Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hekan asuntovaihto

Vierailija
24.07.2017 |

Haluttais tässä mieheni kanssa vaihtaa hekan kaksiosta isompaan perheenlisäyksen takia. Asuntomme on melko hyvällä alueella, ei kantakaupungissa eikä halutuimmista kohteissa, mutta ei itä-Helsingissäkään. Ongelma on se, että asuntomme on pintapuolin huonossa kunnossa; vanhat rumat muovimatot, vanhat repaleiset tapetit jne. Asunto oli tässä kunnossa jo vuosia sitten kun mieheni muutti siihen, silloinkin oli kyseessä asunnon vaihto. Ja vaihdossahan kaupunki ei tee mitään pintaremontteja tai muitakaan parannuksia, vaan ainoastaan silloin kuin asukas muuttaa pois ja asunto jää tyhjilleen. Asunto on siis asukkaasta toiseen pysynyt ilman mitään remontteja ja lopputulos ei ole tosiaan silmiä hivelevä eikä moderni.

Asunnon kunnon takia kukaan ei halua vaihtaa asuntoja päittäin kanssamme. Olemme toki hakeneet kaupungilta myös ihan uutta asuntoa, mutta tuloksetta toistaiseksi. Emme haluaisi luopua nykyisestä kaupungin asunnosta, sillä jos on mitään mahdollisuutta saada edes vaihdon kautta suurempi niin tilanne on toiveikkaampi kuin kokonaan ilman.

Mitä tekisit tilanteessamme? Mielessä on käynyt jopa itse remontoida asunto vaihtoa varten, se vaan taitaa olla rahaa vievä projekti ja olemme pienituloisia, joten emme ole valmiita laittamaan suuria summia niin epävarmaan ratkaisuun. Mikähän tässä olisi järkevintä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Help! Nyt tarvitaan jotain kommenttia tähän... Kertokaa vaikka omista kokemuksistanne asuntojen vaihdon suhteen, millaisen asunnon olet vaihtanut ja minkälaiseen. Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta? Ap

Vierailija
2/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin asunto pitää olla siisti, en enää ikinä muuttaisi sotkuiseen kämppään. Muutin hirveeseen läävään, kun kävin kattoon kämppää aattelin et kyllä tää siivoomalla saadaan kuntoon. Alue oli haluttu, joten päätin vaihtaa. Aiempi asukas oli sitten pilannut kämppää aika rankalla kädellä ja peitellyt jälkiä. Onneksi asunto korjattiin vaikka olikin vaihto mutta ei nyt kaikkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saatte isännöitsijäntodistuksen niin voitte hakea isompaa asuntoa stadista sisäisellä haulla. Sitten pääsette a) isompaan perheasuntoon ja b) kunnostettuun kämppään. Uudiskohteisiin kannattaa myös hakea, sillä niistä 30% on kiintiöity sisäisesti vaihtoa etsiville. Perhetilanteenne vuoksi olette hyvässä asemassa hakutilanteessa.

Sen verran pitää asuntoa siis laittaa, että isännöitsijäntodistus irtoaa.

Vierailija
4/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijänlausunto meillä tosiaan jo onkin. Luulin, että tuo sisäinen haku on sama kuin vaihto? Vai mitä tarkoitit?

Asunnonvaihtopörssissä tällä hetkellä kunnoltaan niin paljon parempiakin kaksioita tarjolla, että mahdollisuutemme tuntuvat heikoilta... Ja tosiaan alkaa toivo hiipua jo uudenkin asunnon saamisen suhteen kun jo hetki ollaan vastausta odoteltu, olen kuullut että usein asunnon saa joko heti hakemuksen jälkeen tai sitten ei saa.

Vierailija
5/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli keväällä se tilanne, että mies asui Itä-Helsingissä Hekan kaksiossa ja minä yksityisessä vuokra-asunnossa. Kun halusimme muuttaa yhteen, laitoimme Hekalle hakemuksen. Miehelläni on tytär, joka asui tuolloin osan ajasta äidillään ja osan isällään, nykyisin siis osan ajasta meillä. Oli kai perusteltua, että tarvitsemme kolmion, koska en mieheni tapaan halunnut majoittua olohuoneeseen. 

Tyttö aloittaa koulun syksyllä ja koulumatka Itä-Helsingistä olisi ollut kohtuuttoman pitkä sillä äiti asuu Oulunkylän suunnilla. Tämän kirjoitimme myös asuntohakemukseen. Katselimme myös Asunnonhakupörssiä ja sieltä tuli yksi vaihtotarjous mutta emme tarttuneet siihen, koska ei ollut mieleinen. Muutamassa viikossa saimme kuitenkin tarjouksen vastaremontoidusta asunnosta Kumpulasta (tässä kyse ei siis ollut "päittäin vaihdosta", en tiedä, mihin edelliset asukkaat tästä lähtivät).

Varmasti miehen tyttären tilanne oli meillä yksi suuri tekijä mutta saattaa se mäihä käydä muutenkin. Esimerkiksi erotilanteissa ihmiset saattavat tarvita kipeästi edullisempaa asuntoa. Perhetilanteeseen kannattanee siis vedota sopivin sanankääntein. Ja varmaan silläkin on merkitystä, miten vaihtopörssissä asuntoa markkinoi, muista korostaa hyviä puolia! Toisille sijainti on tärkeämpi kuin asunnon kunto. Tsemppiä asunnonhakuun!

Vierailija
6/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ehkä ei pidä vielä luopua toivosta siis. :) meillä lapsi syntyy jo elokuun lopussa ja sen puoleen olisi kiire saada isompi asunto, emme mahdu nykyiseen kunnolla edes kaksin. Kaksi tuttavaperhettämme saivat juuri muutaman kk:n sisään kaupungilta asunnot perheenlisäyksen takia, joten osuisipa sama onni meillekkin.

Vierailija
7/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan se Itä-Helsingin kaksio ei ollut mikään helmi...muovimatot ja keittiö jostain 1990-luvulta, kylppäri samaten. Tämä Kumpula on ihan eri luokkaa. Mutta tosiaan meidän tapauksessa ei ehkä niin isoa merkitystä kuntoerolla, kun ei mennyt päittäin vaihtona.

Syksy voi olla haastavaa aikaa, kun niin paljon asuntoa hakevia opiskelijoita ym mutta en luovuttaisi. Sen verran onnekas saa olla, kun se sopiva asunto kaupungilta löytyy!

5/6

Vierailija
8/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asua voi myös muualla kuin Helsingissä. Pk-seudulla on muitakin kaupunkeja + ympäryskunnat.

Vierailija
9/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos haette vaihtoasuntoa stadilta suoraan, niin teidät voidaan valita asunnon vaihtoon, eikä teidän asuntonne silloin vaihdu kenellekkään muulle suoraan, eikä teidän pitä itse etsiä vaihtokumppania. Vapaita asuntoja voidaan siis tarjota sekävaihtajille tai uusille hakijoille.

Vierailija
10/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asua voi myös muualla kuin Helsingissä. Pk-seudulla on muitakin kaupunkeja + ympäryskunnat.

Toki voi asua ja onneksi monet haluavatkin. Minä itse olen oikein tyytyväinen asuessani kaupungin asunnossa kantakaupungissa, töihin keskustaan vajaa 10 minuuttia julkisilla. En voisi kuvitella asuvani jossain Nurmijärvellä. Meitä on moneksi. -ohis

Vierailija
11/21 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, kun en ole koskaan hgin kaupungin asunnoissa asunut, vaikka taannoin asuttiinkin neljä vuotta Helsingissä. Mutta nyt siis Tampereella asutaan ja ainakin täällä on rautakauppissa tosi hyvin tarjouksia parhaillaan. Justiinsa kävin hakemassa monta tapettirullaa kun oli ties mitä alelaaria tuo läheinen ison ketjun rautakauppa täynnä. Ja ihan nättejä tapetteja tyyliin 2-10 e rulla, ei mitään jämiä rumia.

Eli pieni pintaremppa ei välttämättä tule niin hirveän kalliiksi. Keittiössä esim. kaakeleiden maalaaminen ja vetimien vaihto voi tehdä jo ihmeitä

😊 tsemppiä asunnon hakuun!

Vierailija
12/21 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse remppailuun lähtee, kannattaa kyllä olla tarkkana. Ensinnäkin kannattaa selvittää, saako remppoja yleensäkään tehdä itse. Muuten voi tulla iso lasku perässä. Oletteko muuten olleet asunnon kunnosta yhteydessä Hekaan/Stadin Asuntoihin? Asuin itse aikoinani Saton kämpässä ja kun olin muuttamassa sisään, kysyin, voisiko lattioille ja seinille tehdä jotain. Kupruilevat muovimatot vaihdettiin laminaateiksi ja seinät maalattiin enkä joutunut maksamaan mitään. Vaati vain sen, että itse kysyin. Mietin siis, voisiko olla mahdollista, että kaupunki tekisi pientä pintaremonttia, jos teidän on mahdollista saada kamat niin, että se onnistuisi.

Vierailija
13/21 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse remppailuun lähtee, kannattaa kyllä olla tarkkana. Ensinnäkin kannattaa selvittää, saako remppoja yleensäkään tehdä itse. Muuten voi tulla iso lasku perässä. Oletteko muuten olleet asunnon kunnosta yhteydessä Hekaan/Stadin Asuntoihin? Asuin itse aikoinani Saton kämpässä ja kun olin muuttamassa sisään, kysyin, voisiko lattioille ja seinille tehdä jotain. Kupruilevat muovimatot vaihdettiin laminaateiksi ja seinät maalattiin enkä joutunut maksamaan mitään. Vaati vain sen, että itse kysyin. Mietin siis, voisiko olla mahdollista, että kaupunki tekisi pientä pintaremonttia, jos teidän on mahdollista saada kamat niin, että se onnistuisi.

...tai vaihtoehtoisesti saisiko kaupungin "option" uudelle asukkaalle, että kämppää tullaan laittamaan ennen kuin hän muuttaa sisään. Eli jos mahdollista pitään hetki tyhjillään teidän ulosmuuton ja uuden asukkaan sisäänmuuton välillä. 

Vierailija
14/21 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voi asua ja onneksi monet haluavatkin. Minä itse olen oikein tyytyväinen asuessani kaupungin asunnossa kantakaupungissa, töihin keskustaan vajaa 10 minuuttia julkisilla. En voisi kuvitella asuvani jossain Nurmijärvellä. Meitä on moneksi. -ohis

Niitä kaupungin asuntoja ei ole tarkoitettu sinun kaltaisillesi nirsoilijoille. Jos haluaa määrätä asuinalueensa ja huoneiden lukumäärän tarkasti, niin sitten voi vuokrata yksityiseltä tai ostaa oman. Eikä itkeä keskustelupalstoilla vinkkejä siitä miten saa parhaiten diilattua itselleen kivan asunnon kaupungilta.

Vierailija
15/21 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alueyhtiöstä voi pyytää maalit / tapetit, jos on asunut kämpässä pidemmän aikaa: https://www.hekaoy.fi/fi/asukkaalle/asuminen/asunnon-hoitaminen/omatoim…

Asuin mieheni kanssa yksiössä, kun haettiin vaihtoasuntoa eikä meitä luokiteltu erittäin kiireellisiksi. Ei saatu yhtään asuntotarjousta vajaan vuoden aikana, mitä oltiin jonossa. Olettaisin siten, ettei kaksiossa asuva pariskunta + vauva myöskään kuulu kiireellisimpään luokkaan, joten keskinäinen vaihto on nopein keino löytää vaihtoasunto. Vaihtopörssin lisäksi kannattaa liittyä FB-ryhmiin!

Vierailija
16/21 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tosiaan se Itä-Helsingin kaksio ei ollut mikään helmi...muovimatot ja keittiö jostain 1990-luvulta, kylppäri samaten. Tämä Kumpula on ihan eri luokkaa. Mutta tosiaan meidän tapauksessa ei ehkä niin isoa merkitystä kuntoerolla, kun ei mennyt päittäin vaihtona.

Syksy voi olla haastavaa aikaa, kun niin paljon asuntoa hakevia opiskelijoita ym mutta en luovuttaisi. Sen verran onnekas saa olla, kun se sopiva asunto kaupungilta löytyy!

5/6

Missä siellä Kumpulassa on Hekan asuntoja? Onko siellä mukava asua?

Vierailija
17/21 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alueyhtiöstä voi pyytää maalit / tapetit, jos on asunut kämpässä pidemmän aikaa: https://www.hekaoy.fi/fi/asukkaalle/asuminen/asunnon-hoitaminen/omatoim…

Asuin mieheni kanssa yksiössä, kun haettiin vaihtoasuntoa eikä meitä luokiteltu erittäin kiireellisiksi. Ei saatu yhtään asuntotarjousta vajaan vuoden aikana, mitä oltiin jonossa. Olettaisin siten, ettei kaksiossa asuva pariskunta + vauva myöskään kuulu kiireellisimpään luokkaan, joten keskinäinen vaihto on nopein keino löytää vaihtoasunto. Vaihtopörssin lisäksi kannattaa liittyä FB-ryhmiin!

Itselläni on niin pieni yksiö (reilusti alle 30 neliötä) ja sen lisäksi vielä huonot naapurit (tai no pari mätää omenaa jotka sattuvat asumaan juuri minun seinänaapureinani) joten ei kukaan hullu vaihtaisi kanssani asuntoa. Olin kuvitellut että pariskunta ei olisi ollenkaan huonoimmassa tilanteessa isompaa kämppää hakiessa mut itekin oon nyt oottanut monta kuukautta ilman yhtään tarjousta. Sentään meidät luokiteltiin erittäin kiireellisiksi koska virallisesti kanssahakijani ei asu luonani vaan vanhempiensa nurkissa. Hieman epätoivoinen olo alkaa olla...

Vierailija
18/21 |
23.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Hekan asunnonvaihtaja.

Kaikki meni hyvin, kunnes ikkunanpuitteet alkoivat hilseillä.

Entinen asukas oli siis maalaillut ilman lupaa väärillä maaleilla.

Vierailija
19/21 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaminen on vaarallista

Vierailija
20/21 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Hekan talossa ja naapuri teki pintaremonttia itse, Heka maksoi tarvikkeet. Ja toimitti vielä kotiovelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi