Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetysdieetistä: mitä voin syödä?

Vierailija
23.07.2017 |

Vauvallamme on pahoja vatsavaivoja ja itkuisuutta on pahimmillaan 12 tuntia vuorokaudessa. Ajattelin ryhtyä imetysdieetille ja jättää ruokavaliostani kaiken mahdollisen oireita aiheuttavan pois ja lisätä niitä yksi kerrallaan. Mitä voin syödä? Onko olemassa mitään ruokaa, mistä saisin aluksi tarpeeksi ravintoaineita ja mikä ei aiheuta vauvalle oireita?

-Väsynyt ja pienen vauvan lohduttomasta itkusta surullinen äiti

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten imetys sujuu? Tulee mieleen, onko jotain fyysisiä syitä, kuten kireät kieli/huulijänteet, suihkutissit, imuote jne, joka voisi vaikuttaa vauvan vatsaan. Imetysdiettejähän ei neuvota aloittamaan ensisijaisena keinona, sillä vauva saattaa olla tosi itkuinenkin aluksi ilman mitään selkeitä syitäkään. Ehdottaisin, että mikäli olet facebookissa, niin imetyksen tuki ry:n ryhmästä saattaisit saada jotain neuvoja, kuina edetä asiassa, ja muistelen, että on olemassa myös imetysdiettaajien ryhmä. Mikäli imetysdiettiä ajattelee, niin siinä voisi olla hyvä kysellä myös neuvolasta tai lääkäristä.

Vierailija
2/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetysaikana on erityisen tärkeää syödä monipuolisesti ja riittävän energiapitoisesti. Kahvin ja mausteet voi toki jättää pois, mutta sen suuremmin ei saa todellakaan alkaa rajoittaa ruokavaliotaan ilman asiantuntijan ohjeita.

Oman vauvani vatsavaivat helpottivat, kun lääkärin ehdotuksesta lisäsin (eläin)proteiinia ruokavaliooni. Jos olisin kasvissyöjänä jättänyt pois vaikka maitotuotteet (kuten joku jollakin mammapalstalla minulle ehdotti) olisi se ollut vauvalle iso itku ja minulle imetyksen loppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten imetys sujuu? Tulee mieleen, onko jotain fyysisiä syitä, kuten kireät kieli/huulijänteet, suihkutissit, imuote jne, joka voisi vaikuttaa vauvan vatsaan. Imetysdiettejähän ei neuvota aloittamaan ensisijaisena keinona, sillä vauva saattaa olla tosi itkuinenkin aluksi ilman mitään selkeitä syitäkään. Ehdottaisin, että mikäli olet facebookissa, niin imetyksen tuki ry:n ryhmästä saattaisit saada jotain neuvoja, kuina edetä asiassa, ja muistelen, että on olemassa myös imetysdiettaajien ryhmä. Mikäli imetysdiettiä ajattelee, niin siinä voisi olla hyvä kysellä myös neuvolasta tai lääkäristä.

Kiitos paljon vastauksestasi !

Vierailija
4/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetysaikana on erityisen tärkeää syödä monipuolisesti ja riittävän energiapitoisesti. Kahvin ja mausteet voi toki jättää pois, mutta sen suuremmin ei saa todellakaan alkaa rajoittaa ruokavaliotaan ilman asiantuntijan ohjeita.

Oman vauvani vatsavaivat helpottivat, kun lääkärin ehdotuksesta lisäsin (eläin)proteiinia ruokavaliooni. Jos olisin kasvissyöjänä jättänyt pois vaikka maitotuotteet (kuten joku jollakin mammapalstalla minulle ehdotti) olisi se ollut vauvalle iso itku ja minulle imetyksen loppu.

Kiitos sinullekin!

Vierailija
5/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten usein vauvasi syö? Kysyy nro 2, jonka vauvalla myös oli vatsavaivoja ja hankaluuksia painokehityksen kanssa.

Vierailija
6/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten usein vauvasi syö? Kysyy nro 2, jonka vauvalla myös oli vatsavaivoja ja hankaluuksia painokehityksen kanssa.

Aluksi noin 4 tunnin välein ja usein tunninkin kerrallaan. Lastenhoitajan neuvosta lisäsin imetyskertoja noin 3 tunnin välein tapahtuviksi (tällä hetkellä 1,5-2 tuntia luultavasti tiheän imun kauden takia, joten ei varmaan mikään pidempiaikainen muutos?) ja lyhensin aikaa max puoleen tuntiin. Sama hoitaja myös neuvoi imettämään molemmista rinnoista, jotta vauva saa varmasti tarpeeksi ravintoa. Ap

Vierailija
7/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinullekin! <3 Olen myös kasvissyöjä ja papuja yms. joudun nyt välttämään, joten on mahdollista, että saan liian vähän proteiinia. Voisiko se todella vaikuttaa itkuihin? Ap

Meidän tapauksessamme se ainakin vaikutti. Vauva oli itkuinen, söi koko ajan, kakkasi vihreää vaahtoa. Erityisen itkuinen hän oli, jos söin kananmunaa, ja niinpä ajattelin vian olevan omissa syömisissäni. Menin allergioihin erikoistuneelle lastenlääkärille, joka neuvoi joko aloittamaan kiinteät etuajassa tai lisäämään lihaa omaan ruokavalioon. Valitsin jälkimmäisen, ja täysimetin lopulta 5,5 kuukautta.

Jostakin syystä nykyään annetaan ymmärtää, että kaikilla riittää maito. Ja riittihän se mullakin määrällisesti, muttei laadullisesti. Vauvan suolisto oli koko ajan ylikierroksilla jatkuvasta syömisestä, ja mulla tietysti syöminen vain väheni ja väheni, kun kanniskelin itkuista vauvaa.

Hassuinta oli se, että vanhemmalle lapselleni sama maito riitti oikein hyvin. No nykyäänkin vanhempi lapsi vetää leipää ja hedelmiä, nuorempi skyriä ja broileria.

Vierailija
8/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko röyhtäyttää vauvan imetykseen jälkeen?

Haiseeko vauvan puklu vatsahapoille ja onko se keltaista?

Vierailija
9/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tässä terveiset Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan vuoden 2017 lastentautikurssilta. Nykytiedon valossa imettäjien "imetysdieetit" ovat turhia ja äidille jopa haitallisia. Vauvan maidosta mahdollisesti saamat allergia- yms. oireet vaatisivat milligrammojen pitoisuuksia maidossa, kun tosiasiassa maidossa erität vauvalle nanogrammoja syömiäsi ruoka-aineita. Tämä on fysiologisesti tarkoituksenmukaista, sillä näin pienillä määrillä totutat vauvaa erilaisiin ruoka-aineisiin kunnes hän alkaa myöhemmin itse näitä syödä. Et siis tutkimustiedon ja viimeisimmän kliinisen tiedon mukaan voi syömisilläsi tai juomisillasi aiheuttaa vauvan oireita. Viime vuosina nämä "imetysdieetit" ovat olleet muodissa äitien keskuudessa ja tuloksena lääkärit ovat vastaanotoillaan nähneet huonokuntoisia äitejä, kun ruokavaliosta on karsittu lähes kaikki mahdollinen. Älä syyllistä itseäsi vauvan vaivoista, vika on jossain muussa kuin ruokavaliossasi. Tärkeää jaksamisesi kannalta on syödä monipuolisesti eikä kuihduttaa ruokavaliotasi minimaaliseksi! Tsemppiä jatkoon. T. kandi

Vierailija
10/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksestasi ! <3 Minulla on suihkutissit ja olen siitä neuvolassa sekä jo sairaalassakin kertonut, mutta vauvan hitaan painon kehityksen takia (olen miettinyt, voiko tämä liittyä myös mahavaivoihin) esim. vain yhdestä rinnasta imettäminen per kerta kiellettiin. Harsoon olen "suihkuttanut" pahimmat pois ja röyhtäyttänyt sekä nostanut pystyasentoon aina lopuksi, joskus myös imetyksen välissä. Imetysote on useamman kätilön mielestä ok, mutta tiukka (suihkutissien takia?), mikä aiheuttaa minulle kipua. Mistäköhän tuon jänteiden mahdollisen kireyden voisi saada selville? Tuohon Facebook-ryhmään olen yrittänyt liittyä jo noin viikko sitten, mutta minua ei ole hyväksytty vielä (enkä ole saanut viestiä inboxiin). Olemme käyneet myös kerran vyöhyketerapiassa (menemme vielä ainakin kaksi kertaa), jossa terapeutti vauvaa hieromalla havaitsi hänellä olevan ruuansulatusvaivoja.

Ahaa, no tuo kipu imettäessä ja heikko painonkehitys kuulostaa kyllä juurikin siltä, että ne jänteet olisi hyvä tarkistaa. Kun katsot vauvan kieltä, niin onko se kärjestään sydämenmuotoinen? Saako vauva kieltä työnnettyä ulos? Entä nouseeko vauvan ylähuuli jos työnnät varovasti ylöspäin? Näitä on kyllä hankala itse tietää, kun ei tosiaan aina hoitohenkilöstökään ole perillä. Osa neuvolan terveydenhoitajista tai lastenlääkäreistä osaa katsoa, mutta vaiva on varsin alidiagnosoitu ja hieman huonosti tunnettu. Pääkaupunkiseudulla on yksityinen lääkäri, Mervi Närkiö, joka on kuulemma erityisesti asiantuntija näissä jänneasioissa.

Voi toivottavasti pääset pian tuonne imetyksen tuen ryhmään, voisikohan ylläpitäjille laittaa yksityisviestiä ja kiirehtiä? Sieltä saisit tosi hyvin neuvoja tuohon suihkutissiasiaankin!

Sun ei ehkä kannata vielä mitään imetysdieettejä miettiä, veikkaan että vauvan olon voisi saada helpottumaan teidän tapauksessa muillakin keinoin, kunhan vaan saatte hieman apua.

Tsemppiä paljon ja voimia, kyllä vauvan olo varmasti saadaan helpottumaan jollain keinolla, se on ihan kamalaa kun vauva itkee, eikä tiedä mitä vois tehdä, tuttua on, vaikkakin eri syystä.

Vierailija
11/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sinullekin! <3 Olen myös kasvissyöjä ja papuja yms. joudun nyt välttämään, joten on mahdollista, että saan liian vähän proteiinia. Voisiko se todella vaikuttaa itkuihin? Ap

Meidän tapauksessamme se ainakin vaikutti. Vauva oli itkuinen, söi koko ajan, kakkasi vihreää vaahtoa. Erityisen itkuinen hän oli, jos söin kananmunaa, ja niinpä ajattelin vian olevan omissa syömisissäni. Menin allergioihin erikoistuneelle lastenlääkärille, joka neuvoi joko aloittamaan kiinteät etuajassa tai lisäämään lihaa omaan ruokavalioon. Valitsin jälkimmäisen, ja täysimetin lopulta 5,5 kuukautta.

Jostakin syystä nykyään annetaan ymmärtää, että kaikilla riittää maito. Ja riittihän se mullakin määrällisesti, muttei laadullisesti. Vauvan suolisto oli koko ajan ylikierroksilla jatkuvasta syömisestä, ja mulla tietysti syöminen vain väheni ja väheni, kun kanniskelin itkuista vauvaa.

Hassuinta oli se, että vanhemmalle lapselleni sama maito riitti oikein hyvin. No nykyäänkin vanhempi lapsi vetää leipää ja hedelmiä, nuorempi skyriä ja broileria.

Meillä on kans kakattu vaahtoa (mutta väri normaalia kellertävää). Tosiaan en ole itsekään aiemmin kauheasti uhrannut ajatusta maidon laadulle (paitsi mahd. allergioiden/yliherkkyyksien takia). Tosi mielenkiintoinen näkökulma!

Vierailija
12/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lääkäriltä. Imetysdieetille ei missään nimessä kannata omin päin alkaa.

Vierailija
13/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi noin 4 tunnin välein ja usein tunninkin kerrallaan. Lastenhoitajan neuvosta lisäsin imetyskertoja noin 3 tunnin välein tapahtuviksi (tällä hetkellä 1,5-2 tuntia luultavasti tiheän imun kauden takia, joten ei varmaan mikään pidempiaikainen muutos?) ja lyhensin aikaa max puoleen tuntiin. Sama hoitaja myös neuvoi imettämään molemmista rinnoista, jotta vauva saa varmasti tarpeeksi ravintoa. Ap

Jos lapsi syö 1,5-2 tunnin välein eikä paino nouse, neuvoisin kyllä kokemuksen syvällä rintaäänellä lisäämään sitä proteiinia. Vaikka hampunsiemeniä, jos ideologiasi ei salli lihaa tai kalaa. Äläkä ainakaan aloita mitään dieettejä ilman ammattilaisten konsultaatiota.

T. 2, joka olisi toivonut jonkun kertovan tämän itselleen.

Vierailija
14/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy lääkäriltä. Imetysdieetille ei missään nimessä kannata omin päin alkaa.

Onkohan neuvolalääkäreillä näistä tietämystä riittävästi vai pitäisikö varata aika yksityiselle? Ap

Vierailija
15/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä: syömisen ja juomisen lisäksi muista lepo. Jos mahdollista, hanki itsellesi vauvanhoitoapua. Kaikkea hyvää vauva-aikaan! - Nro 2.

Vierailija
16/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on suihkutissit, niin se voi olla yksistään syy itkuille. Mun vauvasta huomasi selkeästi, että imutarve oli valtava, mutta se ärsytti kun rinnasta vaan tuli ja tuli sitä maitoa. Se luultavasti aiheutti sitten vatsakipuja. Hän silloin tällöin puklasi suuren määrän maitoa, pikemminkin siis oksensi kaaressa. Itsekin teinkin kaikkeni ettei maitoa tulisi imetyksen aikana noin paljoa. Tyhjensin rintoja hieman ennen imetystä, imetin samasta rinnasta useamman kerran ja imetin makuuasennossa. Kyllä se maidontuotanto sitten lopulta tasaantui ja sitä mukaan ongelmatkin vähenivät. Nykyisin vauvani on 10kk ja imetyksestä eikä muussakaan vauvan syömisessä ole ongelmaa. On oikein terve, eikä ole allergioita, vaikka nekin kävivät mielessä. Ongelmat johtuivat vain runsasmaitoisuudesta.

Vierailija
17/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen vatsavaivat helpottivat noin 3kk iässä kun saatiin imetysväliä pidennettyä tunnista neljään tuntiin. Söi siis syntymästään asti todella tiuhaan ja oli vatsavaivainen. Kokeilimme antaa d-tippojen kanssa maitohappobakteeria, kokeilimme cuplatonia. Ahkerasti jumpattiin jalkoja rinnan päälle niin, että peppukin nousee ja valvotusti nukutettiin vatsallaan. Vauva nukkui vain pystyasennossa sylissä tai vatsallaan ollen, niin kovasti ei vaihtoehtoja meille vanhemmille jäänyt.

Suihkutisseihin voisi auttaa rintakumi? Tai imetät selälläsi maaten, vauva vatsallaan päälläsi? Imetysdieettiä ei juuri enää suositella, ellei ole selviä ja pahoja allergisia oireita ja dieetti tulisi aina suunnitella lääkärin/ravitsemusterapeutin kanssa, jotta saat tarpeeksi tarvittavia vitamiineja sun muita.

Kannattaa ottaa asia puheeksi neuvolassa ja vaatia, että asialle tehtäisiin jotakin. Meidän vauvan itkuisiis kuitattiin sillä, että toiset vauvat vain itkevät enemmän. Vatsavaivat loppuivat vasta kahden vuoden iässä, kun jätimme flunssan myötä maidon pois ruokavaliostaan (maitohan voi lisätä nielun limaisuutta). Voi, kun tuon olisi aikasemmin tiennyt!

Vierailija
18/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuhannesti kaikille, jotka olette uhranneet aikaanne auttaaksenne! <3 Palsta on menossa kiinni, joten en nyt ehdi kaikille vastaamaan, mutta luen ajatuksenne huolella. Kiitos!!! Ap

Vierailija
19/23 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintamaito ei voi olla ikinä laadutonta tai "laihaa" vaan on todettu, että äidin ruokavalio ei juurikaan vaikuta maidon koostumukseen, ainoastaan rasvojen laatu vaikuttaa maidon rasvojen laatuun. Toki maidon määrä voi niukentua, jos äiti ei syö ja varsinkin juo riittävästi. Proteiini ei niinkään tähän asiaan vaikuta, vaan ennemminkin hiilarien lisääminen ja riittävä nesteiden nauttiminen. Ja tämä tieto on sieltä imetyksen tuesta, eikä mitään mutu-tietoa.

Vierailija
20/23 |
24.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintamaito ei voi olla ikinä laadutonta tai "laihaa" vaan on todettu, että äidin ruokavalio ei juurikaan vaikuta maidon koostumukseen, ainoastaan rasvojen laatu vaikuttaa maidon rasvojen laatuun. Toki maidon määrä voi niukentua, jos äiti ei syö ja varsinkin juo riittävästi. Proteiini ei niinkään tähän asiaan vaikuta, vaan ennemminkin hiilarien lisääminen ja riittävä nesteiden nauttiminen. Ja tämä tieto on sieltä imetyksen tuesta, eikä mitään mutu-tietoa.

Tämä asia ei ole aivan noin mustavalkoinen. Suomen virallisissa ravitsemussuosituksissa ei mainita, että imettävä äiti tarvitsisi normaalia enempää proteiinia. Muualla maailmassa, esimerkiksi Yhdysvalloissa, suositukset ovat toisenlaiset, ja myös proteiinin tarpeen kasvu sekä raskausaikana että onnistuneessa imetyksessä on enemmän esillä. Suosituksia muutetaan koko ajan tiedon lisääntyessä, niin kuin jokainen odottava ja imettävä äiti tietää.

Luultavasti taustalla on se seikka, että suomalaiset muutenkin ovat keskimäärin aika kovia syömään proteiinia, ja liikasaannissa on omat haittansa. Mutta jos kasvissyöjä-äiti on lopettanut palkoviljan vauvan mahavaivojen pelossa, minä ainakin kehottaisin tsekkaamaan tai mieluummin tsekkauttamaan ammattilaisella, mistä kokonaisenergia koostuu, ja onhan kaikkia aminohappoja riittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi