Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia laivasiivouksesta?

frenchifier0
28.07.2017 |

Olisiko kellään kokemuksia laivasiivouksesta viimeisten muutaman vuoden ajalta? Olisi mahdollisuus saada työtä laivasiivoojana ja nyt kiinnostaa mm. tuntipalkka ja se, onko työ ihan hirveän sotkuista. Saako oksennuksia ja p---oja siivota päivittäin? Tapahtuuko työ yksin vai jonkinlaisessa ryhmässä? Montako hyttiä esimerkiksi puolentoista tunnin aikana siivotaan? En rupea nirsoilemaan kun ei ole muutakaan työtä saatavilla, mutta haluaisin vähän tietää etukäteen mihin olen ryhtymässä. Kokeilin googlettaa, mutta Googlesta löytyi yllättävän vähän ja enimmäkseen vanhaa tietoa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko laivalla töissä vai jossain siivousyhtiössä joka siivoaa niitä laivoja kun ne on satamassa?

Vierailija
2/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt siihen, onnittelen. Itse en voisi ikinä olla laivasiivooja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousyhtiössä

Vierailija
4/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksennusta on päivittäin, myös muita eritteitä paskaa myöten. 

Eli en suosittele, jos on erityisherkkä tai edes herkkä. Päivittäin vedät kolmekymmentä hyttiä ja onnekas olet, jos jostain näistä et löydä oksua pitkin seiniä. 

Vierailija
5/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mukava ja leppoisa työ. Meillä ainakin ulosteista maksetaan lisä ja hyvä ,että niitä tulee. T5v laivasiivoojana. Eikä se ole niin hektistä kuin luulet, eikä niitä pyttyjä tai pintoja tarvi joka hytistä pestä perus siisti ilme ja karkit pöydälle opit kyllä..

Vierailija
6/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös vähän laivasta. Dokaus/bilelaivoilla meno varmasti pahempaa kuin esim. Hki-Tukholma välillä.

Vierailija
7/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousyhtiössä

Työ on osa-aikaista koska laivat on satamassa vain muutaman tunnin kerralla. Ellen väärin muista, palkka on taulukossa toiseksi alhaisin. Varustamon ja siivousyhtiön sopimuksessa kielletään varustamoa palkkaamasta rantasiivoojia laivalle töihin. Ne ei välttämättä huomioi irtisanomisaikaa ja ne saattaa jättää lopputilin maksamatta. Työnjohtaja vain ohjaa sivummalle ja sanoo että nyt irtisanoutuu heti itse tai sinut irtisanotaan. Työt päättyy jokatapauksessa siltä seisomalta.

Itse työ on nykyään suorastaan tappavaa ja työntekijöitä kohdellaan kun eläimiä. Seuraavan kerran kun saat mahdollisuuden niin arvioi huviksesi moniko niistä rantasiivoojista on suomalaisia.

Vierailija
8/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivasiivouksesta työnä ei ole mitään kokemusta, mutta sen verran asian sivusta voisin sanoa, että ainakin Helsingissä Viking Linen siivousporukat näyttää olevan jos ei kaikki niin erittäin suuri osa ilmeisesti jostakin Intian suunnalta. Joukossa erittäin vähän ns. "valkolaisia". Saman olen ollut huomaavinani myös Tukholman puolella.

Sanon tämän vain siksi, että voit jo tuosta arvioida, että onko ko. työstä oikeasti tulonlähteeksi tai ei. Toki jokainen itse arvioi kuinka halvalla on valmis myymään nahkansa.

Itse olen ollut aina siisti matkustaja, ei ole paljon jäänyt sotkua hytteihin koskaan, ja ainakin mitä hyttien avonaisista ovista on välillä nähnyt, suurin osa vaikuttaisi olevan hyteissä ihan siististi. Mutta epäilemättä on siellä niitä sotkettujakin hyttejä.

Olen noilla laivoilla käynyt ehkä muutaman kymmenen kertaa muutamien vuosien aikana, joten ainakin jonkinlaista näkemystä asiaan on, vaikka en sinällään toisten töitä tai hyttejä ole sen kummemmin alkanut utelemaan.

Jos pelkästään työn laatua ajattelee, veikkaisin että hyttien siivoaminen kuitenkin syysmyrskyjen aikaan siistimpää hommaa kuin olla esim. rakennusapumiehenä jossakin kuramontussa. Elämä kuitenkin opettaa sanomaan jossain vaiheessa myös "kiitos mutta ei kiitos" heikompilaatuisille duuneille.

Vierailija
9/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaja nro 57 kirjoitti:

Laivasiivouksesta työnä ei ole mitään kokemusta, mutta sen verran asian sivusta voisin sanoa, että ainakin Helsingissä Viking Linen siivousporukat näyttää olevan jos ei kaikki niin erittäin suuri osa ilmeisesti jostakin Intian suunnalta. Joukossa erittäin vähän ns. "valkolaisia". Saman olen ollut huomaavinani myös Tukholman puolella.

Sanon tämän vain siksi, että voit jo tuosta arvioida, että onko ko. työstä oikeasti tulonlähteeksi tai ei. Toki jokainen itse arvioi kuinka halvalla on valmis myymään nahkansa.

Itse olen ollut aina siisti matkustaja, ei ole paljon jäänyt sotkua hytteihin koskaan, ja ainakin mitä hyttien avonaisista ovista on välillä nähnyt, suurin osa vaikuttaisi olevan hyteissä ihan siististi. Mutta epäilemättä on siellä niitä sotkettujakin hyttejä.

Olen noilla laivoilla käynyt ehkä muutaman kymmenen kertaa muutamien vuosien aikana, joten ainakin jonkinlaista näkemystä asiaan on, vaikka en sinällään toisten töitä tai hyttejä ole sen kummemmin alkanut utelemaan.

Jos pelkästään työn laatua ajattelee, veikkaisin että hyttien siivoaminen kuitenkin syysmyrskyjen aikaan siistimpää hommaa kuin olla esim. rakennusapumiehenä jossakin kuramontussa. Elämä kuitenkin opettaa sanomaan jossain vaiheessa myös "kiitos mutta ei kiitos" heikompilaatuisille duuneille.

Jep. Heille kelpaa sekin työ, mikä suomalaiselle ei. Sitten itketään, että mamut vie kaikki työt ja kantasuomalainen joutuu pyörittelemään peukaloitaan. :)

Vierailija
10/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Heille kelpaa sekin työ, mikä suomalaiselle ei. Sitten itketään, että mamut vie kaikki työt ja kantasuomalainen joutuu pyörittelemään peukaloitaan. :)

Niin no tämä "mamut vie työt" -huutelu on vain teatteria, kun jälleen kerran yksi ammatti on ajettu suomalaisilla kustannuksilla mitattuna mahdottomaksi tehdä. Sama koskee toki yleensäkin erilaisia toimialoja. Työntekijät ei ole asiaan mitenkään syypäitä, kun ongelma tehdään yksinkertaisesti nostamalla verotusta, asumisen hintaa ja ruoan hintaa ymv.

Suomessa ja muissakin länsimaissa on korkeiden kustannuksien ongelma, se aiheuttaa välittömästi sen että esim. siivoojien tapaiset työt muuttuvat mahdottomiksi tulonlähteiksi kaikille muille, paitsi tuontityövoimalle.

Tuontityövoima, eli se porukka joka tosiasiassa asuu muualla, mutta käy tekemässä keikkaduuneja Suomessa, vaikka hinta suomalaisittain aivan liian halpa, se kuitenkin on ulkomaisen työntekijän kotimaassa isompi raha.

Ihan samalla tavalla on myös Suomestakin lähdetty hakemaan isompaa tienestiä muualta maailmasta, joskin on varmasti niin että mahdolliset vaihtoehdot (korkean palkkatason maat) ovat suomalaisittain mitattuna paljon harvemmassa, kuin sille porukalle joka tulee esim. Intian suunnalta.

Tokihan asiassa vaikuttaa myös koulutukseen yms. liittyvät asiat.

Huutelijoita ei kannata kuunnella, pistäkää suosiolla hanskat tiskiin vaan jos tehdyllä työllä saatu palkka ei ole ostovoimaltaan riittävän suuri vaivaan nähden.

Ja myös ihan vastaavasti, jos olet varma, että laivasiivoaminen duunina käy ok, niin turhahan näitä mielipiteitä kysellä, jokaisella on kuitenkin omat mielipiteensä ja työtaitonsa.

Vierailija
11/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin duunissa sellaisessa juu, ja hyvin tienaa iltaisin ekstraa ;)

Vierailija
12/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no tämä "mamut vie työt" -huutelu on vain teatteria, kun jälleen kerran yksi ammatti on ajettu suomalaisilla kustannuksilla mitattuna mahdottomaksi tehdä. Sama koskee toki yleensäkin erilaisia toimialoja. Työntekijät ei ole asiaan mitenkään syypäitä, kun ongelma tehdään yksinkertaisesti nostamalla verotusta, asumisen hintaa ja ruoan hintaa ymv.

Suomessa ja muissakin länsimaissa on korkeiden kustannuksien ongelma, se aiheuttaa välittömästi sen että esim. siivoojien tapaiset työt muuttuvat mahdottomiksi tulonlähteiksi kaikille muille, paitsi tuontityövoimalle.

Tuontityövoima, eli se porukka joka tosiasiassa asuu muualla, mutta käy tekemässä keikkaduuneja Suomessa, vaikka hinta suomalaisittain aivan liian halpa, se kuitenkin on ulkomaisen työntekijän kotimaassa isompi raha.

Ihan samalla tavalla on myös Suomestakin lähdetty hakemaan isompaa tienestiä muualta maailmasta, joskin on varmasti niin että mahdolliset vaihtoehdot (korkean palkkatason maat) ovat suomalaisittain mitattuna paljon harvemmassa, kuin sille porukalle joka tulee esim. Intian suunnalta.

Tokihan asiassa vaikuttaa myös koulutukseen yms. liittyvät asiat.

Huutelijoita ei kannata kuunnella, pistäkää suosiolla hanskat tiskiin vaan jos tehdyllä työllä saatu palkka ei ole ostovoimaltaan riittävän suuri vaivaan nähden.

Ja myös ihan vastaavasti, jos olet varma, että laivasiivoaminen duunina käy ok, niin turhahan näitä mielipiteitä kysellä, jokaisella on kuitenkin omat mielipiteensä ja työtaitonsa.

Missä luulet näiden rantasiivoojien asuvan? Meinaat että ottavat joka ilta lennon Intiaan/Afrikkaan ja aamulla takaisin?

Monilla siivoojilla on perheet ja elämä ihan Suomessa, osa puhuu suomea, osa ei.

Vierailija
13/13 |
07.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein opiskelujen ohessa työtä turkulaisessa firmassa, aikaa tästä on yli 5 vuotta, joten käytännöt ehkä muuttuneet, mutta tässä omia kokemuksia.

- Peruspalkka on huono ja työajat ei ole hääppöiset

- Suurin osa työkavereista on maahanmuuttajia. Ihan mukavia tyyppejä suurin osa, mutta aina porukassa on myös joku, jonka perehdytys hoidettu huonosti, ei osaa kieliä yms., eli on siksi vähän hankala työkaveri

- Kiire on. Vessat siivotaan usein vain suihkuttamalla vettä ympäri vessan, ei todellakaan desinfioida

- Oksennuksesta ja paskasta maksetaan extraa. Sen sijaan esim käytetyt kortsut on ihan arkipäivää

- Siivousfirma voi koska tahansa antaa kenkää, jos vaikka sairauspoissaoloja tulee, eli huolimatta surkeasta palkasta ja työajoista, paikka on epävarma.

Mieti tarkkaan, haluatko näihin töihin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan