Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Elämisen äänet" ja rikkaiden ihmisten talot

Vierailija
29.07.2017 |

No minulla on vertailupohjaa vain Ullanlinnan ja Kaivopuiston asuintaloista, mutta siellä nyt yleensä asustaa vähän varakkaampaa väkeä kuin tavallisissa suomalaislähiöissä.

Kysymys siis kuuluu: miksi keskimäärin vain ei-kovin-varakkaan väen kerrostalossa saa sietää ns. "elämisen ääniä"? Ei saa valittaa jos naapurit möykkää ja silloin tällöin bilettää, ja lapset mellastaa, koska nämä ovat niitä elämisen ääniä, ja jos ei elämisen ääniä kestä niin kannattaa muuttaa keskelle korpea mökkiin asumaan tai hankkia jokin lääkitys. Näin ainakin kaikille aina sanotaan. Normaalit ihmiset sietävät kyllä meteliä.

Mutta kas, keskimäärin rikkaampien ihmisten kerrostaloissa näitä "elämisen ääniä" ei yleensä kuulu. Ja jos kuuluu, niin valitusta pukkaa heti.

Miksi näin? Ovatko varakkaat ihmiset kenties keskimääräistä vieraantuneempia elämästä, vai onko niin, että kukaan ei mielellään siedä näitä niinsanottuja "elämisen ääniä" kun rahaa on ja niitä ei ole PAKKO sietää?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon riippuu talosta. Olen asunut hyvämaineisella alueella jossa maksoin yli tonnin kuussa siitä ilosta, että sain kuunnella kovaa musiikinsoittoa läpi arkiyöt ja tappouhkauksia näiltä samoilta sankareilta. Myös oma seinänaapurini piti viikonloppuisin bileitä. Valitin kerta toisensa perään, mutta isännöitsijä (Newsec) oli täysin munaton eikä saanut aikaiseksi edes kirjettä melskaajille. Oli siis muutettava pois.

Nyt asun erään kehyskunnan kaupungintalossa ja täällä on satunnaista koiran haukuntaa lukuunottamatta pääosin todella hiljaista.

Vierailija
2/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaisten ja rikkaiden ihmisten elämässä pätee tietynlaiset kirjoittamattomat tavat ja kontrolli, joista poikkeaminen luo ulkopuolisuuden tunnetta. Pätee niin meluamiseen, elämisen siisteyteen ja levittämiinsä hajuihin. Häiriökäyttäytyminen, sotkeminen ja tupakointi ovat esimerkiksi tapoja, jotka eivät ole hyväosaisilla sosiaalisesti hyväksyttyjä. "Köyhien" odotetaan elävän enemmän viettiensä varassa ja ajelehtivan virran mukana. "He nyt vain ovat sellaisia, eivät he voi vaikuttaa, pitää, muttaa, jos ei kestä elämää". Sen vuoksi yleisesti ajateltaan, ettei heiltä voi edes odottaa toisten huomiointia ja keskiluokkaisten kulttuuri-, siisteys-, ja tapakäsitysten noudattamista.

Vierailija
4/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rikastuminen vaatii suunnitelmallisuutta, kuten esim. päätös olla aiheuttamatta muille häiriötä.

Vierailija
5/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tavat versus huonot tavat.

Normaali elämisen ääni on suhteellinen käsite. Tapasin asuntonäytöllä perheen, joka oli saanut kaksi häätöä metelin takia, ja rouva edelleen oli sitä mieltä, ettei ät ihmiset siedä normaalia elämisen ääntä. Nämä hänen lapsensa huusivat suoraa huutoa ja juoksivat koko näytön ajan siellä asunnossa kun riivatut. Eipä ihme, että häätöjä tuli, ja meidän asuntoonpa heitä en huolinut, ihan kivojen naapuriemme takia.

Vierailija
6/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus aiemmin asunut vuokralla ja nyt omistusasunnossa verrattain hintavalla alueella (kaksio noin 300K€). Ero on kyllä melkoinen, nykyisessä ei ikinä kuulu esim. kinastelun tai humalaisen naurunremakan ääntä. Epäilemättä tietyn "tason" säilyttäminen on ihmisille tärkeää, ja holtittomuus voisi aiheuttaa kasvojen menetyksen ympäristön silmissä.

Vierailija
7/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat ovat tidennäköisemmin vanhoja kuin nuoria, ja jos lapsiperheikäisiä ovatkin, lapset ovat harrastuksissa 5-7 iltaa viikossa kodin ulkopuolella.

Vierailija
8/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niin, että jos keskimääräistä varakkaampi ihminen haluaa viettää möykkäävää elämäntapaa, hän ostaa omakotitalon? Kun kerran on varaa. 

Näin päättelisin, sillä naapurinani n. 50 metrin päässä on aika päheitä omakoti- ja paritaloja, ja kyllä sieltä biletyksen ääniä aina toisinaan kuuluu. Ja näin kesällä ruohonleikkuuta, klapikone paukuttaa, kakarat kirkuvat ja koripallo jumputtaa. Syksyllä ulisee lehtipuhallin.

Vierailija
9/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi paljon riippuu talosta. Olen asunut hyvämaineisella alueella jossa maksoin yli tonnin kuussa siitä ilosta, että sain kuunnella kovaa musiikinsoittoa läpi arkiyöt ja tappouhkauksia näiltä samoilta sankareilta. Myös oma seinänaapurini piti viikonloppuisin bileitä. Valitin kerta toisensa perään, mutta isännöitsijä (Newsec) oli täysin munaton eikä saanut aikaiseksi edes kirjettä melskaajille. Oli siis muutettava pois.

Nyt asun erään kehyskunnan kaupungintalossa ja täällä on satunnaista koiran haukuntaa lukuunottamatta pääosin todella hiljaista.

Mä olen luullut, että kaupungintalossa on vaan toimistotiloja, mutta jos siellä on joku asunto, niin toki juuri naapureiden puute tekee asumisen hiljiseksi. Koirakaan tuskin voi siellä asua.

Vierailija
10/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungintalossa? Asutaanko niissä? Olen luullut että niissä on kaupungin virastoja tms.

Vierailija
11/11 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus aiemmin asunut vuokralla ja nyt omistusasunnossa verrattain hintavalla alueella (kaksio noin 300K€). Ero on kyllä melkoinen, nykyisessä ei ikinä kuulu esim. kinastelun tai humalaisen naurunremakan ääntä. Epäilemättä tietyn "tason" säilyttäminen on ihmisille tärkeää, ja holtittomuus voisi aiheuttaa kasvojen menetyksen ympäristön silmissä.

Tai sitten se holtittomuus ei vaan kuulu asiaan. Asumme Ullanlinnassa, ja aika harvoin holtittomuutta näkee muuta kun yöllä kun rannasta könytään kohti omia kaupunginosia.

Talomme sisäpihalla on grillikatos ja istumaryhmä. Asiallisesti sielläkin ihmiset istuu, ja ihan ihmisten aikaan siirtyvät sisätiloihin.

Tykkään hyvästä käytöksestä ja holtillisuudesta, se lisää yleistä viihtyvyyttä.