edullinen vaikka sisältääkin rahoitusvastiketta.
Maksoin asunnosta ostohetkellä 23k€ säästöillä ja mulla on 25 vuoden laina-aika, joten lainan kuukausierä on erittäin kohtuullinen :)
Nyt yritänkin kerryttää säästöjä tulevaisuutta varten, esimerkiksi juuri tuota vauva-aikaa varten.
Vuokra ja sähkö 800. Kaikkeen tarpeellisen riittää rahaa.