Kaljatölkki nokassa, siima räpylässä ja roskaruoan turmelema varis – näin roskaaminen vaikuttaa luonnoneläimiin
Katso kuvista, mitä roskat voivat eläimille tehdä.
Kommentit (13)
Varsinkin kesä ulkojuhlineen, festareineen ja retkineen on roskaamisen suurin sesonki. Älkää hyvät ihmiset heittäkö roskia luontoon! Harva tulee ajatelleeksi sitä, miten paljon tuhoa ja tuskaa yksikin luontoon heitetty roska voi saada aikaan (jos et tiedä, lue aloituksen artikkeli). Opettakaa myös lapsenne kunnioittamaan luontoa käytännössä!
Itse kerään koiria ulkoiluttaessani lähes jokaisella lenkillä roskia tien varresta. Asumme maalla ja roskia löytyy yllättävän paljon, valitettavasti.
Jokainen voi tehdä jotain.
Miksi toiset heittää niitä roskia luontoon? Mikä siinä on?
Mua ihmetyttää aina, kun vaikka puistoista löytyy ihmisten piknikkiroskia. Mikä siinä on niin vaikeaa laittaa niitä roskiin? Ja jos kaikki puiston roskikset on täynnä, niin sitten roskat pitää viedä kotiin eikä jättää niitä lojumaan kuontoon. Jos ne eväät jaksaa kantaa puistoon, niin varmaan ne pakkaukset (jotka tyhjinä painaa vähemmän) jaksaa kantaa poiskin.
Kalaveikot, hoi! Älkää jättäkö luontoon kalastusvälineitänne, ettehän! Kerätkää ne aina pois ja kehottakaa kalakavereitanne tekemään samoin. Eläimet kiittävät.
Tässä poimintoja aloitukseen linkitetystä jutusta (kannattaa katsoa jutun kuvat):
"Myös köydet ja siimat ovat pirullisia, joista voi seurata pitkäkin taistelu. Eli hidas ja pitkä nääntyminen."
"Siimat, uistimet ja ongenkoukut ovat oma suuri riesansa,"
"Siima voi mennä luuhun asti ja jalkaterät olla kuoliossa,"
"Viime kesänä joutsenen poikanen oli Töölönlahdella koukku ja koho suussa."
HUOM! Vain hyvin harvat loukkaantuneet eläimet pääsevät villieläinsairaalaan tai Korkeasaareen hoidettaviksi eivätkä sielläkään kaikki parane.
Rannalla leikkivät ja vedessä uivat lapsetkin saattavat satuttaa itsensä esimerkiksi ongenkoukkuihin, samoin lemmikkieläimet. Facebookissa näin tänä kesänä kuvan kissasta, jonka huulen ongenkoukku oli lävistänyt ja huuli oli pahasti tulehtunut.
Mulla on kyl huumorintajuu, mut toi oli oikeesti mauton vitsi. Luitko ees tota lehtijuttuu? Miltähän susta tuntuis nääntyä hitaasti nälkään kaljatölkki kurkkuun juuttuneena?
Älkää ihmiset jättäkö roskianne luontoon! Luonto ja eläimet eivät niitä kaipaa ja niistä voi olla vaaraa eläimille. Suututtaa, kun ihmiset eivät ajattele yhtään käytöksensä seurauksia.
Itse laitan aina roskani roskikseen tai kannan mukanani kotiin. Kävelylenkeillä pidän mukanani muovipussia, johon kerään kävelyreitille osuvia roskia.
Ja tätä scheissea on maailman merissä lillumassa niin paljon, että jätelauttojen pinta-ala on monta kertaa Suomen kokoinen:
http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/tutkimus/tyynestameresta-loydettiin…
Yleensä kyllä kaljatölkit joku löytää ja vie kauppaan. Huono säkä linnulla. Voihan noin käydä. Voi varmaan myös luonnon "esineisiin" kuolla.
En roskaa enkä kannata roskaamista, tietenkään.
Mitä noille jätelauttalöydöille muuten tehdään? Voidaanko niitä jotenkin tuhota?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyllä kaljatölkit joku löytää ja vie kauppaan. Huono säkä linnulla. Voihan noin käydä. Voi varmaan myös luonnon "esineisiin" kuolla.
Mitä noille jätelauttalöydöille muuten tehdään? Voidaanko niitä jotenkin tuhota?
No tuo asiantuntija jutussa kommentoi, ettei niille voi tehdä mitään. Niiden annetaan lillua siellä. Ainoa keino puuttua ongelmaan on vähentää roskan määrää.
Esimerkiksi muovipullon hajoaminen luonnossa kestää 450 vuotta, kalastussiima kestää 600 vuotta:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähellekään kaikkia tölkkejä löydetä! Toivottavasti kukaan roskaaja ei tuudittaudu siihen luuloon, että "Kyllä aina joku ne munkin kaljatölkit kerää." Itse olen maaseudulla löytänyt heinien seasta ja metsästä tölkkejä, jotka ovat siellä olleet todennäköisesti vuosia.
https://yle.fi/uutiset/3-9626515
Luontoon viskattu kaljatölkki ja sitä myötä rehun joukkoon päätynyt tölkin palanen aiheutti lehmälle sisäisen verenvuodon ja kuoleman Parikkalassa.
Lainaus artikkelista: "Eihän se tietysti siihen heti kuole, vaan se voi olla pitkä prosessi. Se kituu viikkotolkulla ja sitten vain katoaa näkyvistä, eli vetäytyy heikossa kunnossa piiloon. Todennäköisesti sen elämä päättyi tuohon, kuvailee Lassi Kujala vuonna 2009 kuvaamaansa joutsenta."