Millaiset asiat ovat kesämökillä erilaisia kuin vakiokodissanne?
Itse en nyt ole huomannut enimmäkseen muuta kuin tiettyjä elämää erittäin paljon hankaloittavia asioita, joita ei ole omassa vakituisessa kodissani, koska asun kerrostalossa kohtuullisen isossa osakehuoneistossa eli tilaa on riittävästi, ja elämisen kulkuun liittyvät arkipäiväiset rutiinit sujuvat vaivatta, oli sitten kyse pyykin pesusta näin ensi alkuun mainitakseni.
Lisätkääpä muut, mitä muuta?
Kommentit (33)
Olen todellakin onnellinen siinä suhteessa, että vaikka minulla ei ole omaa kesämökkiä tällä hetkellä, niin en kaipaakkaan sellaista riesaa itselleni ja puolisolleni. Olemme molemmat minä sekä aviopuolisoni asuttu lapsuutemme ja nuoruusvuotemme omakotitalossa maaseudulla, ja tiedämme kyllä, mitä on asuminen puisessa omakotitalossa, jossa sauna pihalla, joka puilla lämpenevä. Tiedämme molemmat menneisyydestämme, millaista on asua alkeellisissakin olosuhteissa verrattuna nykypäivän asumistamme ajatellen. Nautimme todellakin ja olemme nauttineet tästä nykyisestä kerrostaloasumisestamme jo kauan, ja aiomme nauttia jatkossakin olla hommaamatta minkäänlaista kakkosloma-asuntoa hoidettavaksemme kasvimaineen ja nurmikon leikkaamisineen jne. Uimassa ja saunomassa sekä grillaamassa jne. voimme käydä niin paljon kuin vain haluamme eräällä mökillä, joka on aivan likellä vakioasuntoamme. Autolla hurautemme sinne noin parissakymmenessä minuutissa, ja kaiken sen kesärantailun jälkeen voimme tulla kotiimme omiin ihanteellisiin sänkyihimme yöksi nukkumaan milloin itse haluamme. Halutessamme voimme myös vuokrata mökin vaikkapa viikoksi, mutta muutaman kerran nukuttuani mökin erilaisissa vuoteissa, jotka ihan siistit ja hyvät, mutta ei riittävän hyvät minun selälleni, olen todennut, että oma sänky paras paikka nukkua, jos ei oteta huomioon viiden tähden hotellien sänkyjä, jotka sopivat kipeälle selälleni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä on:
-sauna ja järvi
-metsää ympärillä
-mustikoita omassa pihassa
-itikoita
-grilli ja takka
Mökillä ei ole:
-telkkaria tai nettiä
-tiskikonetta, kesällä astiat pestään kuistilla ja talvella saunassa. Pyykit hoidetaan kaupungissa.
-sisävessaa
-juoksevaa vettä
-nurmikkopihaa (metsätontti)
Arkielämä on kerrostalokolmiossa pk-seudulla. Mökille mennään irrottautumaan, rauhoittumaan ja elämään yksinkertaisemmin.
Mistä siellä mökillä mukamas irrottautuu? Oma itse kuitenkin on aina mukanasi, menet sitten minne vaan:), yksinkertaisesta elämästä ei kyllä voine puhua, jos pitää kaikki yksinkertaiset asiat tehdä niin monimutkaisesti astioiden pesemisestä lähtien, jos mökissä ei ole sähköjä ja astiapesukonetta? Rauhassa mökillä yleensä saa olla, jos ei ole sitä naapurimökkiä ihan viereisellä tontilla, mutta kun mitä katselee rantojamme jorpakon kuin jorpakon rannoilla, niin melkoisen vieri vieressä ovat tönöt nököttämässä. Mitä rauhaa siinä sitten on, kun naapurin mökki on huutomatkan päässä tai likempänäkin. Ja jos veden äärellä mökkejä ja lähisaarissa, niin ei tarvii kissaakaan sanoa, kun ääni kantautuu vettä pitkin naapurimökkiläisille; irrottele siellä sitten, kun juhlahumun pälätys ja jutut kantautuvat tunnistettavasti kauas ja pitkälle:D
Mua pelottaa, kun mökillä on se kirves, jota ei ole kerrostaloasunnossa.
Moni on saanut mökkiriidoissakin kirvestä maistaa, kun oikein äityy tora kunnon painiotteluksi, ja nyrkkitappeluksi.
Mökki on saaressa, joten autosta pääsee perille veneellä eikä hissillä. Ei ole sähköä, ei sisävessaa, juoksevaa vettä eikä muita mukavuuksia.
Ei juoksentele hiiret pitkin poikin keittiön lattialla, kuten monessa mökissä.
Samoin harvoin käärmeitäkään lymyilee sisään korkealla sijaitsevaan kerrostaloasuntoon.
Viheliäiset itikatkin ja paarmat pysyvät poissa kerrostaloasunnosta, jos tarpeeksi ylhäällä asuu.
Kärpäsiäkin lennähtää parvekkeen kautta hyvin harvoin sisälle asuntoon.
Meidän kerrostalossa asuu niin hiljaisesti eläviä ihmisiä, ei ole enää omia pieniä lapsia kenellekään, kun ovat jo mummoja ja paappoja, joten heillä vain käy vierailemassa lapsia perheineen silloin tällöin, että joskus olen ajatellut, että ovatko naapurimme edes kotonakaan, kun ei kuulu mistään mitään pitkiin aikoihin. Talossamme asuvat sinkutkin elävät niin sievästi, että eipä ole olleet häiriöksi koskaan. Joskus musiikkia on kuulunut iltamyöhäänkin, mutta harvoin häiriöksi asti.
Hiljaisempaa meillä ainakin kotonamme on kuin kesämökillä, jossa järven vesi kantaa vastarannan mökiltäkin ääniä ja paljon kovempi äänisiä lintuja äänehtii kuin mitä kotimme likellä lentelevät pääskyset, lokit ja vesilinnutkin lukuunottamatta esim. kuikan huutoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökillä on:
-sauna ja järvi
-metsää ympärillä
-mustikoita omassa pihassa
-itikoita
-grilli ja takka
Mökillä ei ole:
-telkkaria tai nettiä
-tiskikonetta, kesällä astiat pestään kuistilla ja talvella saunassa. Pyykit hoidetaan kaupungissa.
-sisävessaa
-juoksevaa vettä
-nurmikkopihaa (metsätontti)
Arkielämä on kerrostalokolmiossa pk-seudulla. Mökille mennään irrottautumaan, rauhoittumaan ja elämään yksinkertaisemmin.
Mistä siellä mökillä mukamas irrottautuu? Oma itse kuitenkin on aina mukanasi, menet sitten minne vaan:), yksinkertaisesta elämästä ei kyllä voine puhua, jos pitää kaikki yksinkertaiset asiat tehdä niin monimutkaisesti astioiden pesemisestä lähtien, jos mökissä ei ole sähköjä ja astiapesukonetta? Rauhassa mökillä yleensä saa olla, jos ei ole sitä naapurimökkiä ihan viereisellä tontilla, mutta kun mitä katselee rantojamme jorpakon kuin jorpakon rannoilla, niin melkoisen vieri vieressä ovat tönöt nököttämässä. Mitä rauhaa siinä sitten on, kun naapurin mökki on huutomatkan päässä tai likempänäkin. Ja jos veden äärellä mökkejä ja lähisaarissa, niin ei tarvii kissaakaan sanoa, kun ääni kantautuu vettä pitkin naapurimökkiläisille; irrottele siellä sitten, kun juhlahumun pälätys ja jutut kantautuvat tunnistettavasti kauas ja pitkälle:D
Irrottautumaan rutiineista, ne ovat mökillä erilaiset kuin kotona. Tekee ihan hyvää myös olla ilman nettiä ja telkkaria, tokihan lakon voi tehdä kotonakin mutta mökillä ei ole edes mahdollisuuksia "langeta". Sähköt on, muttei tiskikonetta. Tiskaaminen on mukavampaa kuin kaupungissa, kuin sen voi tehdä joko kuistilla tai talvella saunassa kynttilänvalossa. Eikä käsin tiskaaminen kovin monimutkaista ole, saati veden nostaminen kaivosta :) Niitä erilaisia rutiineja, jotka eivät ärsytä kun kyse on väliaikaisesta mökkielämästä eikä sellaisesta joka pitäisi tehdä joka arkipäivä vuodesta toiseen. Mökki sijaitsee paikassa, jossa järven toinen ranta on asumaton ja toisella reunalla on harvakseltaan mökkejä, yhteenkään ei ole sisältä tai kuistilta suoraa näköyhteyttä. Suurin osa eläkeläisten omistuksessa, joten hiljaista on, mitä nyt joskus lapsenlapsensa melskaavan uidessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekana tulee ajatuksiini vessa, joka on mökillä perinteinen ulkohuussi eli "ei kiitos"!
Astioiden pesukone, jota ei mökillä ole, vaan eikun vettä vatiin ja kuumentamaan sitä vettä jos ei kiukaan vieressä olevassa säiliössä, niin sitten kattilassa kaasuhellan liedellä. Ensin pitää tietysti kanniskella sitä vettä ämpärillä järvestä eli "ei kiitos"!
Suihkun puuttuminen eli se on sitten hikisessä mökkisaunassa, pienessä ja hiton kuumassa löylyhuoneessa pestävä vadissa, johon on sitä vettä sekoilteltava muurin padasta ja kylmää vettä saavista vatiin. Ja sitten se peseminen ilman kätevää suihkuttelua eli "ei kiitos"! Alapäähygieniakin mättää useimmilla mökkiolosuhteissa. Olen huomioni tehnyt heistä, jotka pitempiä jaksoja mökeillä oleskelevat, niin hiivan löyhkä leijuu vielä syksyllä pitkään työpaikan naisten vessassa.
Grillaaminen on tietysti oma juttunsa mökillä, mutta grillattu ja savustettu ruokahan on todettu epäterveelliseksi. Voin grillata kotonakin, koska uunissa on sellainen mahdollisuus.
Uiminen on mielestäni se ainut asia, mikä viehättää mökillä käydessäni, ja kun sattuu olemaan hyvä ranta ja puhdas vetinen järvi siihen tarkoitukseen, niin ok.
Tietysti luonnon rauha ja hiljaisuus on ok, mitä ei täydellisenä voi kokea kerrostalokodissa kuin ajoittain ja yöaikaan yleensä. Lintujen laulua voin kuunnella myös kaupunkiasunnossani. Asumme nimittäin aivan metsikön ja puiston vieressä. Ja vesistöä näen jokaisesta kotini ikkunastakin kuin parvekkeeltanikin.
Metsän antimet sienineen ja marjoineen ovat tietysti kaupunkiasunnosta kauempana yleensä, jos ei sattumoisin vakioasunto sijaitse marja-&sienimetsän vieressä. Ei sen puoleen jokin saarimökki saattaa olla niinkin karulla ja pienellä saarella, että pakko on veneillen lähdettävä etsimään marjoja metsistä tai sitten siirryttävä mantereen puolelle kyseisen jutun pariin.
Sähköttömyys mökillä on vielä tänäkin päivänä melko yleistä, ja sen puuttuminen hankaloittaa melkoisen montaakin asiaa mökkiolosuhteissa oleskelussa. En jaksa edes alkaa luettelemaan, mitä kaikkea puuttuu, kun puuttuu töllistä sähkövirta.
Ja se loputon puiden hakkaaminen ja pinoaminen välillä, puhumattakaan ruohon leikkaamisesta, jos mökin ympärillä on ruohoinen tontti. Kasvimaa kitkemispuuhineen mökillä, jos sellainen on, mutta kerrostalossa ei ainakaan edellä mainittuja huolia lainkaan!
Jatkakaatte muut, mitä mieleen tulee....
Jos mökillä on noin kamalaa, niin miksi ihmeessä sinulla on sellainen?
Ei minulla olekkaan, mutta partnerillani on.:)
Ainiin tuosta listasta tosiaankin puuttui pakastin, jota ei mökillä ole, eikä jääkaappiakaan, jos ei ole sähköjä, niin sitten ollaan kylmälaukkujen ja kellarin varassa, joka on mitä nyt onkaan. Joillakin se ns. kellari on esim. saarimökilläkin jokin pikkuinen kuoppa maassa, ja ritiläkansi päällä:):D
Kaasujääkaappi ja -pakastin löytyy, vaikkei sähköjä olekaan. Löytyy tuo eristetty monttukin, mikä pitää tavarat aivan poikkeuksellisia helteitä lukuunottamatta <8c (mitattu on) eli mitään naureskelemista siinäkään ei ole. Pakastin on erämökissä kätevä kun voi riistaa ja kalaa pakastaa kotiinviemisiksi, autossa on autosta virtansa saava kylmä/pakastinboxi myös. Jääkaappia harvemmin tarvitsee.
Olen tosiiii onnellinen ilman oman mökin ylläpitoriesaa ja pakko-oleskelua alkeellisissa olosuhteissa, kun ei kuitenkaan olisi varaa luksusluokan kesähuvilaan.
Olen saanut elää ja asua lapsuusvuoteni kuin myös teinivuoteni pienessä kylässä omakotitalossa, jossa oli kaikki asunnot omakotitaloja ja osa ns. maatalouden ammatin harjoittavien ns. maataloja navettoineen. Nyt kun olen viimeiset vuosikymmenet saanut asua kaupungissa ja kerrostaloissa, niin olen tyytyväinen todellakin kotiini.
Kesäaika on Suomessa niin lyhyt, ja uimakausi luonnon vesissä, enkä muutoinkaan ole mikään uimarityyppi, niin en kaipaa jatkuvaa mökkielämää kesälläkään. Pääsemme eräälle saunamökille uimaan ja saunomaan sekä grillaten ruokaa laittelemaan milloin vaan, joten miksi ostaisimme oman kesäasunnon, kun emme sitä tarvitse kuluineen päivineen kaikenlisäksi. Ennemmin nekin summat rahaa, mitä oman kesämökin ylläpitämiseksi uppoaisi, laitamme matkailemiseen ja maisemien vaihtoon. Itse olen niin vaihtelun haluinen ihminen luonteeltani, että en kestäisi katsella tympääntymättä aina samaa mökkirannan maisemaa kesästä toiseen vaihtelevassa säässä Suomen ilmaston huomioon ottaen.
Puhumattakaan mökkinaapureista, jotka sattuvat olemaan sitten mitä sattuvat, ja niitäkään kun ei voi valita. Olen nähnyt niin monen sorttista mökkinaapuria sukulaisten ja tuttavien mökeillä vierailtuani, että en suin surminkaan haluaisi olla joidenkin epämääräisten persoonien mökkinaapurin osassa. Erään jos toisenkin mökin naapureissa löytyy jos millaista juopporenttua sakkia, joita en sietäisi tuntiakaan edes naapurin tontilla!
Näin helteisen kesän jälkeen takaisin kaupunkiin palanneena on helppo luetella kysymiäsi asioita:
-meillä on kakkoskodissamme huonekorkeus 3,50. Huoneet ilmavia ja paksut hirsiseinät pitävät kuumuuden aika hyvin ulkona ja huoneet helppoina hengittää.
- noin 60 metrin päässä oleva merenranta pitää ilman liikkeessä ja raikkaana
- naapureita ei ole kuin yksi, ja sekin parinsadan metrin päässä puiden takana, en edes tiedä onko se gubbe kotonaan vai ei, ennenkuin illan pimetessä jolloin voi näkyä valoa kamarin ikkunasta. Sekin sammuu klo 19 kun papparainen käy levolle.
- puusauna lämpiää parilla pesällisellä ja siinä saunoessa ja rantaterasilla vilvoitellessa voi nauttia hiljaisuudesta.
pyykinpesu, lämmin vesi, patterilla toimiva suihku myös rantasaunassa sekä sisällä oleva kylpyhuone takaavat mukavat pesut kesällä ja talvella. Eikä tarvi raahata ikeakassillisia likaisia pyykkejä kaupunkiin kuten ennen.
- tuoretta kalaa verkoista melkein joka päivä jos vaan jaksetaan verkot laskea. Tulee muuten syötyä suositusten mukaan ihan helposti.
Nyt kun näyttää siltä että arki alkaa eikä mökille päästä kuin syyskuussa seuraavan kerran, niin olikin kiva vastata tähän kyselyyn ja muistella taas ihanaa kesää ja kesäpaikkaamme!
Niitä asioita on paljon! Esimerkiksi:
-mökki sijaitsee omassa saaressa, joka on aivan kuin oma maailmansa vaikkei kaukana mantereesta olekaan
-lähimpään kauppaan n. 15 km, isompaan paikkaan jossa enemmän kauppoja (muutama) n. 20km
-ei tartte leikata nurmikkoa eikä hoitaa muutenkaan pihaa millään lailla
-saareen soudetaan joten kovalla tuulella ei välttämättä pääse ja ukkosella ei ainakaan - säilyvää vararuokaa kannattaa olla aina (no kyllä tietysti kotonakin)
- juomavesi otetaan mantereelta kaivosta
-aurinkosähkö, jääkaappi ja hella toimii kaasulla
-ulkohuussi
on kaksi saunaa, tavallinen puilla lämpiävä ja sitten savusauna
-uimapukua ei uidessa tarvita
-täydellinen rauha, ei pärtsää naapurin idioottikakara mopolla viereisellä tontilla eikä säksätä ruohonleikkurit taukoamatta naapurustossa
-naapureina on mm. kuikkia, joutsenia, sorsaperhe, koskeloita ja kurkia (on muuten hienoa kuunnella yölläkin kurkien huutoa, kun olen nukkunut melkein koko kesän ovi auki sattuneesta syystä)
- olen halunnut säilyttää mökissä sen rakennusajan (70-luvun alku) tyylin ja tunnelman, vaikka mukavuuksia on saatu lisää (jääkaappi, aurinkosähkö, valaistus, telkkari jne) ja remonttia on tehty. Mökki on kuitenkin suurelta osin ehtaa lapsuuteni 70-lukua ja uudetkin asiat ovat sellaisia että sopivat siihen hyvin. Valkoista maalia tänne ei osteta ;)
- koiralla vapaus liehua vapaana
-kuistilta tai rantakallioilta voi ihailla upeita auringonlaskua
-aina pääsee soitellaan
-pyykinpesu olisi pitkään viipyessä hankalaa, toki pikkupyykkiä voi aina pestä nyrkkipyykkinä, mutta ei enää tarvitse, koska äitini asuu lähellä ja pyykit voi käydä pesemässä siellä
- Mökki on talo omalla tontilla, koti on kerrostalossa.
- Mökkisauna lämpiää puilla, kotisauna sähköllä.
- Mökki on järven rannassa, koti ei.
- Mökillä on kasvimaa, kotona ei.
Mökki on hyvin varusteltu, käytännössä omakotitalo. En haluaisi mitään 60-luvulle unohtunutta sähkötöntä tölliä, kun helpommallakin pääsee. Minulle mökkeily ei ole synonyymi alkeellisuudelle.
Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni ihan perinteisessä puisessa, harjakattoisessa, kaksikerroksisessa omakotitalossa, jossa oli pihalla liiteri, ulkohuusikin, mutta sen käyttö loppui vuonna 1971 kun saimme sisävessan.
Kotitöllini nurkilla oli sadevesikeräämistä varten saavit. Olen siis pessyt hiuksiani aikoinaan sadevedelläkin kesäisin, mutta enimmäkseen kaivovedellä, ja enpä nyt tiedä, oliko se sadevesi sen kummoisempaa hiuksien pesussa, mutta puhtaaksi tukkani tuli molemmilla vesillä.
Sadevedellä kasteltiin ennemminkin kasvimaan kasveja kuin että sillä olisi hiuksia pesty.
Muuten voin mennä nytkin kovalla sateella räystään alle pesemään hiukseni uimapukupäällä, jos haluaisin tai oikein rankkasateella vaan ulos pihalle shampoot päässä jne.