Miksi nykyään käytetään kuivashampoota? Mitä se auttaa?
Olen nähnyt youtube videoita ja sit osa mun tutuistakin vetää ennen bileitä kuivashampoot päähän. MIKSI? Ei ennenkään laitettu shampoota hiuksiin, vaan muotovaahtoa, hiuslakkaa tai muotoilugeeliä.
Kommentit (9)
Et taida tietää mitä kuivashampoo on? Se ei ole shampoota niin kuin suihkushampoo vaan hiuslakkamaista suihketta joka tekee hiuksista kuivemmat (puhtaamman näköiset) ja tuuheammat. Pesen itse vain joka toinen pv hiukset ja käytän kuivashampoota sen välipäivän ettei hiukset roikkuisi rasvaisena.
Oma äiti on kertonut että ennen kuivashampoiden tuloa laittoi jauhoa tai talkkia päähän, ajoi saman asian.
Kuivasvampoota on käytetty rasvaisuuden poistoon hiuksista jo pitkään. Ennen kuin niitä sai ostettua kaupasta, käytettiin esim. perunajauhoa. Aikaisemmin ne kaupasta ostettavat kuivashampootkin olivat hienojakoista pulveria, eivät tällaisia suihkittavia kuin nykyään. Minä muistan ostaneeni kuivasvampoota apteekista 80-luvulla. Ja olen sitä perunajauhoakin hätätapauksessa käyttänyt ihan viime vuosinakin.
Sitä ei käytetä nykyisin sananmukaisessa merkityksessä, vaan tuuheuttamaan ja pöyheyttämään hiuksia. SItähän kampaajatkin suosittelevat laittamaan heti pesemisen jälkeen puhtaisiinkin hiuksiin. Joskus 10-15 vuotta sitten sitä käytettiin ainoastaan vain poistamaan hiusten rasvaisuutta ja tekemään puhtaamman tuntoiset hiukset. Nyt käyttötarkoitus on kokonaan muuttunut.
Kuivasampoon suihkijat ovat todella ällöjä takkuisen ja selvästi likaisen näköisten kuontaloidensa kanssa. Haisevatkin likaisille hiuksille tai sellaiselle kemikaalin ja rasvan seokselle. Vloggareista esimerkiksi Henry Hqarjusolan tukka näyttää aina kauhelata, kun ei kai pese hiuksiaan viikottaisten kampaamokäyntiensä välissä, vaan suihkii pullokaupalla noita kuivasampoita.
Olen aina ihmetellyt naisten tekosyitä olla pesemättä hiuksia. On muka niin vaivalloista. Samalla tavalla se naisten tukka kuivuu suoraksi ja takuttomaksi pesun jälkeen kuin miestenkin, jos sen vaan HARJAA. Naiset luovat itselleen näitä ulkonäön hoitoon liittyviä "vankiloita", joista sitten syyttävät miehiä.
Se pitää vielä lisätä, että tuosta kuivashampoon käytöstä muotoilutuotteena ap on oikeassa. Ei kuivashampoota päähän laitettu silloin, jos tukka oli puhdas, kuten kai kaikilla on juhlimaan lähtiessä. Mutta ne entiset kuivashampootkaan eivät olleet hiusten tuuheuttamisessa kovin tehokkaita, ainakaan niin tehokkaita, että olisivat muotovaahtoa ja lakkaa päihittäneet. Nämä nykyiset ovat kaiketi hyviä hiusten muotoilussa, mutta läheskään kaikki "kuivashampoon" nimellä nykyään kulkevat tuotteet eivät kyllä rasvaa tukasta juurikaan poista. Mä olen niin monta vikaostosta tässä tuoteryhmässä tehnyt viime vuosina, että oikein ärsyttää. Ennen kuivasvampoo oikeasti taatusti teki sitä, mitä shampoolta voi edellyttää. Nykyään ko termi on lähinnä sanahelinää ja kokeilemalla pitää vaan etsiä kuivashampooviidakosta se, joka oikeasti toimii shampoon korvikkeena eikä pelkästään muotoilutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Kuivasampoon suihkijat ovat todella ällöjä takkuisen ja selvästi likaisen näköisten kuontaloidensa kanssa. Haisevatkin likaisille hiuksille tai sellaiselle kemikaalin ja rasvan seokselle. Vloggareista esimerkiksi Henry Hqarjusolan tukka näyttää aina kauhelata, kun ei kai pese hiuksiaan viikottaisten kampaamokäyntiensä välissä, vaan suihkii pullokaupalla noita kuivasampoita.
Olen aina ihmetellyt naisten tekosyitä olla pesemättä hiuksia. On muka niin vaivalloista. Samalla tavalla se naisten tukka kuivuu suoraksi ja takuttomaksi pesun jälkeen kuin miestenkin, jos sen vaan HARJAA. Naiset luovat itselleen näitä ulkonäön hoitoon liittyviä "vankiloita", joista sitten syyttävät miehiä.
Vähän kyllä pisti silmään tuo, että hiukset kuivuu suoraksi ja takuttomaksi harjattaessa. Et varmaan ainakaan itse omista kiharia hiuksia, koska se ei ihan sillä tavalla toimi :)
Jos harjaan hiukset, kun ne ovat vielä märät, niistä tulee kamalan pöyheät ja kiharat eivät asetu nätisti. Jos kiharat sattuvat olemaan hyvällä päällä ja asettuvat kauniisti, en halua pilata niitä pesemällä heti uudestaan. Vähän vain kuivashampoota päähän ja tukka pysyy kuosissa monta päivää.
Vierailija kirjoitti:
No minä pyrin kyllä pesemään hiukset joka aamu. Kuivasvampoota käytän silloin kun nukun pommiin, eikä suihkuun enää ehdi kun on pakko ehtiä töihin. Toisinaan käytän sitä töiden jälkeen tukan freesaamiseen jos on jotain tärkeää menoa. Mun hiusten rasvoittuvuusväli mitataan tunneissa, ei vuorokausissa, joten siksi kuivasvampoo on itselleni tärkeä tuote. Mun tukka ei pysy puhtaan näköisenä edes 12 tuntia pesun jälkeen.
Ja enpä kyllä ole koskaan ketään miestä tästä syyttänyt. Jos jotakuta haluaisin erittäin rasvoittuvasta hiuslaadusta syyttää, niin syyttäisin naista, eli äitiäni, jolta tämän riesan olen perinyt.
Kuivashampoita on ollut jo vuosikymmeniä, ei se mikään uusi keksintö ole.