Vauva ei suostu olemaan vatsallaan
Meillä on nyt reilun kuukauden ikäinen vauva, joka ei suostu olemaan vatsallaan! Hän siis hakeutuu hyvin alkeelliseen "konttausasentoon" vatsalle laitettaessa niin, ettei vatsa vaan koskettaisi maata. Vauva on myös kovin vatsavaivainen, mikä voi olla tähän syynä. Muutaman kerran hän on suostunut olemaan sammakkoasennossa oman vatsani päällä, mutta näin lähinnä ollessaan hyvin väsynyt, kun ei jaksa laittaa vastaan.
Onko muilla ollut vastaavaa?
Kommentit (23)
Mitä varten tuon ikäisen pitäisi olla väkisin vatsallaan? Kai tämä on provo?
itse en kuulemma suostunu konttaamaan polvillani, vaan jalat pidin suorina ja jalat maassa. Niijoo ja tää konttaus meni takaperin. Ja nyt olen ihan yhtä normaali kun joku luna lovegood.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi olla vatsallaan?
Helpottanee vatsavaivoja. Itse olen nukuttanut kaikki mahallaan, jää ne säpsähtelyt pois. T:neljän äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottanee vatsavaivoja. Itse olen nukuttanut kaikki mahallaan, jää ne säpsähtelyt pois. T:neljän äiti
Ja lisää mukavasti kätkytkuoleman riskiä
Itselläni on ollut koliikki vauvoja (se, joka kysyi, että miksi pitää olla vatsallaan). Ei se vatsallaan olo ole helpottanut lastemme vatsavaivoja vaan liike... Ei pitkiä aikoja paikoillaan.
No neuvolassa ihan on sanottu, että vauvaa on hyvä pitää lyhyitä aikoja vatsallaan. Ymmärtääkseni siksi, että oppii esim. kannattelemaan päätään. Enhän mitä tässä sanonut, että nukuttaisin vauvani vatsallaan? :D Ap
Lyhyitä aikoja, eli siihen saakka kun vauva väsyy kannattelemaan päätään ja alkaa itkeä. Omallani se oli tuon ikäisenä alle minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyitä aikoja, eli siihen saakka kun vauva väsyy kannattelemaan päätään ja alkaa itkeä. Omallani se oli tuon ikäisenä alle minuutti.
Meillä siis vauva ei ole edes sekuntia tuossa asennossa, häntä ei siihen saa ollenkaan🤔 Ap
Ei vauvaa tarvii pitää vatsallaan yhtään sen enempää kuin se itse suostuu olemaan. Harva vauva jaksaa vatsallaan olla, ennen kuin oppii kannattelemaan päätään. Pään kannattelun oppimista tukee esim. olkaa vasten pystyssä pitäminen, siinä olan yli kurkkien moni vauva viihtyy ihan hyvin ja niska vahvistuu. 2-3 -kuinen sitte alkaa viihtyä mahallaan lyhyitä hetkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vauvaa tarvii pitää vatsallaan yhtään sen enempää kuin se itse suostuu olemaan. Harva vauva jaksaa vatsallaan olla, ennen kuin oppii kannattelemaan päätään. Pään kannattelun oppimista tukee esim. olkaa vasten pystyssä pitäminen, siinä olan yli kurkkien moni vauva viihtyy ihan hyvin ja niska vahvistuu. 2-3 -kuinen sitte alkaa viihtyä mahallaan lyhyitä hetkiä.
Kiitos vastauksestasi😊 Tämä oli hyvä kuulla. Neuvolassa vain joka käynnillä vauva laitetaan vatsalleen (tai yritetään laittaa :D) ja tuntuu siltä, että hänen pitäisi siinä jo viihtyä. Olkapäällä hän viihtyy varsin hyvin. Se helpottaa vatsavaivoissakin. Kiva kuulla, että sekin auttaa pään kannattelussa. Ap
Miten muuten matka sujui Porvooseen, kun se pikkuvauva laitettiin turvaistuimeen? Lol..oot surkea provoilija..
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten matka sujui Porvooseen, kun se pikkuvauva laitettiin turvaistuimeen? Lol..oot surkea provoilija..
Tällä palstalla ei muita olisikaan kuin surkeita provoilijoita, jos kanssakeskustelijat sen päättäisivät. En kuitenkaan ole provo, vaan tosissani mietin tätä, kun neuvolassa siihen niin paljon kiinnitetään huomiota. Viime kerralla pari päivää sitten meille sanottiin, että pitäkää vauvaa säännöllisesti vatsallaan, vaikkei hän siinä viihdykään.. Mutta miten minä pidän, kun en edes saa häntä siihen asentoon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla ei muita olisikaan kuin surkeita provoilijoita, jos kanssakeskustelijat sen päättäisivät. En kuitenkaan ole provo, vaan tosissani mietin tätä, kun neuvolassa siihen niin paljon kiinnitetään huomiota. Viime kerralla pari päivää sitten meille sanottiin, että pitäkää vauvaa säännöllisesti vatsallaan, vaikkei hän siinä viihdykään.. Mutta miten minä pidän, kun en edes saa häntä siihen asentoon :D
Porvoon neuvolassako kävit :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoon neuvolassako kävit :D
En vaan Pirkanmaalla. Eikö oikeasti muualla näin ohjeisteta? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisää mukavasti kätkytkuoleman riskiä
Me nukutettiin vauva aina vatsallaan. Tuttavapiirin vauva oli vähän ennen kuollut selällään nukkuessaan tukehtumalla oksennukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä siis vauva ei ole edes sekuntia tuossa asennossa, häntä ei siihen saa ollenkaan🤔 Ap
Odota muutama kuukausi, niin se ei pysy ollenkaan selällään.
Oma lapsi ei halunnut olla vatsallaan hetkeäkään. Hän konttasikin 3 pv ja ryhtyi sitten kävelemään. Ikää oli silloin10 kk.
Ei nämä jutut mene jonkin tilaston mukaan. Itse kävelin 9 kk iässä.
Vauvaa ei tarvitse väkisin pitää mahallaan. Noin pieni väsyy nopeasti päänsä kannatteluun ja jos kyseessä on refluksivauva, niin voi mennä pitkääkin, ennen kuin suostuu olla mahallaan. Mahallaan oleminen saa vatsansisällön herkästi ylös. Refluksista kärsivä vauva viihtyy usein pystyasennossa.
Luuletko oikeasti, että joku uskoo tätä? Kuka oikeasti pakottaa lapsesta tiettyyn asentoon?! Porvoossa vain..ei mulla muuta..