Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tehdä suursiivous kun koko koti on täysi rytöläjä?

Vierailija
27.07.2017 |

Viime vuosiin kuuluu paljon sairastelua, paljon töitä ja laiskat sotkuiset teinit.

Nyt olisi mahdollisuus aloittaa raivaamaan mutta mistä ja miten aloittaa? Esim. löysin sänkyni vierestä lehtien välistä avaamattomia posteja vuodelta 2014. En keksinyt muuta kuin kerätä ne yhteen ja laittaa lehdet lehtikeräyspussiin. Kuinka jatkaa raivausta ja siivousta?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on pitkä ja hyvä ketju otsikolla Tavarapaljous. Sitä lukemalla inspiroituu raivaukseen ja on paljon hyviä vinkkejä siellä.

Vierailija
22/36 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni leviää koko asumus stressaavampina aikoina käsiin. Sellaisen jälkeen aloitan yleensä askelilla 1) pitkin asuntoa unohtuneet astiat tiskialtaaseen, 2) ympäriinsä retkottavat vaatteet pyykkiin tai kaappiin, 3) lehdet ja paperit kahteen kasaan, toiseen suoraan roskikseen menevät ja toiseen säilytettävät, 4) kerään lattioilta suoranaiset roskat pusseihin, 5) jäljellä olevat tavarat omille paikoilleen ja 6) nyt mahtuukin jo imuroimaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan teinien huoneet kuin porsaan pesät.Toivottomia tapauksia.Minä en saanut heidä huoneitaan siivota ja annoin olla.Nyt aikuisisina heidän kotinsa ovat tosi siistejä ja hyvätuoksuisia.Niin että ota rennosti ja siivoa omat huoneesi ja älä pese teinien vaatteita. Kun heidän kaikki vaatteet ovat likaisia,niin varmasti pesevät itse.

Vierailija
24/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teineille sanot että vievät omista huoneistaan kaiken tarpeettoman kirpputorille ja saavat pitää rahat ja lupaat kotoa muutakin turhaa heille myytäväksi.

Yritin sitäkin mutteivat muka jaksa mitään kirppistouhua. Minä kerään julmasti heiltä vaatteita ja myyn ne itse kirppikseltä. Pidän itse rahat ja säästän jotain kotiin tarvittavaa varten.

Vierailija
25/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana ovat erityisesti teinien huoneet koska en saa mitään tolkkua siitä, mitä tavaraa ja vaatetta he käyttävät ja mitä eivät. Omiani pistän kyllä rohkeasti kierrätykseen. Yleensä meillä on kyllä ehditty pesemään vaatteet mutta erityisesti poika on hillonnut sängynalusensa täyteen likaisia vaatteita. Hänellä on likavaatekori ihan sängyn vieressä.

Pulloja meillä ei ole. Lehtiä ja kirjoja senkin edestä enemmän.

Teinit tietenkin siivoaa omat alueensa. Koko perhe järjestykseen, muuten kämppä on taas huonossa kunnossa kuukauden päästä.

He eivät kertakaikkiaan suostu tekemään sitä puhuinpa sitten nätisti tai astetta kovemmin. He itse kärsivät kun eivät voi kutsua kavereitaan luokseen mutteivat ole valmiita myöskään pistämään tikkuakaan ristiin. No, toinen teini jää ilman mopoa sitten.

Minä laitan tänään(kin) hihat heilumaan ja otan kiitollisena vinkkejä vastaan toimivista ratkaisuista.

Vierailija
26/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä teinien huoneet toistaiseksi rauhaan. Sitten kun saat muualta pyykit pestyä, määräät tietysti tuomaan likapyykit pesuun nyt ainakin. En näe teinien sotkuisissa huoneissa ongelmaa, kunhan niistä ei aiheudu muille haittaa. Kiva tietysti olisi, jos olisivat siistejä, mutta aikuisen esimerkkikin puuttuu. Laita omat asiat kuntoon ensin.

Olemme pyrkineet olemaan esimerkkeinä mutta päälle sattui kammottava elämäntilanne kun toinen sairastui vakavasti ja on ollut petipotilaana siitä lähtien. Minä puolestani elätän pääasiassa tätä perhettä ja olen tehnyt töitä niska limassa. Minulle on riittänyt alin standardi eli että kaikille riittää puhtaita vaatteita, pesuaineita ja ruokaa kotona.

Vierailija
27/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta ongelmana on kirjat. Kirjahyllyyn ei mahdu, kenellekään ei kelpaa enkä poiskaan voi/halua heittää. Joka paikka täynnä kirjakasoja. Olisivatkin jotain laatukirjallisuutta,  mutta lähinnä lienevät muiden poistoja,  minulle on kelvannut.

meilläpäin kirjastossa on saa ottaa hylly , sinne vein

Vierailija
28/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuohon tilanteeseen on päädytty? Ovatko teinien vaatteet käyneet pieneksi, vai onko heillä oikeasti niin paljon vaatetta ettei kaappiin mahdu?

Jos kysymys on siitä, että teinit eivät vain osaa laittaa vaatteita paikoilleen, ongelma ei ratkea heittämällä pois hyvää kampetta.

Vakava sairaus ja yksi tuo leipää pöytään. Ei ole riittänyt energiaa vahtia kuinka teinit vaatteensa laittavat huoneissaan. Huoneissa on jättimyttyinä likaisia ja pieneksi jääneitä vaatteita. Tottakai se vaikuttaa paljolta koska siellä on useamman vuoden vaatteet.

Vierailija
29/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne teinitkin voi olla masentuneita jos perheessä toinen aikuinen on vakavasti sairas ja toinen painaa töissä niska limassa väsyneenä menemään. Ei ihme ettei heitä siivous kiinnosta. Puhukaa ensin teinien kanssa asioista ja siitä painaako heidän mieltään perheen tilanne tai muut asiat. Sen jälkeen voi alkaa patistamaan heitä vastuuseen omasta huoneesta. Täydellistä ei tarvitse olla mutta jos edes pyykit kulkeutuisi koriin ja astiat keittiöön, roskat roskiin.

Tsemppiä sinulle urakassasi. Kun on pitkään ollut raskas tilanne elämässä niin siivous jää hyvin herkästi. Sitten kun vaan pääsee alkuun ja muistaa pitää kahvitaukoja niin huomaa miten mieli piristyy kun on saanut edes jotain tehtyä.

Vierailija
30/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin on siivottava kaikki irtokama pois.

3 jätesäkkiä: yksi roskiin, yksi kiertoon ja yksi varastoitaville kamoille (viimeinen edellyttää että on varastotilaa)

Seuraavaksi likapyykki kasoihin koneen eteen ja yksi koneellinen kerrallaan pesuun. Kuivat vaatteet heti kaappeihin. Jos haluaa silittää niin se on tehtävä heti. Meillä silitetään aamulla vain se vaate mikä käytetään.

Petaa sängyt. Pöytien päältä kamat laatikoihin/kaappeihin.

Matot ulos tuulettumaan. Sitten voikin imuroida ja pestä lattiat ja puhdistaa kylppärit ja vessat. Siivota keittiö kunnolla.

Teinit on täysin kykeneviä hoitamaan itse omat vaatteensa, huoneensa + oman kylppärinsä kerran viikossa. Näin meillä, lisäksi hoitavat astianpesukoneen täytön ja tyhjennyksen päivittäin.

Vierailija
31/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta ongelmana on kirjat. Kirjahyllyyn ei mahdu, kenellekään ei kelpaa enkä poiskaan voi/halua heittää. Joka paikka täynnä kirjakasoja. Olisivatkin jotain laatukirjallisuutta,  mutta lähinnä lienevät muiden poistoja,  minulle on kelvannut.

meilläpäin kirjastossa on saa ottaa hylly , sinne vein

facekirpparille voi laittaa "annetaan kirjoja" joku ihan varmasti hakee.

Vierailija
32/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä teinien huoneet toistaiseksi rauhaan. Sitten kun saat muualta pyykit pestyä, määräät tietysti tuomaan likapyykit pesuun nyt ainakin. En näe teinien sotkuisissa huoneissa ongelmaa, kunhan niistä ei aiheudu muille haittaa. Kiva tietysti olisi, jos olisivat siistejä, mutta aikuisen esimerkkikin puuttuu. Laita omat asiat kuntoon ensin.

Olemme pyrkineet olemaan esimerkkeinä mutta päälle sattui kammottava elämäntilanne kun toinen sairastui vakavasti ja on ollut petipotilaana siitä lähtien. Minä puolestani elätän pääasiassa tätä perhettä ja olen tehnyt töitä niska limassa. Minulle on riittänyt alin standardi eli että kaikille riittää puhtaita vaatteita, pesuaineita ja ruokaa kotona.

Kirjoitin ehkä turhan kärkevästi, mutta tosiaan siisteys ja sotkuisuus monesti "tarttuvat" perheenjäseneltä toiselle. Sotku vetää puoleensa sotkua ja päinvastoin. Mutta siis siivousta helpottaakin, kun koko koti ei ole yhtä aikaa työmaana. Valitse ensin joko helppo tai sinulle jostain syystä tärkeä alue, ja laita se kuntoon. Teinien huoneisiin kannattaa tässä vaiheessa suhtautua kuin vaikka varastoon, niitä mietitään sitten, kun tärkeät tilat ovat kunnossa. Monille keittiö on tällainen, minulle itselleni ei. Haluan olohuoneen olevan kunnossa, sillä siellä rentoudun. Makuuhuoneen vaatekasa tai keittiön astiaröykkiöt ohitan helpommin. Monella varmaan päinvastoin.

Vierailija
33/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin ehkä turhan kärkevästi, mutta tosiaan siisteys ja sotkuisuus monesti "tarttuvat" perheenjäseneltä toiselle. Sotku vetää puoleensa sotkua ja päinvastoin. Mutta siis siivousta helpottaakin, kun koko koti ei ole yhtä aikaa työmaana. Valitse ensin joko helppo tai sinulle jostain syystä tärkeä alue, ja laita se kuntoon. Teinien huoneisiin kannattaa tässä vaiheessa suhtautua kuin vaikka varastoon, niitä mietitään sitten, kun tärkeät tilat ovat kunnossa. Monille keittiö on tällainen, minulle itselleni ei. Haluan olohuoneen olevan kunnossa, sillä siellä rentoudun. Makuuhuoneen vaatekasa tai keittiön astiaröykkiöt ohitan helpommin. Monella varmaan päinvastoin.

No, keittiö meillä on sentään pidetty siistinä jo pelkän viihtyisyydenkin vuoksi. Ei kai kukaan halua syödä epähygieniessä keittiössä? Meillä on tiskikone ja sileät pinnat keittiössä.

Vierailija
34/36 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, keittiö meillä on sentään pidetty siistinä jo pelkän viihtyisyydenkin vuoksi. Ei kai kukaan halua syödä epähygieniessä keittiössä? Meillä on tiskikone ja sileät pinnat keittiössä.

Niin minullakin 95 % ajasta, kuten koko kotikin. Minua voi joku mytyssä oleva torkkupeitto häiritä paljon enemmän kuin tiskejä pursuava tiskipöytä. Lapset kun ovat jo maailmalla, keittiötä ei ole edes pakko käyttää jos ei halua ja tiskikone kyllä löytyisi. Joskus on vaan niin rasittavaa tyhjentää se.

Vierailija
35/36 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/36 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tää kirppislaatikko tavara sydeemi? Myykö kaikki romujaan kirppiksellä?

Sehän sitten selittäisikin sen, miksei niistä ikinä löydä mitään ostettavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän