Minkä ikäisenä kaverin synttäreille ilman vanhempia?
Tyttö, 3v8kk, on pph:ssa, ja hoitokaverin 4v synttärit lähestyy. Tuon ikäistä ei varmaankaan voi vielä jättää itsekseen juhlimaan, mutta tilanne tuntuu jotenkin kiusalliselta, kun itse en ole erityisen tuttu kaverin vanhempien kanssa. Mitä nyt joskus lapsia hoidosta haettaessa satutaan yhtä aikaa paikalle. Ole siellä sitten luontevasti lapsen kotona... Onko hyviä vinkkejä!?
Kuuluuko mielestänne yleensä asiaan, että lapsen hoitokavereita kutsutaan synttäreille? Meillä tyttö on nyt ekaa vuotta hoidossa, joten tästä ei vielä ole kokemusta kertynyt. Tytön omat synttärit on elokuussa, nyt jo mietityttää mikä olisi sopiva käytäntö...
Kommentit (7)
päiväkotikaverin synttäreillä. Lapsellehan siellä on ihan tuttua porukkaa, jos on päiväkotikavereita. Kysyin silloin sankarin äidiltä kun olin epävarma oliko äidin tarkoitus mennä mukaan. Lähinnä oli huolestunut, että osaako villi ja vilkas lapseni käyttäytyä juhlissa, mutta hienosti ole mennyt.
Minä siis olin huolissani osaako lapseni käyttäytyä..
juhlat menneet. Tyttäreni 5v. synntäreille tuli ekrhokaveri 4v. isänsä kanssa kun isä arveli että ei uskalla tyttö yksin jäädä. Eipä isää juuri kaivattu ja sanoikin että seuraaviin juhliin ei tarvitse sitten itse jäädäkkään. Lapsesta paljon kiinni minkä ikäisenä valmis jäämään ilman vanhempia.
synttärisankari halusi, ettei vanhemmat tulisi mukaan.
Tietysti on arempiakin lapsia, jotka ei välttämättä halua mennä synttäreille yksin, joten oli tottakai mahdollista tulla mukaan.
Vieraita 3,5 - 5 v. oli muistaakseni 12 ja juhlat meni tosi hienosti.
Vain yhdellä oli äiti mukana.
Lapset nyt 5 ja 3,5 v. ovat jo käyneet itsekseen synttäreillä ja
kyllä meidän lapset ainakin osanneet käyttäytyä. Jätän oman puhelinnroni aina varalta, jos tulee jotain ongelmia. Kertaakaan ei kyllä kukaan ole soitellut perään.
Eli kun on saanut kutsun synttäreille, niin kysy suoraan tulevatko vanhemmat mukaan ja miten teidän kohdalla, jos asia mietityttää.
Meillä ei lapset ole olleet hoidossa, joten hoitokäytännöstä en tiedä, mutta kerhossa meillä lapset ovat olleet. Meillä kun pidin tytön 4v synttäreitä, niin laitoin kutsuun että tarvittaessa äidin voi ottaa mukaan ja puhuin vanhemmille että kiva jos tulevat myös, lupasin tarjota kahvit. Kaikki kuitenkin jättivät lapset ja tulivat sitten itse vasta hakiessa kahville. Ihan hyvin lasten kanssa meni, mutta itse huomioisin että lapsi osaa seuraavat asiat ennen kuin menee yksin synttäreille (näitä ei meillä kaikki 4v osanneet ja se hieman häiritsi):
*Ei tarvitse vaippaa ja ei satu helposti vahinkoja
*Osaa vastata kysyttäessä
Ja tottakai puhelinnumero jätetään jos lapsi jää yksin. Tuskin kuitenkaan kukaan soittelee perään jossei jotain ihan ihmeellistä tapahdu. Eli tuo ettei perään soitella tuskin kertoo mitään kuinka hyvin lapsen kanssa on mennyt. Usein vanhemmat eivät halua antaa negatiivissävytteistä palautetta toisten lapsista (en minä ainakaan), muutamasta käytännön asiasta sitten saatankin sanoa nätisti.
juuri kaivattu kuin tarjoilemaan. Kiva oli kyllä jutella lapsen tarhakaverin vanhempien kanssakin, vaikken heitä entuudestaan juuri tuntenutkaan.
4-vuotissynttäreille vien siis ilman muuta yksin. Kolmevuotiaasikin kun varmasti osaa vessajutut, syömiset ym. hyvin itse. Myös meidän tuleville kolmevuotissynttäreille saa tulla lapset yksin, siis sellaiset joilla em. taidot on hallussa.
Ja ainahan voit kysyä synttärisankarin vanhemmilta kun vahvistat tulon(ne). Mahdollisesti he miettivät ihan samaa asiaa.
Tyttäreni meni hoitokaverinsa synttäreille 3,5-vuotiaana. Minä vein ja hain ja jätin puhelinnumeroni kaiken varalta synttärisankarin äidille. Kaikki meni hyvin, koska juhlat oli hyvin järjestetty eli kestivät 2 tuntia ja sankarin äiti oli järjestänyt lapsille kaikenlaista puuhaa. Lisäksi tyttäreni oli valmis jäämään yksin juhliin ja osasi vessatouhut itsenäisesti. Ja tyttäreni ei ole mikään superrohkea vaan ujohko, mutta homma meni hyvin. Olimme etukäteen jutelleet siitä, miten juttu toimii eli äiti vie ja hakee, mutta ei voi jäädä, ja tyttö sai itse päättää haluaako mennä juhliin.