Pakkoulkoilutatteko kouluikäisetkin päivittäin, huonollakin kelillä?
Oon ollu oikein tyytyväinen, kun päiväkodissa ja esikoulussa oli käytäntönä ulkoilla kunnon pitkät ulkoilut joka säässä, eikä enää illalla ole välttämättä tarvinnut mennä huonolla kelillä ulos. Koulussa ei sitten ole kuin lyhyet välitunnit eikä liikuntatunteja ole joka päivä. Olisi varmaan hyvä heti koulun alkaessa tehdä rutiiniksi joku käytäntö esim. että välipalan jälkeen pitää mennä pihalle tietyksi aikaa säästä riippumatta ja puetaan sitten niin kuin tähänkin asti sään mukaan, toppapukua tai kurahousua tai mitä nyt keli edellyttääkin. Minkälaisia käytäntöjä teillä on ollut?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Nuo menevät ulso aivan ilman pakkoakin ja joka säällä. Olen joskus ajatellut, että onko ihan pakko vesisateeseen mennä mutta ei niitä pidättele mikään...
Lapset on erilaisia. Itse en tykännyt yhtään mennä sadekelillä ulos ja inhosin myös kuravaatteita yli kaiken. Siksi tuntui lähinnä kidutukselta, kun välillä koululaisenakin (yleensä silloin kun kierrokset nousi liikaa sisällä) pakotettiin pihalle (sisälle saat tulla vasta klo se ja se!), vaikka olisi tullut kissoja ja koiria.
Kyllä. Isännän tytär on sellainen, joka roikkuisi mieluiten 24/7 kännykän kimpussa, vaikka ikää on vasta 9v. Minä ja poika 1.5v ulkoillaan säällä kuin säällä ja niin tekee tyttökin, kun komennan. Isäntä on lepsumpi; " ei ole pakko, josset halua". Tytöllä on vähän heikko mielikuvitus ja tätä minä koitan näillä säällä kuin säällä ulkoiluilla hiukan muuttaa..kyllä sitä sateessa kärsii tunninkin olla, kun on liikkeessä. Sitäpaitsi ulkoilujen päälle aina unohtaa puhelimen pitkäksi aikaa☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo menevät ulso aivan ilman pakkoakin ja joka säällä. Olen joskus ajatellut, että onko ihan pakko vesisateeseen mennä mutta ei niitä pidättele mikään...
Lapset on erilaisia. Itse en tykännyt yhtään mennä sadekelillä ulos ja inhosin myös kuravaatteita yli kaiken. Siksi tuntui lähinnä kidutukselta, kun välillä koululaisenakin (yleensä silloin kun kierrokset nousi liikaa sisällä) pakotettiin pihalle (sisälle saat tulla vasta klo se ja se!), vaikka olisi tullut kissoja ja koiria.
Mutta jos lapsi on tottunut päivitäisiin jokasään ulkoiluihin päiväkodissa ja sitä samaa käytäntöä vaan jatkaa? Ei kai inho yhtäkkiä tule?
Omani halusi ulkoilla kelissä kuin kelissä . Itse inhoan olla ulkona huonolla kelillä. Ehkä siksi lopetin päiväkotityöt.
Ulos! kirjoitti:
Kyllä. Isännän tytär on sellainen, joka roikkuisi mieluiten 24/7 kännykän kimpussa
Kurarukkaset kädessä ei voi räplätä kännykkää! :)
Ulos! kirjoitti:
Kyllä. Isännän tytär on sellainen, joka roikkuisi mieluiten 24/7 kännykän kimpussa, vaikka ikää on vasta 9v. Minä ja poika 1.5v ulkoillaan säällä kuin säällä ja niin tekee tyttökin, kun komennan. Isäntä on lepsumpi; " ei ole pakko, josset halua". Tytöllä on vähän heikko mielikuvitus ja tätä minä koitan näillä säällä kuin säällä ulkoiluilla hiukan muuttaa..kyllä sitä sateessa kärsii tunninkin olla, kun on liikkeessä. Sitäpaitsi ulkoilujen päälle aina unohtaa puhelimen pitkäksi aikaa☺
Teet väärin. Ei enää ton ikäistä pakoteta ulos. Hyvässä tapauksessa menee itse kavereiden kanssa
Kylä meillä ulkoiltiin aina pienten kanssa. Mutta isompia ei pakoteta mihinkään
Kyllähän se on ihan terveellistä liikkua, mutta aika usein näkee näitä ulkoilevia koululaisia istumassa penkillä kännykkään tuijottaen. Itse en pakota lasta yksin ulos, usein kyllä ehdotan, että leikkisivät kaverin kanssa ulkona. Yleensä tulee vapaaehtoisesti koko perheen ulkoiluihin mukaan, mutta joskus olen käskenyt mukaan vaikka olisi mielummin jäänyt sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella erilaisia! Lapsen kaveri aina mököttää kun tulee meille kylään ja poika haluaisi vain olla pihalla. Pari kertaa on jäänyt yksin sisälle, pojan huoneeseen mököttämään ja huutanut, että on jo ollut ulkona tietyn määrän ja ansainnut peliaikaa niin ja niin paljon.
Oma poika tykkää skuuttailla ja skeittailla ulkona, kaveri norkoilee keittiön ovella olisikos jotain syömistä tarjolla..
No, arvaatte varmaankin, että tämä pojan kaveri on kaveriporukasta vähän "ulkona".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lapsi on tottunut päivitäisiin jokasään ulkoiluihin päiväkodissa ja sitä samaa käytäntöä vaan jatkaa? Ei kai inho yhtäkkiä tule?
Siinä on se ero, että tarhassa oli aina iso joukko leikkikavereita siellä pihalla. Koululainen ei ehkä niin helposti löydä kavereita, jotka haluaisivat tai pääsisivät sadekelillä pihalle. Tylsää siellä yksin on olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä pakkoulkoilua inhoaa moni lapsi siellä päiväkodissa ja eskarissakin, mutta kun se on pakko mennä.
Muistan yhä inhonneeni sadesäällä pakollista ulkoilua tönköissä kuravaatteissa (70-luvulla) ja palelemista pakkasilla. Ja mulla oli viimeisen päälle kamppeet silloisen mittapuun mukaan. Esim. luistellessa se varpaiden paleleminen! Ja mulla oli tosi hyvät luistimet aina ja villasukat yms. Jopa sellaiset karvalämmittimet luistinten päällä. Silti paleli ja palelee yhä.
Ei mulla aikuisena ole minkäänlaista inhoa ulkoiluun, päinvastoin. mutta tosta pakko-ulkoilusta on jäänyt vähän traumaa. Omien lasten ei ole ollut koskaan kotona pakko ulkoilla, ei edes leikki-ikäisenä.