Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 120 km/h alueella ajaa 80 km/h, jos ohitustilaa on?

Vierailija
27.07.2017 |

Eli on niin leveät kaistat (etelässä), että takaa tuleva mahtuu ohittamaan vastaantulijoista huolimatta. Tai sitten on neljä kaistaa. Saako tällaisissa paikoissa ajaa säästön hengessä 80? Jos on kapeammat tiet niin ymmärrän kyllä ajaa silloin täyttä nopeutta, en pakota takana tulevaa menemään mun 'säästön hengessä'.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla ajokorttia? Jos on, niin kyllä sinun pitäisi tietää, että ei Suomen teillä ole alarajaa nopeudelle.

Ei ole alarajaa, mutta haittaava alinopeus on kuitenkin rangaistavaa.

Vierailija
22/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ajetaan +10 rajoitukseen katsottuna niin ei tule ruuhkaa

Ruuhkat tulee määristä. Ei nopeuksista. Koska jos kaksi autoa ajaa maksiminopeutta, toista ei saa kiinni. 

Jos toinen ajaa poikkeavaa nopeutta, sen voi ohittaa. 

Ylinopeutta ei voi ajaa, edes hälyytysajoneuvolla ei saa ajaa ilman hälyytystä niin on uskomatonta lukea että jollain on siihen joku perusteltu oikeus omassa päässään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin yleisesti ottaen ihan ok nopeus, mutta kannattaa tosiaan sopeuttaa tilanteeseen. Moottoritienopeuksissa on aina pieni peräänajon riski mikäli nopeusero on noin suuri (vauhtisokeus), ja varsinkin kun et aja raskaalla kalustolla/asuntovaunulla/peräkärryllä/museoautolla ym. "varoituksella". Vilkkaassa liikenteessä etsisinkin tämmöisen ajoneuvon jonka taakse jäädä ajamaan. Ja tosiaan tarkkailee sinne taustapeiliin ja antaa tilaa jos kertyy jonoa.

No jo on aikoihin eletty jos 80 nopeus on liian pieni jollekin ajettavaksi moottoritiellä! En tiedä miten tämä on niin hämärtynyt, mutta se kyltti tien varressa on  SUURIN SALLITTU nopeus, ei mikään ohjenopeus tai varsinkaan miniminopeus mitä väylällä pitää ajaa!

Eli jos rajoitus on 120 niin esimerkiksi 121 ei saa ajaa ja on laitonta, mutta 80 on täysin laillista, sillä se on alle suurimman sallitun nopeuden. Järkevä ihminen kuten minä pidän maksiminopeutena noin 80-90km/h vaikka rajoitus olisi miten suuri, ihan jo sen takia että onnettomuusriski ja polttoaineen kulutus kasvavat noissa nopeuksissa ihan tarpeettomasti ja ajansäästö on loppujen lopuksi ihan mitätön.

Jos ajat kaupungissa edes pienen pätkän, niin liikennevalojen ajoitus aiheuttaa jo paljon suuremmat toleranssit mitä tarpeettomalla kiireilyllä moottoritiellä voittaa.

Joskus näkee tieliikenteessä sitä, että kun ajetaan vaikka 100 alueella 80-90 jonossa niin joku ei voi sietää sitä ja alkaa ohitella autoja aiheuttaen ihan turhia riskejä ja häiriöitä liikenteelle. Sitten kun tullaan esimerkiksi kaupunkiin niin tämä ohittelija voi seisoa samoissa valoissa kuin itsekin.

Yleensä naurattaa, joskus alkaa ärsyttää toisten piittaamattomuus kun esim. vesi- tai lumisateella ajetaan ylinopeutta ja ohitellaan surutta. Jos se auto lähtee käsistä niin itse ei välttämättä ole ainoa joka loukkaantuu tai menettää henkensä.

En vaan ymmärrä. Nämä on niitä ihmisiä keille se nopeusRAJOITUS jotenkin erikoisesti muuttuu MINIMInopeudeksi mitä kyseisellä tieosuudella pitää ajaa vaikka väkipakolla ja mielellään vielä vähän ylikin kun poliisi ei sakota vielä tietystä ylityksestä kuitenkaan.

Jos vedetään ääriesimerkki niin varmaan samat ihmiset tappaisi säännönmukaisesti esim. 2 ihmistä/kk jos poliisin ohje olisi että vasta kolmannesta saisi sakot, kahdesta selviäisi huomautuksella. Olisi pakko tappaa joka kuukausi vähintään yksi kun kerran "saa".

Ei kai kukaan voi oikeasti olla näin mustavalkoinen ja saarnaava!

Vierailija
24/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin yleisesti ottaen ihan ok nopeus, mutta kannattaa tosiaan sopeuttaa tilanteeseen. Moottoritienopeuksissa on aina pieni peräänajon riski mikäli nopeusero on noin suuri (vauhtisokeus), ja varsinkin kun et aja raskaalla kalustolla/asuntovaunulla/peräkärryllä/museoautolla ym. "varoituksella". Vilkkaassa liikenteessä etsisinkin tämmöisen ajoneuvon jonka taakse jäädä ajamaan. Ja tosiaan tarkkailee sinne taustapeiliin ja antaa tilaa jos kertyy jonoa.

No jo on aikoihin eletty jos 80 nopeus on liian pieni jollekin ajettavaksi moottoritiellä! En tiedä miten tämä on niin hämärtynyt, mutta se kyltti tien varressa on  SUURIN SALLITTU nopeus, ei mikään ohjenopeus tai varsinkaan miniminopeus mitä väylällä pitää ajaa!

Eli jos rajoitus on 120 niin esimerkiksi 121 ei saa ajaa ja on laitonta, mutta 80 on täysin laillista, sillä se on alle suurimman sallitun nopeuden. Järkevä ihminen kuten minä pidän maksiminopeutena noin 80-90km/h vaikka rajoitus olisi miten suuri, ihan jo sen takia että onnettomuusriski ja polttoaineen kulutus kasvavat noissa nopeuksissa ihan tarpeettomasti ja ajansäästö on loppujen lopuksi ihan mitätön.

Jos ajat kaupungissa edes pienen pätkän, niin liikennevalojen ajoitus aiheuttaa jo paljon suuremmat toleranssit mitä tarpeettomalla kiireilyllä moottoritiellä voittaa.

Joskus näkee tieliikenteessä sitä, että kun ajetaan vaikka 100 alueella 80-90 jonossa niin joku ei voi sietää sitä ja alkaa ohitella autoja aiheuttaen ihan turhia riskejä ja häiriöitä liikenteelle. Sitten kun tullaan esimerkiksi kaupunkiin niin tämä ohittelija voi seisoa samoissa valoissa kuin itsekin.

Yleensä naurattaa, joskus alkaa ärsyttää toisten piittaamattomuus kun esim. vesi- tai lumisateella ajetaan ylinopeutta ja ohitellaan surutta. Jos se auto lähtee käsistä niin itse ei välttämättä ole ainoa joka loukkaantuu tai menettää henkensä.

En vaan ymmärrä. Nämä on niitä ihmisiä keille se nopeusRAJOITUS jotenkin erikoisesti muuttuu MINIMInopeudeksi mitä kyseisellä tieosuudella pitää ajaa vaikka väkipakolla ja mielellään vielä vähän ylikin kun poliisi ei sakota vielä tietystä ylityksestä kuitenkaan.

Jos vedetään ääriesimerkki niin varmaan samat ihmiset tappaisi säännönmukaisesti esim. 2 ihmistä/kk jos poliisin ohje olisi että vasta kolmannesta saisi sakot, kahdesta selviäisi huomautuksella. Olisi pakko tappaa joka kuukausi vähintään yksi kun kerran "saa".

Sun kaltasia urpoja ei moottoritielle kaivata. JA ajan säästö mitätön. Mitä nyt oot tunnissa jääny sellaset 40 kilsaa jälkeen.

Vierailija
25/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositeltavaa on ajaa liikennevirran mukaan eikä  aiheuttaa vaaratilanteita ajamalla huomattavasti muita hitaammin.Jos ei uskalla ajaa motarilla, suosittelen lisäajotunteja tai ajelua pienemmillä teillä. Motarin vieressä kun menee aina samansuuntainen hitaampi tie.

Vierailija
26/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 80 on teidän mielestä minimi siinä, onko se vain tuntuma (ei siinä sinänsä mitään huonoa) vai antaako laki sille jotain tukea? Nythän ne suunnitteli että se minimi merkittäisiin, se selkeyttäisi kyllä.

Omassa päässä muotoilen asian niin, että kuorma-autolla ja kärryn kanssakin saa ajaa vain sen 80, lain mukaan siis. Eli se 80 on ihan missä vain vielä ihan hyvä nopeus.

Vierailija
27/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ajetaan +10 rajoitukseen katsottuna niin ei tule ruuhkaa

Ruuhkat tulee määristä. Ei nopeuksista. Koska jos kaksi autoa ajaa maksiminopeutta, toista ei saa kiinni. 

Jos toinen ajaa poikkeavaa nopeutta, sen voi ohittaa. 

Ylinopeutta ei voi ajaa, edes hälyytysajoneuvolla ei saa ajaa ilman hälyytystä niin on uskomatonta lukea että jollain on siihen joku perusteltu oikeus omassa päässään. 

Se ruuhka tulee juuri siitä että tiellä on niitä nysvääjiä jotka eivät uskalla tai jostain muusta syystä aja välttämättä edes rajoitusnopeutta. Erityisesti satasen alueella ruuhka syntyy kun joku raskas ajoneuvo on edessä ja sen perään alkaa kertyä pelkääjiä jotka ei uskalla ohittaa.

Sitten ei meinaa päästä millään ohi ilman ohituskaistaa ja reipasta ylinopeutta. Ja miten niin ylinopeutta ei voi ajaa? Kyllä minä ainakin voin, sen kuin painan kaasua vaan.

Vierailija
28/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli on niin leveät kaistat (etelässä), että takaa tuleva mahtuu ohittamaan vastaantulijoista huolimatta. Tai sitten on neljä kaistaa. Saako tällaisissa paikoissa ajaa säästön hengessä 80? Jos on kapeammat tiet niin ymmärrän kyllä ajaa silloin täyttä nopeutta, en pakota takana tulevaa menemään mun 'säästön hengessä'.

Tällöin ei olla moottoritiellä ja nopeusrajoitus voi siis olla korkeintaan 100 km/h.

Ja ei hätää, pääsen kyllä sinusta ohi, huoleti voit ajaa 80 km/h.

Mitä ihmettä selität? Just äsken ajoin 120-nopeusrajoituksen tietä, jolla oli neljä kaistaa.

Huoh.

Ensimmäinen lause: "Eli on niin leveät kaistat (etelässä), että takaa tuleva mahtuu ohittamaan vastaantulijoista huolimatta"

Tuo on selvästikin ohituskaistatie.

Väännäpä se nyt jotenkin

a) moottoritieksi

b) 120 km/h alueeksi

Odotan...

Vierailija
29/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kauan sitten kun minä ajoin ajokortin, piti ensialkuun käyttää takaikkunassa pöllölätkää, jolla sai ajaa vain 80:ä. Kyllä sillä ainakin sai mennä moottoritielle. Samoin asuntoautolla voi huoleti mennä moottoritiellä, vaikka sillä ei pääsisi kuin 80:ä.

Toivoisin muuten, että pöllölätkät tulisivat takaisin...

Vierailija
30/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta älä koskaan ikinä kertaakaan aja ohituskaistalla tollasia nopeuksia. Itse olen joutunut lukemattomia kertoja moottoritiellä ohittamaan oikealta puolen.

Kävin Pohjanmaalla viime viikolla Helsingistä ja näin ainakin kaksi kuorma-autoa ohituskaistalla, että kyllä sitä tapahtuu. Yksi taas päätti vetää oikealta ohi, kun en viitsinyt mennä suoraan ohitetun auton eteen vaan ajoin sen ohi niin, että näin auton taustapeilistä. Tämä yksi sitten päätti vetää roikuttuaan ensin takapuskurissa ohituskaistalla oikealle kaistalle. Mittari näytti noin 130 km/h. Nopeusnäyttöjen perusteella auton mittari näyttää arviolta noin 5 prosenttia liikaa. Tuo on kyllä erittäin ärsyttävää, että joku ajaa 80 km/h ohituskaistalla, mutta se ei taida olla laitonta. Tuo oikealta ohittaminen taas ei taida olla sallittua.

Vierailija
31/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kauan sitten kun minä ajoin ajokortin, piti ensialkuun käyttää takaikkunassa pöllölätkää, jolla sai ajaa vain 80:ä. Kyllä sillä ainakin sai mennä moottoritielle. Samoin asuntoautolla voi huoleti mennä moottoritiellä, vaikka sillä ei pääsisi kuin 80:ä.

Sama täällä.

Lätkä kun oli takaikkunassa niin aina tultiin ottamaan kisaa liikennevaloissa! Mikös sen kivempaa kuin polttaa kumia ja latoa isompaa vaihdetta pesään nopeusrajoitukset tyystin unohtaen.

Vierailija
32/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksihän sitä toivoisit? Itseäsi se ei enää koskisi ja tunnet kateutta kun sinulla oli aikanaan sellainen ja nykyään ei ole.

Vierailija
33/38 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta älä koskaan ikinä kertaakaan aja ohituskaistalla tollasia nopeuksia. Itse olen joutunut lukemattomia kertoja moottoritiellä ohittamaan oikealta puolen.

Kävin Pohjanmaalla viime viikolla Helsingistä ja näin ainakin kaksi kuorma-autoa ohituskaistalla, että kyllä sitä tapahtuu. Yksi taas päätti vetää oikealta ohi, kun en viitsinyt mennä suoraan ohitetun auton eteen vaan ajoin sen ohi niin, että näin auton taustapeilistä. Tämä yksi sitten päätti vetää roikuttuaan ensin takapuskurissa ohituskaistalla oikealle kaistalle. Mittari näytti noin 130 km/h. Nopeusnäyttöjen perusteella auton mittari näyttää arviolta noin 5 prosenttia liikaa. Tuo on kyllä erittäin ärsyttävää, että joku ajaa 80 km/h ohituskaistalla, mutta se ei taida olla laitonta. Tuo oikealta ohittaminen taas ei taida olla sallittua.

Lisään vielä, että tuo on sitten Liikenneturvan ohje palata omalle kaistalle vasta, kun ohitettava ajoneuvo näkyy taustapeilistä.

Vierailija
34/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällöin ei olla moottoritiellä ja nopeusrajoitus voi siis olla korkeintaan 100 km/h.

Mitä ihmettä selität? Just äsken ajoin 120-nopeusrajoituksen tietä, jolla oli neljä kaistaa.

Huoh.

Ensimmäinen lause: "Eli on niin leveät kaistat (etelässä), että takaa tuleva mahtuu ohittamaan vastaantulijoista huolimatta"

Väännäpä se nyt jotenkin

a) moottoritieksi

b) 120 km/h alueeksi

Odotan...

Minä en väännä sinulle yhtään mitään!

Vierailija
35/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen "säästön hengessä"?

Se nopeus vaikuttaa aika paljon bensan kulutukseen, apina! Eikä bensan säästämisessä ole mitään väärää, vaikka nykyinen ilmapiiri onkin vähän erikoinen.

Vierailija
36/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksihän sitä toivoisit? Itseäsi se ei enää koskisi ja tunnet kateutta kun sinulla oli aikanaan sellainen ja nykyään ei ole.

Minusta oli turvallista ajaa pöllölätkä takalasissa. Takana tulevat tiesivät, miksi en ajanut hiukan yli rajoituksen vaan hiukan alle tai miksi epäröin risteystilanteissa jne. En minä ollut ajanut ennen autolla ajamista kuin polkupyörällä. Nyt kun varmuutta on tullut tässä reilun 20 vuoden aikana jo niin paljon, että ajan kuten muutkin, olisi helpottavaa tietää, jos edellä menee joku vasta kortin saanut harjoittelija. Sillä harjoitteluahan ne ensimmäiset vuodet ovat. Jos edellä menee ajo-opetusauto, kyllä minä ymmärrän jättää kunnon turvavälin ja antaa aikaa risteyksissä ja odottaa sitä kaasun painamista.

Minulle ei ole koskaan tullut mieleen tahallani härnätä muita liikenteessä. Onneksi minuakaan ei härnätty, vaikka oli se lätkäkin.

Vierailija
38/38 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Väännäpä se nyt jotenkin

a) moottoritieksi

b) 120 km/h alueeksi

Odotan...

Minä en väännä sinulle yhtään mitään!

Et tietenkään koska et voi -olethan väärässä.

Onko muuten mielestäsi kovinkin aikuismaista puuhaa alkaa kiukuttelemaan kun joku huomauttaa tekemästäsi virheestä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä