Rintaliivien olkaimet valuu
Kävin tänään useammassa erikoisliikkeessä ja muutamassa bulkkiliikkeessä (H&M ym) etsimässä uusia rintaliivejä. Aiemmin käytin Changen kokoa 65F mutta kuppi on jäänyt pieneksi.
Koska Changella ei tähän hätään ollut tarjota mitään, menin toiseen erikoisliikkeeseen. Heidän mielestään olisin voinut käyttää jopa ympärysmittaa 80! Lopulta ostin koon 75. Olkaimet olivat todella inhottavasti olkapäiden laidalla niin että tuntuivat koko ajan putoavan. Jos vedin ne sisemmäksi, kuppi repsotti. Myyjä kuitenkin vakuutti että tämä on oikea koko. Arveli että olen siis C kuppia mutta lopulta olikin sitä mieltä että 75F on se oikea koko.
Jäin nyt miettimään, että toivottavasti liivejä tulee käytettyä noiden inhottavien olkainten kanssa ja toisekseen, että olisiko esim 70F voinut kuitenkin olla oikeampi koko, eli voiko olkainten valuminen johtua liian isosta ympärysmitasta? Myyjästä tämä oli minun koko ihan selvästi, liivit eivät olleet päällä ollenkaan napakat.. Esim H&M:n 75D jota olen joskus yrittänyt käyttää valuu niin pahasti että kupit nousevat rintojen päälle eikä selkäkään pysy paikoillaan.
Onko kenelläkään muulla kokemusta valuvista olkaimista? Entä oikeasta ympärysmitasta? Rintakehäni on aika pieni, luulen että ympärys n 72cm. Olen vähän omenavartaloinen.
Kommentit (16)
Mitä todennäköisimmin ympärysmitta on liian suuri.
Liivejä voi vähän mallista riippuen tuunata niin, että ompelee ympärysmittaa vähän pienemmäksi. Toinen vaihtoehto on siirtää olkaimia takaa keskemmälle, jolloin valuminen on vähäisempää.
Millä ansioille rintaliiviliikkeiden myyjät ovat asiantuntemuksensa hankkineet, vai oletteko koskaan tavanneet G-kuppista liivikauppiasta?
Sanoisin, että kaksi syytä, miksi olkaimet valuvat: liian suuri ympärysmitta tai väärän mallinen kuppi= olkaimet liian kaukana toisistaan. Erikoista, että sinulle on yritetty myydä liian suuri ympärysmitta, kun yleensä tuppaavan tarjoamaan liian kireää.
Changen koot ovat todella "imartelevia" eli siellä J-kuppi käy sellaisille, joille muissa kaupoissa on F sopiva.
Malli on liian korkea, jolloin pienikokoisella naisella, olkaimet helposti valuvat, eikä siihen auta edes olkaimen kiristäminen.
Oletko alle 163 cm?
Itse kyllästyin rintsikoiden sovittamisiin ja epämukavuuksiin. Aloin käyttämään pelkkiä urheiluliivejä. Itselleni paras ratkaisu, olkaimet eivät tipu, litistää isot lollot ja ovat mukavat päällä.Vaatteet istuvat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään useammassa erikoisliikkeessä ja muutamassa bulkkiliikkeessä (H&M ym) etsimässä uusia rintaliivejä. Aiemmin käytin Changen kokoa 65F mutta kuppi on jäänyt pieneksi.
Koska Changella ei tähän hätään ollut tarjota mitään, menin toiseen erikoisliikkeeseen. Heidän mielestään olisin voinut käyttää jopa ympärysmittaa 80! Lopulta ostin koon 75. Olkaimet olivat todella inhottavasti olkapäiden laidalla niin että tuntuivat koko ajan putoavan. Jos vedin ne sisemmäksi, kuppi repsotti. Myyjä kuitenkin vakuutti että tämä on oikea koko. Arveli että olen siis C kuppia mutta lopulta olikin sitä mieltä että 75F on se oikea koko.
Jäin nyt miettimään, että toivottavasti liivejä tulee käytettyä noiden inhottavien olkainten kanssa ja toisekseen, että olisiko esim 70F voinut kuitenkin olla oikeampi koko, eli voiko olkainten valuminen johtua liian isosta ympärysmitasta? Myyjästä tämä oli minun koko ihan selvästi, liivit eivät olleet päällä ollenkaan napakat.. Esim H&M:n 75D jota olen joskus yrittänyt käyttää valuu niin pahasti että kupit nousevat rintojen päälle eikä selkäkään pysy paikoillaan.
Onko kenelläkään muulla kokemusta valuvista olkaimista? Entä oikeasta ympärysmitasta? Rintakehäni on aika pieni, luulen että ympärys n 72cm. Olen vähän omenavartaloinen.
Ongelma voi johtua väärästä koosta, mutta voi johtua myös siitä että sulle myytiin väärän mallinen liivi.
Mikä merkki ja minka niminen (koodi) liivi kyseessä?
Rintsikoissa ympärysmitta lisäksi, pitäisi huomioida myös pituus.
Ympärysmitat eivät missään vaatteessa kerro vielä mitään, sillä mittasuhteet ovat aivan erilaiset 160cm ja 175cm naisella.
Kansainvälisessä mittataulukoissa naisen pituus on 165cm, jos on alle tai yli tuon, vaatteet eivät istu, eikä myöskään rintsikat.
Itselläni on pyöreät, valuvat hartiat ja vaikka liivit olisivat kuppikoolta ja ympärysmitaltaan sopivat ja olkaimet lyhennetty tappiin asti, olkaimet valuvat silti jatkuvasti. Olen ratkaissut ongelman ostamalla muovisen lisäosan, jolla olkaimet saa selän takaa ikään kuin ristiin ja näin pysyvät huomattavasti paremmin paikoillaan. Omani ostin joskus Seppälästä, mutta niitä myydään varmasti lähes jokaisessa kaupassa, suosittelen testaamaan. Toki oikeanlaiset liivit ovat tietenkin tärkeät. Tällainen lisäosa siis kyseessä:
https://www.lindex.com/fi/m/fi/alusvaatteet/muuta/alusvaateasusteet/665…
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on pyöreät, valuvat hartiat ja vaikka liivit olisivat kuppikoolta ja ympärysmitaltaan sopivat ja olkaimet lyhennetty tappiin asti, olkaimet valuvat silti jatkuvasti. Olen ratkaissut ongelman ostamalla muovisen lisäosan, jolla olkaimet saa selän takaa ikään kuin ristiin ja näin pysyvät huomattavasti paremmin paikoillaan. Omani ostin joskus Seppälästä, mutta niitä myydään varmasti lähes jokaisessa kaupassa, suosittelen testaamaan. Toki oikeanlaiset liivit ovat tietenkin tärkeät. Tällainen lisäosa siis kyseessä:
https://www.lindex.com/fi/m/fi/alusvaatteet/muuta/alusvaateasusteet/665…
Ostin tuommoisen muttei se toimi hyvin. Ekaksi vaikea laittaa itse päälle. Toiseksi olkaimet kulkevat väärästä kohdasta eli hankaavat kainalon kohtaa. Myös itse muovi hankaa ihoa.
Itselläni oli sama ongelma, vaikka liivit oli ostettu myyjän avustuksella. Keväällä meni hermo ihan täydellisesti ja käytin yhden illan etsimällä netistä liivien kokotaululukkoja. Kun löysin saman kokoluokituksen useammalta sivulta, niin päättelin senttien pitävän aikalailla kutinsa ja mittasin ihan itse mihin taulukon "laatikkoon" osun.
Seuraavana päivänä painelin Sokokselle ja Stockalle ja lopputulos on se, että vihdoin löysin useampiakin napakoita ja istuvia liivejä, joiden olkaimet ei valu. Koko oli siis oikea ja kaupassa piti vaan kokeilla istuuko malli. Siinäkään ei tullut juurikaan huteja, vaan aikalailla kaikki kokeilut meni nappiin.
Valuvat olkaimet johtuvat melkein aina liian suuresta ympäryksestä. Jos rinnanalusmittasi on 72cm, on 75 ympärys liian iso. Ihan max 70, mieluummin se 65 jos on yhtään isommat rinnat. Liivien tuki tulee melkein yksinomaan ympärysnauhasta, ei olkaimista.
Balconetteliivit ainakin valuu helposti. Ja ympärysmitta on silloin väärä jos pienempikin ympärys menisi päälle. Aina pitää valita se joka justiin ja justiin menee kiinni, kaikki muut on liian suuria.
Voi se olla ihan mallistakin kiinni. Joissakin on vaan olkaimet ihan liian sivulta alkavia, vaikka koko olisi hyvä.
Mä olen ajatellut luopua koko liiveistä, niin vaikeaa oikean koon löytäminen on. Ja jos ostan napakat, tarkoittaa se liivien pureutumista kiinni ihoon niin, että työpäivän jälkeen on jäätävät punaiset juomut painautuneet ihoon. Vaikka olen ostanut liiviliikkeestä myyjän avustuksella niin sama juttu. Liivit on paholaisen keksintö sukkahousujen ohella!
Mun ratkaisu valuviin olkaimiin on Lindexin Dare-rintsikat, joissa olkaimet saa takaa ristiin (ei valu mihinkään!) ja tarvittaessa myös kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Mun ratkaisu valuviin olkaimiin on Lindexin Dare-rintsikat, joissa olkaimet saa takaa ristiin (ei valu mihinkään!) ja tarvittaessa myös kokonaan pois.
Onko noita kupeissa eli F-G-H? ja ympärys 65-75?
On myös outoa että toisen liikkeen mielestä oikea koko on 65, toisen mielestä 80. Molemmat eivät voi olla oikeassa! Ap