Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten uskaltaa syödä tarpeeksi (dieetillä olo)

Epätoivoinen laihduttaja
03.08.2017 |

Olen ollut nyt noin 2-3 kuukautta dieetillä (kesän lomien yms takia välillä ollut taukoa). Aloituspainosta 74 kiloa olisi tarkoitus päästä alle 65 kilon, jopa lähemmäs 60 kiloa. Olen nuori nainen, ja liikun päivittäin työmatkat 27 kilometriä pyörällä, minkä lisäksi juoksu/hölkkälenkkejä 2-3 kertaa viikko. Nämä liikunnat jaettuna päivillä tarkoittaa, että poltan noin 750 kaloria päivässä liikunnalla.

Ongelma on kuitenkin, ettei laihdutus ole edistynyt yhtä nopeasti kuin olisin halunnut. Olen tällä viikolla päässyt 68 kiloon, mutta nyt noussut taas 69 kiloon. Toivottavasti syynä on vaan menkat ja turvotus. Kuitenkin siis paino tippuu hyvin hitaasti. Lasken kaloreita, ja turhautumisen takia syön koko ajan vähemmän. Alussa tavoitteena oli 1500 kaloria päivässä, nyt syön keskimäärin 1000 kaloria päivässä. Siltikään en laihdu, tai siltä ainakin tuntuu. Mietin vain, että onko näin pieni kalorimäärä oikeasti terveellinen, erityisesti kun pitäisi jaksaa liikkuakin?

Tiedän, että normaalipainon sisällä on vaikeaa laihtua (bmi on 24 nyt), mutta silti. Miksi en laihdu, vaikka lasken kalorini noin alas, ja voinko uskaltaa syödä enemmän ilman että lihon kaikki vaivalla poltetut kilot takaisin?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla säästöliekki, jolloin painonpudotus juurikin hidastuu sitä mukaa ku ruuan määrä vähenee? Nostat nyt kalorit ainaki 1700 muutamaksi viikoksi ja katsot mitä käy?

Vierailija
2/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla säästöliekki, jolloin painonpudotus juurikin hidastuu sitä mukaa ku ruuan määrä vähenee? Nostat nyt kalorit ainaki 1700 muutamaksi viikoksi ja katsot mitä käy?

Ongelma onkin siis, että (epätoivoissani ja vainoharhoissani?) olen sitä mieltä, että kerta tälläkin viikolla paino on noussut yli kilon, vaikka olen syönyt päivässä alle 1000 kaloria, niin jos syön yhtään enempää lihon kaikki kilot takaisin... miten te etenisitte tässä asiassa?

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään ole ideoita, miten kannattaisi toimia jotta paino putoaisi? Kuitenkin toiveissa ainakin 5 kiloa vielä pois...

Vierailija
4/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet säästöliekillä. Ihan liian pienet kalorimäärät liikuntaan nähden, ei ihme että kroppa on ihmeissään.

Vierailija
5/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet säästöliekillä. Ihan liian pienet kalorimäärät liikuntaan nähden, ei ihme että kroppa on ihmeissään.

Mikäköhän olisi siten hyvä kalorimäärä? Tiedostan kyllä, että syön liian vähän, mutta pelkään lihovani jos syön yhtään enemmän.. Kuitenkin näin ei voi jatkaa pidemmän pääle, sen tiedostan.

Vierailija
6/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma kuin ap:llakin. En oikein jaksa uskoa tuohon säästöliekkiin, eikö nyt pitäisi laihtua pienillä kaloreilla muutenkin?

Itse laihduin viime vuonna 68 kilosta 64 kiloon ja ihan hirveä homma oli. Nyt kilot tulleet jo takaisin, ei oikein jaksa enää edes välittää.

Vierailija
7/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama ongelma kuin ap:llakin. En oikein jaksa uskoa tuohon säästöliekkiin, eikö nyt pitäisi laihtua pienillä kaloreilla muutenkin?

Itse laihduin viime vuonna 68 kilosta 64 kiloon ja ihan hirveä homma oli. Nyt kilot tulleet jo takaisin, ei oikein jaksa enää edes välittää.

Ap täällä sympatiseeraa. Jotenkin, kun kalorilaskurit sanovat, että kulutan ainakin 2500 kaloria päivässä, tuntuu uskomattomalta ettei paino vaan tipu. Mutta vaaka ei valehtele.. (tai sitten se on rikki:))))

Vierailija
8/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kalorit koostuu? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
9/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy syödä siten että pystyt syömään samaa ruokaa myös jatkossa. Dieetit on alusta alkaen tuhoon tuomittuja. Alat syömään 1000 kaloria ja lihot aivan varmasti takas kuitenki. Joten en suositteke. Ja kun pelkäät että syöt liikaa ja lihoat niin miten lihosit aikasemmin, tällä samalla ruuallako. Tuskin.

Vierailija
10/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä esimerkikis eilisen ruuat. Liikuntana 37km pyöräilyä, pätkissä mutta rivakka vauhtia.

Aamupala

2dl mansikoita ja mustikoita

1dl maustamatonta ja rasvatonta jogurttia

Lounas

2 porkkanaa

Kalakeittoa (150 kaloria)

Päivällinen

100g Rasvatonta raejuustoa 

2 porkkanaa

omena

Keitetty kananmuna

Iltapala

Näkkäri 

Siivu juustoa

2dl marjoja

Eli kuten näkee, olen yrittänyt pihistellä kaloreissa. Ei minulla silti nälkä ehtinyt tulla.

Vierailija
11/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin omituiselta kuin se kuulostaa, kroppa alkaa varoa kun se puserretaan liian niukkaan dieettiin. Ts. säästöliekillä pelästynyt kroppa pyrkii täydentämään rasvavarastojaan eli pitämään sinut hengissä. Se varautuu tähän, koska saa liian vähän kaloreita ja suhteessa liikaa rääkkiä. Keho uskaltaa laihtua vasta kun sillä on sopiva määrä ravintoa käytössä.

Vierailija
12/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä esimerkikis eilisen ruuat. Liikuntana 37km pyöräilyä, pätkissä mutta rivakka vauhtia.

Aamupala

2dl mansikoita ja mustikoita

1dl maustamatonta ja rasvatonta jogurttia

Lounas

2 porkkanaa

Kalakeittoa (150 kaloria)

Päivällinen

100g Rasvatonta raejuustoa 

2 porkkanaa

omena

Keitetty kananmuna

Iltapala

Näkkäri 

Siivu juustoa

2dl marjoja

Eli kuten näkee, olen yrittänyt pihistellä kaloreissa. Ei minulla silti nälkä ehtinyt tulla.

Syöt aivan liian vähän. Lisäksi, missä rasva? Kroppa tarttee rasvaa. Laihduttajan pitää syödä tarpeeksi rasvaa; kun kroppa huomaa että se saa rasvaa, se uskaltaa polttaa sitä. Ts. rasva-aineenvaihdunta pysyy yllä. Nyt kroppasi pitää kynsin hampain kiinni kiloistasi.

Vierailija
13/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh toisaalta ymmärrän ns. säästöliekin idean mutta tuntuu vaan niin järjenvastaiselta, että pitää syödä laihtuakseen. Toisaalta nyt kun käytin mittanauhaa, senttejä lähtenyt kuitenkin vyötäröstä yhteensä 6cm, ennen 76cm nyt 70cm.. Eli ehkä jotain taoahtuu vaikkei vaaka liikahda ollenkaan-

-ap 

Vierailija
14/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lähden tästä lenkille ja ostan matkalla suklaata niin saadaan kalorit ylös ja rasvaa peliin. Tai lihapiirakan hehee.. Auttaisikohan, jos vaikka kerran viikossa pitäisi ns cheat day:n ja söisi vaikka kulutuksen verran eli reilun 2000 kaloria?

-ap joka haluaa herkkuja muttei halua lihoa

Vierailija
15/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lähden tästä lenkille ja ostan matkalla suklaata niin saadaan kalorit ylös ja rasvaa peliin. Tai lihapiirakan hehee.. Auttaisikohan, jos vaikka kerran viikossa pitäisi ns cheat day:n ja söisi vaikka kulutuksen verran eli reilun 2000 kaloria?

Tuo voisi olla ihan toimiva ajatus, siihen päivään mahtuisi sinulle joku herkkukin (vaikkapa pulla tai suklaapatukka) ja muuten aivan normaalia ruokaa mutta reilusti. Ei tee hyvää kituuttaaa..

Vierailija
16/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda jogurtti täysjogurttiin, lisää näkkärin päälle voita, vaihda raejuusto normaaliin ja lisää oliiviöljyä ruokaan. Saat tarvittavat lisäkalorit ja samalla tarpeeksi myös rasvaa. Taatusti lähtee aineenvaihdunta liikkeelle.

Vierailija
17/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö säästöliekille ei pääse noin nopeasti varsinkaan kun liikkuu. Painon lasku hidastuu lähestyessä normaalipainoa, kun olet jo polttanut monta kiloa! Hieno suoritus. Jatka sitkeästi vain samaa rataa. Ja tosiaan menkat nostaa painoa kilon tai kaksi ainakin itsellä.

Vierailija
18/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tulos tulee, kun sallii itselleen välillä sen pari palaa suklaata. Opettelusta on tosiaan laihtuminen paljolti kiinni, sillä vaivalloisella kitumisella lähteneet kilot tulevat rientäen takaisin. Jossain välissä rasvakin muuttuu lihakseksi jos hyvin käy, eikä paino silloin juuri laske. Syömisten tasapaino yhdistettynä liikuntaan toimii. Minulla on toiminut hyvin ikivanha prosenttisysteemi 40/30/30 hh/prot/rasva. Hiilihydraatteja ei siis nopeina, ei vehnästä eikä sokerista. Mantelit ovat hyvä herkku hyvän rasvan ja magnesiumin ansiosta.

Vierailija
19/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se bulimia alkaa...

Vierailija
20/34 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös stressi kerryttää usein painoa tai ainakin vaiheuttaa sen pudottamista. Kuulostaa siltä, että olet tehnyt kalorimääristä itsellesi jopa hieman pakkomielteen ja jatkuva laskeskelu stressaa sinua. Käy vaikka ravintoneuvojan luona niin hän voi laatia sinulle sopivia ruokavaliorunkoja. Pelkkää kalorimäärää olennaisempaa kun on, mistä ne kalorit muodostuvat. Onhan luonnollisesti ihan eri asia saada kalorit vaikka suklaasta kuin, että saisi ne vaikka raejuustosta. Ravintoneuvoja osaa auttaa tarvittavien ainesten sisällyttämisessä ja oikenlaisten kalorinlähteiden valitsemisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi