Onko sinulla todettu jokin sairaus jota aluksi luultiin psyykkistä alkuperää olevaksi mutta joka lopulta ei sitä ollutkaan?
Kommentit (37)
Kyllä, peräti kaksikin harvinaista sairautta. Aika monta kertaa sain psykiatreilla käydä ennen kuin yksi psykiatri totesi ettei minua voi parantaa psykiatrian valtakuntaan kuuluvilla menetelmillä. Sen jälkeen minulle laitettiin lähete yliopistolliseen keskussairaalaan ja sain oikeat diagnoosit ja lääkkeet.
Näin jälkikäteen ketuttaa kaikki ne toisilta pois otetut tunnit psykiatrien luona ja turha masennuslääkkeiden syöminen. Ikävintä oli se, että sosiaaliviranomainen uhkaili huostaanotolla koska masennuslääkkeetkään eivät auttaneet kipuihin ja menin tyhmyyttäni pyytämään sosiaalitoimistosta jonkinlaista apua kodin siivoamiseen koska olemme astmaatikkoperhe.
On. Erittäin huonoennusteinen syöpä.
Minulla ei, mutta miehen andropaussia eli testosteronin vähyydestä johtuvia vaihdevuosia hoidettiin vuoden ajan masennuksena, ennen kuin oikea dg löytyi.
Tästä johtuen pitäisi olla niin, että somatiikan puolelta ei pääsisi katsomaan psyykelehtiä...
Minulta tutkittiin hengenahdistusten takia astmaa ja kun ekat testitulokset sopivat terveen viitearvoihin totesi lääkäri että "no sä opiskelet hoitajaks ja aika helposti tulee varmaan sitä kautta tarkkailtua ittees, niin tää on kyllä ihan varmaan vaan jotain paniikkioireilua. Viimenen kouluvuosi ja kaikkee"
En uskonut, mutta kun apuakaan ei herunut niin jatkoin elämää. Neljä vuotta myöhemmin havahduin etten enää harrasta puoleksikaan niin paljon/raskasta liikuntaa kuin ennen, koska kaikki tuntuu epämiellyttävältä ja voimat loppuu jo parissa porrasvälissä.
Menin uudelleen lääkärille: testitulokset samaa luokkaa aiempien kanssa, mutta lääkekokeilulla tilanne koheni aivan huomattavasti ja vointi parani parissa kuukaudessa. Tämä ei tuijottanut ensimmäisten testien viitearvoja vaan teetätti useammat ihan kyselemättä ja kuunteli kertomiani oireita. En ihmettele miksi psyykkisten sairauksien sanotaan lisääntyneen...
Ärtyvään suolen oireyhtymä. Syytettiin stressiä, masennusta, laiskuutta.....
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko oireistasi! Olen alkanut vähitellen ymmärtää että tämä hirveä väsymys voi johtua suolistostakin. Minulla reilun kuukauden kestänyt ripuli ilman syytä oli ihan hirveä. Jaksamattomuus ja aloitekyvyttömyys ovat vaivanneet, masennuksen oireita ei ole.
Crohnin tauti. Väitettiin stressiksi ja että syön jotenkin väärin.. Melkein vuoden jouduin ravata lääkärissä ja vasta 4 erikoislääkäri otti tosissaan. Ottaa todella päähän ettei kuunnella. Kyllä Mä tiedän mitä eroa on stressivatsalla ja tulehduksella :(
Endometrioosi oli stressivatsa, näköhermotulehdus oli muka psyykkistä ja isän kuolemasta johtuvaa (isä kuoli 15 vuotta aiemmin...), kysta oli stressivatsa ja kilpirauhasen vajaatoiminta oli kuviteltua väsymystä... selän murtuma oli muka lihasjumi...
Kyllä, montakin. Kilpirauhasen vajaatoiminta, keliakia ja astma. Jostain ihmeen syystä joka vaiva oli ensin "vain masennusta" ja tutkimuksia sai vaatimalla vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko oireistasi! Olen alkanut vähitellen ymmärtää että tämä hirveä väsymys voi johtua suolistostakin. Minulla reilun kuukauden kestänyt ripuli ilman syytä oli ihan hirveä. Jaksamattomuus ja aloitekyvyttömyys ovat vaivanneet, masennuksen oireita ei ole.
Mahaa vääntää ja ripulilla. Kunnon krampit ja pakottava tarve päästä vessaan. Laaja kirjo ruokia aiheuttaa oireita mutta välillä myös ns sallitut ruuat aiheuttaa myös ongelmia. Stressi pahentaa oireita mutta ongelmia on myös silloin kun ei stressaa. Lisäksi koko ajan väsyny ja vetämätön olo koska ravinteet ei pääse kunnolla imeytymään ennen kuin tulee ulos.
Paniikkikohtausta tarjottiin arvauskeskuksessa n.8 käynnillä..päivystyksessä käännytettiin sit 9.kerralla pois ja sydämestä se vika löytyi..törkeetä ihmisten pomputtamista!
Paniikkikohtausta epäiltiin, löytyi keuhkoveritulppa. Lapsen epäiltiin stressaavan vatsallaan, löytyi koliitti. Mitään ei olisi löytynyt, jos olisin tyytynyt lääkärin arvioon tilanteesta.
Päin vastoin. Minusta on jo vuosikausia etsitty fyysistä vikaa. Mitään ei ole löytynyt. Nyt kun olen päässyt psykiatriselle puolelle hoitoon (diagnoosi ei ole vielä 100% varma), on vatsa- ym. fyysiset oireet alkaneet helpottaa.
En meinannut saada lääkäriaikaa kun hoitaja väitti oireeni johtuvan stressistä. No, onneksi pidin puoleni ja lääkäri sitten ihan pelästyi oireitani (mm. nopea ja epäsäännöllinen pulssi) ja lähetti heti sairaalaan. Diagnoosiksi tuli kilpirauhasen liikatoiminta, jota olin epäillytkin.
Cfs eli krooninen väsymysoireyhtymä. Valitettavan usein luullaan masennukseksi, tästä oli juuri Hesarissa juttukin. Vastoin yleistä harhaluuloa kyseessä on oikeasti vakava, joskus hengenkin vievä sairaus.
Selkävaivoja epäiltiin masennukseksi. Sain lähetteen psykiatrillekin joka määräsi lääkkeet. En koskaan hakenut niitä apteekista koska olin niin varma että vika on selässä eikä päässä.
Menin yksityislääkärille, joka totesi välilevytyrän, iskiaksen ja pari muuta vaivaa.
Masennus olikin oikeasti kovin kulunut niska, joka provosoi päänsärkyä.