Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin pohjaanpalanutta likaa irti kattilasta enemmän?

Vierailija
29.07.2017 |

Ongelmani on siis tämä että kahteen kattilaan on jäänyt pohjalle vähän mustaa likaa, kun oon paistanut italianpataa vähän pohjaan. Millä varmalla konstilla noi loputkin liat sais kattiloiden pinnoilta irti? Oon siis suurimman osan liasta saanut jo irti tiskiharjan sillä raaputusjutulla.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattilan pohjalle n. 1cm vettä. Sitten koko pohjan alueelle konetiskiainetta, jauhe paras. Annat vaikuttaa, voit myös keittää pienellä teholla. Lika syöpyy irti.

Vierailija
2/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vimillä hinkkaat pohjat puhtaaksi. Sen jälkeen peset kattilan huolellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kattilaan vähän kuumaa vettä ja tiskikoneen tabletti sinne muhimaan. Jos teräsastia, voit kokeilla teräsvillalla irrottamista.

Vierailija
4/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiehauta pyykinpesuainetta veteen sekoitettuna kattilassa ja sitten tiskaa hyvin. 

Vierailija
5/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä fairyvettä, 5-10min niin irtoaa

Vierailija
6/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin konsti on seuraava: jos sulla on jotain "perinteistä" pyykkipulveria, laita sitä pari ruokalusikallista kattilaan, n.3dl vettä ja keität hiljalleen liedellä. Lika pehmenee ja irtoaa ilman hankaamista.

Monilla ihmisillä ei enää ole jauhemaista pyykinpesuainetta, koska nestemäiset ovat helpompia käyttää vaatteiden pesuun. Jos sinullakaan ei sitä ole, kokeile keittää sitten tiskikoneeseen tarkoitettua pesuainetta. Pieni määrä riittää, ja varo, ettei sitä mene ihollesi. Kaada seos varovasti viemäriin, huuhtele, ja kattila on kuin uusi!

Vierailija
7/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiehauta pyykinpesuainetta veteen sekoitettuna kattilassa ja sitten tiskaa hyvin. 

Tätä keinoa itse käytän. Ja kun kuumentaa pesuainevettä, kannattaa pistää kansi kattilaan jotta ei tule hengitelleeksi myrkkyhöyryjä. Jätä jäähtymään ja pese vasta sen jälkeen. Esim karhunkieltä voi kokeilla, teräsvilla saattaa naarmuttaa. Jos halua oikein kiiltävän kattilan, hinkaa pintaa vielä ihmesienellä, huuhtele ja kuivaa.

Vierailija
8/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako Suomesta 'Bar Keepers Friend' -puhdistusainetta? Itse olen sillä saanut vanhat teräspaistinpannut kirkkaiksi. Vettä ja jauhetta, hankaa pikkaisen, anna vaikuttaa jonkin aikaa ja sitten hankaat lisää.

Jos tätä tuotetta ei ole markkinoilla, joku vastaava hankausaine, Ajax tms.  Minulla on  kotona myös metallinen chainmail-pala, jolla saa hangattua palanutta pohjaa pannuista, jotka kestävät hankausta. Siis teräs-  ja valurautapannuista, pinnoitetuillehan tuo ei käy.

Vierailija
9/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoin konsti on seuraava: jos sulla on jotain "perinteistä" pyykkipulveria, laita sitä pari ruokalusikallista kattilaan, n.3dl vettä ja keität hiljalleen liedellä. Lika pehmenee ja irtoaa ilman hankaamista.

Monilla ihmisillä ei enää ole jauhemaista pyykinpesuainetta, koska nestemäiset ovat helpompia käyttää vaatteiden pesuun. Jos sinullakaan ei sitä ole, kokeile keittää sitten tiskikoneeseen tarkoitettua pesuainetta. Pieni määrä riittää, ja varo, ettei sitä mene ihollesi. Kaada seos varovasti viemäriin, huuhtele, ja kattila on kuin uusi!

Ai niin! Jos kaytät sitä konetiskiainetta, ihan pieni määrä riittää.

Vierailija
10/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teräskattilan voi puhdistaa hienojakoisella teräsvillalla / vaahtovillalla. Emalikattila ei sitä siedä. Ekologinen tapa on kokeilla hankausta sokeripalalla. On yllättävän tehokas.

Vierailija
11/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat luonnonnukaisemmin niin vettä ja ruokasoodaa tahnaksi ja sitä palaneen päälle ja annat vaikuttaa 20-30min ja sitten sienellä hankaat. Toista tarvittaessa. Tällä saa myös palaneet mustat tahrat pois lieden valkoisesta osasta ja metalliosista ilman että vahingoittaa pintaa

Vierailija
12/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ohut kerros soodaa tahran päälle ja sumuta vettä.

Vierailija
13/13 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistinpannujen mukana oli ohjeena 1 ruokalusikallinen konetiskiainetta ja jonkin verran vettä pannuun ja tulille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan