Nyt maalaustaiturit neuvoja, kiitos!
Operaatio ruokapöydän fiksaus ohjelmassa tokavikalle lomaviikolleni eli dcfixiä pöytälevyn pintaan ja jalkojen maalaus edessä!
Mutta se maalaaminen, mitä maalia suosittelette kun peittävyys ja matta pinta hakusessa. Hajuton saisi myös olla, onko sellaisia edes? Meillä astmaatikko perheessä eikä mahdollisuutta maalata ja odottaa sen kuivumista muualla kuin tuossa kotikeittiössä, ellen sitten raahaa pöytää terassille ja sitä.en usko, yksin kun prokkikseni toteutan.
Ja sitten se maalausvärkki, pensseli vai jokin tela??
Muuta, mitä?
Kommentit (8)
Futura Aqua, en muista onko mattapintaisempaa kuin 20 eli puolihimmeä. Futura Aqua kuitenkin peittää huomattavasti paremmin kuin sysipaska Helmi kalustemaali (sitä saa himmeänä:Helmi 10), mutta sen peittokyky on tosiaan surkea, joten sävystä riippuen joutuu maalaamaan jopa kolmeen kertaan, jos ei halua, että kuultaa. Jos kyseessä tasaiset jalat eli tasapaksut suorat pötkylät niin suosittelen ostamaan pienen vaahtomuovitelan, jolla saa tasaisen ja sileän jäljen. Jalkojen ja pöydän välisiin nurkkiin tuikkaa pensselillä maalia, loput telaa. Mut jos kyseessä ei tasaiset jalat, vaan jotain koukeroita niin kunnollinen synteettinen sivellin (halvat ei oo hyviä, jos haluaa hyvää jälkeä niin kannattaa ostaa kunnolline pensseli, joka säilyykin pitkään.)
Vesiohenteisetkin maalit haisevat miedosti, sille ei mahda mitään. On olemassa jotain allergiaystävällisiä överikalliita maaleja, mut en tiedä onko kalustemaalina.
Alle pohjatartunta-maali ja päälle kunnon kalumaali. Otex antaa hyvän tartuntapinnan ja ainakin Tikkurilan Helmi-maalit on kestäviä. Ja kummatkin on vesiohenteisia niin ei tule käryä. Oletko maalaillut ennen? Mä itse käyttäisin varmaan pientä telaa, mutta yleensä tuommosissa suositaan pensseliä, riippuu myös siitä onko jaloissa koristekuviointia ja tarviiko ulottua rakosiin vai onko suorat.
Mua kyllä kiinnostaa tuo dc-fix pöydän pinnalla, kuinka meinaat saada kuviosta tasaisen ilman saumoja ja onko varmasti kestävä kulutusta vaativalle pinnalle?
Niinpä, netin mukaan kyllä sujuisi kuin tanssi ja minä rakastan kaikenlaista sisustamista ja väkräämistä, toisin kuin vaikkapa mies.
Maalin oltava täysin matta, pöytälevykin on matta fiksauksen jälkeen.
Onko se mattaa tarkoittava termi maaleissa siis himmeä kun ostoksilla olen?
Tuo vaahtomuovitela kuulostaa siltä, että olisi omiaan noiden jalkojen "vetelyyn" ja sitten tosiaan vaikka pieni pensseli tiettyihin kohtiin..
En kyllä mistään pohja-aineista tiedä, eri asia jos maalauspinta olisi erityisen iso, vaikka sitten tuo pöytätaso, mutta kun vain ne jalat..
Hmmm, tässähän täytyy tehdä ihan ostoslista ja sitten ei muuta kuin nokka kohti Bauhausia:)
Ap *sormet syyhyten*
Niin ja olen kyllä ymmärtänyt, että nuo fixit on tarkoitettu myös pöytien tuunaukseen eli kestävät tiettyä kulutastakin ja käyttöä. Ainoa mitä ei saa tehdä on tod kuumien, uunikuumien, astioiden käyttö pinnalla mutta enpä laita muutenkaan uunista tulleita vuokia tms suoraan vain ruokapöydälle vaan siinä on jotakin alla. Ja useimmiten kys astiat päätyvät lieden päälle, apupöydälle siihen viereen tai tiskipöydälle ymv paikkaan.
Pöytälevyn päällehän se fixi on kai varsin helppo asentaa, enemmän "jännitän" reunojen yli menevää osaa joka pitää sinne taittaa ja leikata, mattoveitsi tmv kai ostettava siihen tarkoitukseen, koska kys vempeleen oltava mahd terävä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, netin mukaan kyllä sujuisi kuin tanssi ja minä rakastan kaikenlaista sisustamista ja väkräämistä, toisin kuin vaikkapa mies.
Maalin oltava täysin matta, pöytälevykin on matta fiksauksen jälkeen.
Onko se mattaa tarkoittava termi maaleissa siis himmeä kun ostoksilla olen?Tuo vaahtomuovitela kuulostaa siltä, että olisi omiaan noiden jalkojen "vetelyyn" ja sitten tosiaan vaikka pieni pensseli tiettyihin kohtiin..
En kyllä mistään pohja-aineista tiedä, eri asia jos maalauspinta olisi erityisen iso, vaikka sitten tuo pöytätaso, mutta kun vain ne jalat..Hmmm, tässähän täytyy tehdä ihan ostoslista ja sitten ei muuta kuin nokka kohti Bauhausia:)
Ap *sormet syyhyten*
Pohjat on se tärkein asia maalauksessa, jos siitä luistaa niin lopputulos ei tuu olemaan hyvä eikä kestävä. Eli kunnollinen hionta ja se pohjamaali tosiaan, niitä myös saa vesiohenteisena niin ei tarvitse ostaa tuota käryävää Otexia. Täyshimmeä tarkottaa täysin mattaa.
Ja kun joku mainitsi niistä saumoista niin samalla lailla kuin esim.lasikuitutapettia laittaessa: Laittaa vuodat hieman päällekkäin, leikkaa jonkun linjarin avulla terävällä mattopuukolla suoran viivan, ottaa ylimääräiset suikaleet pois ja vola, sauma häviää. Käytössä kannattaa olla esim.tapettilasta.
Entäpä kalustemaali "rust-oleum chalky finish chalk white"?
Löytyy esim.Bauhausin sivulta, jättäis vain sen hionnan pois maalin kuivuttua eikä siten tekisi maalauspinnasta mitään "kuluneen näköistä" kuten esittelyteksti sanoo..
Muuten tarjoaa vain tuota Helmeä kun hakuehtoina valkoinen himmeä tai täyshimmeä kalustemaali..
Ap
Onko Helmissa miten voimakas haju?
Riittääkö yksi maalikerros?
Helmi-kalustemaali on vesiohenteinen eikä haise.