Miten pukeudutte lentokoneeseen, jos kohteessa helle?
Ja lähtiessä suomesta myös lämmin kesäilma?
Koneessa kuitenkin voi olla viileää, mutta tietty voi ottaa neuleen tai isomman huivin mukaan.
En ole aikoihin kesällä minnekkään koneella matkustanut.
Kommentit (36)
Yleensä räjähdevyöhön, etten erotu joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole talvella ennemminkin ongelma? Pitää olla kahdet vaatteet, yhdet koneeseen mennessä ja toiset kun tulee koneesta ulos.
Ei se mikään ongelma ole. Suomesta kun lähtee kylmästä kohti etelän lämpöisiä, niin matkan ajaksi tietenkin lämpimät vaatteet. Tietenkin voi kerrospukeutua siten, että päällä olevia vaatteita voi käyttää yksinään lomakohteessa (esimerkiksi: toppi+toppi+neulepaita / muu pitkähihainen). Edes talvitakki ole mikään ongelma. Sitä ei lomakohteessa tarvita ja koneeseen noustessa se on päällä.
Kohdemaan lentokentällä matkalaukkujen hakemisen jälkeen voi piipahtaa naistenhuoneessa ja vaihtaa päällimmäiseksi pakatut mekon ja sandaalit ja tunkea talvivaatteet loppuloman ajaksi matkalaukkuun.
Löysä mekko ja sukkahousut. Mukaan neuletakki ja jalkaan ballerinat. Perillä voi sit heittää vaikka lentokentän vessassa ne sukkahousut ja neuleen laukkuun.
Näin kesällä jonkun vähän isomman huivin, jos tulee koneessa kylmä, muuten ihan valkoiset housut, joku kiva paita, ballerinat tms. Kun astuu lentsikasta ulos 30 - 40 asteen helteeseen, ei pahemmin villatakkia tartte. Olin kerran ollu viikon heinäkuussa Kreetalla ja kaveri tuli sitten toiseksi viikoksi. Sillä oli päällä nahkatakki, laukussa kaksi villatakkia :). Kyl me sit hyvät naurut saatiinkin sitte, se meinas, et jos iltaisin tulee kylmä.
Suorat housut ja kauluspaita.
Sinkkumies
Kyllähän mekko ja sukkahousut on kätevin asu juuri tuon sukkahousujen helpon riisuttavuuden vuoksi, ainakin naisille. Monet valittaa lentokoneiden kylmyyttä. Kerran kuuntelin kun edessä istuva pitkä ja roteva rouva valitteli kylmää. Vessa käynnin jälkeen rouva sanoi miehelleen laittaneensa sukkahousut lämmikkeeksi. Naisella oli housut jalassa. Kyllä hieman kuvittelin millaista akropatiaa vaatii housujen riisuminen ja sukkahousujen laittaminen isokokoiselta tuollaisessa lentokoneen pienessä WC:ssä.
Nyt kun juhannuksen aikaan lähdettiin oli aamulla tosi kylmä, juuri ja juuri selvisin capreilla.
Eli caprit, t-paita, huppari, sukat ja kengät. Hupparin laitoin reppuun perillä.
Talvella ohuet pitkät housut, sukkikset alla, t-paita ja huppari, kumitossut ja sukat. Toppatakin jätän autoon. Perillä sukkikset pois housujen alta ja huppari reppuun.
Pellavahousut, sandaalit ja ohut paita. Laukkuun huivi. Mä käyn Aasiassa työmatkalla 4-5 kertaa vuodessa. Mulla on lyhyt matka kentälle, joten lähden aina kesävarustuksella.
Farkut on kyllä tosi kuumatjos on enemmän kuin 25 astetta lämmintä.
Farkut, t-paita ja neuletakki
Näillä mennään
Lentokoneessa ei ole kylmä vaan päin vastoin yleensä liiankin lämmin. (Vilu saattaa tulla ainoastaan pitkillä yön yli- lennoilla torkkuessa, jolloin tarkoitukseen saa koneesta viltin.)
Ajatus siitä, että koneessa olisi jotenkin kylmä, on vähän samanlainen kuin ajatus siitä, että jäähallissa olisi kylmä. Eli höpönlöpöä.
t. yli 20 lentoa vuodessa viimeiset 15 vuotta
Talvella on hankalaa jo Keski-Eurooppaankin matkatessa. Kerran tammikuussa käytiin Lontoosssa. Helsingissä oli melkein 20 astetta pakkasta, Lontoossa jo 10 astetta lämmintä. Saatiin kyyti kotiovelta terminaalin ovelle (kaveri vei). Itse pukeuduin matkalle ohueen trikoopaitaan, ohueen neuleeseen ja tikkitakkiin, kaulaan pashminahuivi. Jalassa farkut ja maihinnoususaappaat (mukavat ja tukevat kävellä kaupungilla). Vaihdoin tosin kengät autossa - kotoa lähtiessä vedin toppasaappaat jalkaani, ja jätin ne autoon odottamaan paluuta talviseen kotimaahan. (Mulla palelevat jalat ja varpaat helposti.)
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole talvella ennemminkin ongelma? Pitää olla kahdet vaatteet, yhdet koneeseen mennessä ja toiset kun tulee koneesta ulos.
No niin minustakin. Eihän kesällä ole mitään ongelmaa, kun eivät lennot kestä montaa tuntia yleensä näihin kesäkohteisiin. Viimeksi välimerelle matkustaessa mulla oli ihan normaali "Suomen kesä-asu", eli caprifarkut ja t-paita. Laukussa kevyt neuletakki jos koneessa palelisi. Jalassa sandaalit.
Suurin ongelmahan se oikeasti on talvella. Tai ei se ole ongelma jos osaa pukeutua. ;D
Me asutaan pohjoisessa jolloin kotona voi olla -25 ja pitää siirtyä jollain konstilla ensin Helsinkiin. Matkalla on siis pakko olla toppatakki tms. Yleensä valitsen kevyen takin, jonka laitan kentällä ruumaan meneviin tai jätän autoon jos olemme tuleet omalla autolla. Käsimatkatavaroihin otan yhden kesävaatekerran, jos laukku hukkuu matkalle, ja yhden kevyen vaatekerran koneeseen. Yleensä kevyet joustavat housut ja t-paidan. Lisäksi neule tms. Farkut ovat pitkällä lennolla ahdistavat, ja kenkien pitää olla "tilavat" koska niin vatsa kuin jalat yleensä turpoaa. Perillä voi nakata vain tuon neuleen laukkuun ja t-paidalla tarkenee. Pitkillä, kevyillä olohousuilla pystyy elämään hotellille asti. Ja hotellin vessassa voi vaihtaa laukussa olevan kesäasun jos huone ei ole valmiina saavuttuaan.
No tätä talvipukeutumista ei kysytty, mutta vastasin silti. Kesällä ei mielestäni ongelmaa ole.
Me lähdettiin +14 asteesta ja lomakohteessa oli +36. Lähdin ilman sukkia ballerinat jalassa, legginseillä ja pitkällä, ohuella tunikapaidalla. Suomesta lähtiessä oli vielä neuletakki mukana ja koneeseen paksut sukat. Koneessa otin kengät pois ja laitoin sukat jalkaan ja kohteessa takaisin ballerinat ja heitin neuletakin matkalaukkuun.
Minulla on aina lentolaukussa hame ja sandaalit. Vaihdan ne kohdemaan vessassa, kun odotellaan laukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Lentokoneessa ei ole kylmä vaan päin vastoin yleensä liiankin lämmin. (Vilu saattaa tulla ainoastaan pitkillä yön yli- lennoilla torkkuessa, jolloin tarkoitukseen saa koneesta viltin.)
Ajatus siitä, että koneessa olisi jotenkin kylmä, on vähän samanlainen kuin ajatus siitä, että jäähallissa olisi kylmä. Eli höpönlöpöä.
t. yli 20 lentoa vuodessa viimeiset 15 vuotta
Ei nyt ihan niinkään. Minä myös lennän vähintään 30-40 lentoa vuosittain ja esim. hätäuloskäynnin kohdalla on usein kylmä. Siitä huolimatta valitsen sen paikan aina kun ehdin ajoissa hyvän jalkatilan vuoksi.
Seuraaavalle lennolle otan mukaan suuren, ohuen villahuivin.
Palelin kesäkuussa flunssassa Finnairin koneessa, jossa ei ollut huopia.