Näöntarkastus tulokset hämmentää
Kävin tässä vähän aikaa sitten näöntarkastuksessa ja optikko sanoi että lasit pitäis hankkia jossain vaiheessa, mutta haluaisin tietää kuinka kovasti niihin tarvetta on. Osaisko joku tulkita näitä tuloksia? Ja sanoa onko ne kuinka normaalista poikkeavia.
Kauko..........oikea.........vasen
Sf.................+0.25........-0.75
Cyl...............-1.00.........-0.50
Ax.................94...............45
Prisma..........0.00..........0.00
Basis
Foria
Vapaa vs.......0.60...........0.60
Visus.............0.90...........0.90
Pintav. ............0.................0
Pd
Paine...............0.................0
Add...............0.00...........0.00
Nissenillä kävin.
Kommentit (14)
Ymmärtäisin, ettei ap luottanut optikon puheisiin?
Optikko oli hyvin nyrpeä ja mumisi vastaukset kysymyksiini joten päätin että en viivy siellä yhtään kauemmin kuin oli pakko :D ajattelin että netistä löytäisin selitykset näille luvuille, mutta google ei ollutkaan ihan niin avulias mitä odotin.
-Ap
Googleta sanoilla "silmälasireseptin tulkinta" ja saat selitykset kun avaat 1. sivun piilolinssioptikko.net.
Sieltä itsekin just sain nuo lyhenteet avattua.
Lyhyesti sulla on
oikeassa silmämässä. -0,75
vasemmassa silmässä -1,25
Likinäköä on sen verran ettet näe kunnolla ,jos olet nuori vielä mykiö kömpensoi tarkuutaa jonkin verran.
Yleensä sanotaan, että jos likinäköä on -1, niin sitten tarvitsee rillit. Ei näe esim. Koulussa taululle.
Todennäköisesti alat kuitenkin katosa kaus tuolla toisella silmälläsi. Tarvitset rillit sitten, jos näkösi huononee tuosta. Tai siis, tarvitset rillit, jos alat potea päänsärkyjä tai huomaat, että et näe niin hyvin kuin haluaisit. Ihan on itsestä kiinni.
Kyllä mä noilla vahvuuksilla jo lasit hankkisin, helpottaa elämää kummasti ja jos sulla esim. päänsärkyjä niin ne vähenee, kun ei silmien tarvitse tehdä niin paljon töitä.
Yleensä kun lähennellään yhtä kannattaa lasit hankkia :)
About noilla vahvuuksilla sain ekat lasini. Oli jännä kun rupesi näkemään liikenteessä opasteet ajoissa.
Isällä i oli tuollaiset vahvudet. Hän ei koskaan köyttänyt laseja, koska toinen silmä kompensoi toista.
Mulla on tuollaiset vahvuudet kuin sulla vasemmassa silmässä ja en välttämättä tarvite laseja, esim ajokortissa ei lue siitä mitään, mutta elämä on paljon helpompaa kunnon lasien kanssa. Näkee esim tien yläpolella olevat kyltit ajoissa ennen kaistanvelintaa, yms.
Vierailija kirjoitti:
About noilla vahvuuksilla sain ekat lasini. Oli jännä kun rupesi näkemään liikenteessä opasteet ajoissa.
ajattelin että olis ollu jännempää silloin kun et nähnyt opasteita ajoissa.
Mulla oli molemmissa silmissä -0,25 ja hankin jo niillä spekseillä silmälasit ja maailma aukeni ihan uudella tavalla, ei sitä oikeesti tajuakka, ettei nää ennenku ne lasit hankkii. Nyt kolme vuotta myöhemmin kävin uudelleen näöntarkastuksessa ja nyt on -0,5 eli uudet lasit hankin. Kyllä sinuna ne lasit hankkisin, mun elämää ne on ainakin helpottanut ja esim. autolla ajosta on tullut varmempaa, kun näkee jo kauempaa katujen nimet ja liikennemerkit.
Itsellä on -2,75 molemmissa silmissä ja hajataittoa hyvin runsaaati. Lisäks päätetyöskentelyn vuoksi mulla on väsyneet silmät, jonka takia mulla on moniteholinssit. Olkaa tyytyväisiä että näette noinkin hyvin ilman laseja :D toisaalta mukavaa välillä katsoa ihan vain tosi sumeaa maailmaa.
Ei sitten tullut mieleen kysyä asiaa tarkemmin optikolta? Ei sun tartte hankkia laseja, jos et halua. Se on ihan oma valinta kuinka tarkasti haluaa nähdä.