Millä ihmeen oikeudella väestörekisterikeskus ja trafi saavat myydä ihmisten osoitetietoja mainostajille?
Eikö tämä ole ihan selvä tietosuojarikos? Eihän tällainen bisneksen teko edes kuuluisi millään tavalla tällaisille viranomaistahoille.
"JOS MAINOSKIRJE tulee kotiin asukkaan nimellä, on mainostaja joko saanut nimen ja osoitetiedot omasta rekisteristään tai ostanut ne ulkopuolelta. Mainostajan rekisteriin tiedot ovat päätyneet esimerkiksi kilpailujen tai nettiostosten yhteydessä.
Osoitetietoja myyvät Väestörekisterikeskus ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi."
Kommentit (15)
Väeströrekisterikeskukseen jaa trafiin voi laittaa kiellon, ettei tietojasi saa myydä/ luovuttaa eteenpäin markkinointiin ym. Viranomaiset saa silti tiedot, jos niitä tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Väeströrekisterikeskukseen jaa trafiin voi laittaa kiellon, ettei tietojasi saa myydä/ luovuttaa eteenpäin markkinointiin ym. Viranomaiset saa silti tiedot, jos niitä tarvitsevat.
Minkä hel*etin takia se pitää erikseen kieltää, kun oletus pitäisi olla se, että viranomaiset eivät ilman erillistä lupaa levittele minun tietojani ulkopuolisille ???
Kun tekee muuttoilmoituksen niin johan alkaa puhelin soida monta kertaa päivässä, myydään sähkösopimuksia yms. Raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee muuttoilmoituksen niin johan alkaa puhelin soida monta kertaa päivässä, myydään sähkösopimuksia yms. Raivostuttavaa.
Joo, kyllä. Mun paras oli kun soittivat tietystä sähköyhtiöstä että olen näköjään muuttamassa, olenko miettinyt sähkösopimusta. Kerroin että juu kyllä olen miettinyt, otin nimenomaan teidän firmaltanne uuden sähkösopimuksen netissä jo viikko sitten.
Trafin palvelut tästedes ilmaiseksi niille, jotka eivät ole kieltäneet tietojensa luovuttamista, kiitos! Näin se markkinatalous toimii.
Eihän tämä vielä mitään. Sitten vasta häirintä alkaa kun Omakannan tietoja aletaan myydä.
Menisi reilummin niin, että sinne ilmoitetaan, jos haluaa tietojaan myytävän. Tuskin olisi hirveää tunkua. Säästyisi jo siinä työtunteja, kun tällaiset aikaa vievät lopetuspyynnöt jäisivät välistä. Riittäneekö edes myynneistä tulevat tulot kaiken tämän kattamiseen? Taitaa olla markkinointi yritykset jotka tästä ainoastaan hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hel*etin takia se pitää erikseen kieltää, kun oletus pitäisi olla se, että viranomaiset eivät ilman erillistä lupaa levittele minun tietojani ulkopuolisille ???
"Oletuksesi" on väärä. Rekisteritietojen myynnistä päättää rekisterin omistaja. Julkisuusperiaatteen mukaan väestö- ja ajoneuvorekisteri ovat julkisia ja tietojen käytöstä säädetään laissa.
Jos sinulle on ihan liian vaikeaa erikseen kieltää tietojesi luovutus, voi voi.
Minä salasin ko. tietoni yli kymmenen vuotta sitten ja salasin myös puhelinnumeroni ja vahvistan kolmen vuoden välein myös suoramainontakieltoni.
Vierailija kirjoitti:
Menisi reilummin niin, että sinne ilmoitetaan, jos haluaa tietojaan myytävän. Tuskin olisi hirveää tunkua. Säästyisi jo siinä työtunteja, kun tällaiset aikaa vievät lopetuspyynnöt jäisivät välistä. Riittäneekö edes myynneistä tulevat tulot kaiken tämän kattamiseen? Taitaa olla markkinointi yritykset jotka tästä ainoastaan hyötyvät.
Tulot rekisteripoimintojen myynnistä keventävät verotaakkaamme.
Tietoja luovutetaan myös tutkimus- ja tilastokäyttöön.
Kuten terveystietoja, vakuutustietoja, pankkikortin ja maksukorttien sekä mobiililaitteiden kerryttämää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Trafin palvelut tästedes ilmaiseksi niille, jotka eivät ole kieltäneet tietojensa luovuttamista, kiitos! Näin se markkinatalous toimii.
Valtio ei toimi markkinaperusteisesti vaan lähinnä yleishyödyllisesti.
Eduskunta on lait säätänyt, valita sille ääliöpersulle, jota äänestit.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle pitäisi lähettää 100000€:n lasku lusmuilemastasi peruskoulutuksesta, sivistymätön ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä. Mun paras oli kun soittivat tietystä sähköyhtiöstä että olen näköjään muuttamassa, olenko miettinyt sähkösopimusta. Kerroin että juu kyllä olen miettinyt, otin nimenomaan teidän firmaltanne uuden sähkösopimuksen netissä jo viikko sitten.
Älä jakele puhelinnumeroasi. Markkinointipuhelut voi kieltää ilmaiseksi puhelin-Robinsonin kautta ja siinä muuttoilmoituksessakin on kohta, josta tietojen myynnin ja luovuttamisen voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jakele puhelinnumeroasi. Markkinointipuhelut voi kieltää ilmaiseksi puhelin-Robinsonin kautta ja siinä muuttoilmoituksessakin on kohta, josta tietojen myynnin ja luovuttamisen voi kieltää.
Robinson palvelu on täysin vapaaehtoinen eikä se toimi. Kenenkään ei sitä tarvitse noudattaa. Sitä paitsi se vain kieltää soittamisen ei sitä että ne tietosi leviää
Jos näillä kerran kauppaa tehdään, niin kyllä rahat kuuluisivat henkilölle jonka tietoja maksetaan. Noilla rekistereillä lienee alkuperäinen tarkoitus muu, kuin se että tietoja levitellään rahasta pitkinpoikin häirintä tarkoitukseen..