Milloin "Ruotsin lautasta" tuli "Ruotsin laiva"?
Tuhatyhdeksänsataakuusikymmenluvulla, samoin kuin tuhatyhdeksänsataaseitsemänkymmenluvulla ja tuhatyhdeksänsataakahdeksankymenluvulla, tavattiin Helsingistä ja Turusta Tukholmaan liikennöivistä laivoista kyttää nimitystä "Ruotsin lautta" tai "ruotsinlautta". Nykyään puhutaan "Ruotsin laivoista" tai "ruotsinlaivoista".
Miksi näin? Laivafirmojen imagonkohennusta, hmmm? Eh?
Kommentit (20)
Ne lautat kulkivat saaresta saareen. Eli ovat lyhyen matkan laivoja, mutta pidemmän matkan kulkijoita kuin lossit. Sitten kun niistä tuli risteilyaluksia ja kulkivat pysähtymättä joka saarelle, ne automaattisesti muuttuivat laivoiksi. Osa ihmisistä tietysti puhutteli vanhoilla lautta-nimityksillä. Nyt se saarilautta-aika on jo unohtunut ja risteilylaivat ovat kaikkien mielessä.
Juuri tänään juttelin kaverille, että ne ei ole "ferrys", vaan "cruise ships". Eikö ferry nyt ole hieman pienempi sentään? 60-luvulla ne oli pienempiä, ihan loogista.
Molemmat sanat tuntuu olevan vielä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ne lautat kulkivat saaresta saareen. Eli ovat lyhyen matkan laivoja, mutta pidemmän matkan kulkijoita kuin lossit. Sitten kun niistä tuli risteilyaluksia ja kulkivat pysähtymättä joka saarelle, ne automaattisesti muuttuivat laivoiksi. Osa ihmisistä tietysti puhutteli vanhoilla lautta-nimityksillä. Nyt se saarilautta-aika on jo unohtunut ja risteilylaivat ovat kaikkien mielessä.
Saaresta saareen? Helsinki-saaresta Tukholma-saareen? Nu förstår jag inte.
Olen aina ihmetellyt lautta-sanan käyttämistä laivoista. Laiva on laivan muotoinen, lautta ei.
Kyllä minä ainakin tuhatyhdeksänsataakahdeksankymmentäluvulla kävin Ruotsin laivalla enkä lautalla.
1980-luvulla ainakin kuljimme ruotsinlaivoilla, med sverigebåtarna. Ruotsista kulkivat finlandsfärjorna.
Puolihurri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lautat kulkivat saaresta saareen. Eli ovat lyhyen matkan laivoja, mutta pidemmän matkan kulkijoita kuin lossit. Sitten kun niistä tuli risteilyaluksia ja kulkivat pysähtymättä joka saarelle, ne automaattisesti muuttuivat laivoiksi. Osa ihmisistä tietysti puhutteli vanhoilla lautta-nimityksillä. Nyt se saarilautta-aika on jo unohtunut ja risteilylaivat ovat kaikkien mielessä.
Saaresta saareen? Helsinki-saaresta Tukholma-saareen? Nu förstår jag inte.
Helsinki-Tukholma on uudistuotantoa.
Tarkkaanottaenhan nuo nykyiset risteilylaivoiksi kutsutut olisi autolauttoja.
Nuo laivat olivat aikoinaan karuja autolauttoja kansipaikkoineen, jotka kuljettivat työttömyyttä pakenevia suomalaisia Ruotsiin ja sieltä Volvoineen lomalle kotipuoleen. Tuon liikenteen hiipuessa, tilalle tuli ylellisiä biletyspaikkoja, porauslauttoja, joiden matkustajilla ei ollut mukana autoa, mutta jokaisella oli hyttipaikka. Autolautta alkoi olla harhaanjohtava nimitys ja niitä alettiin kutsua risteilyaluksiksi ja laivoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nuo laivat olivat aikoinaan karuja autolauttoja kansipaikkoineen, jotka kuljettivat työttömyyttä pakenevia suomalaisia Ruotsiin ja sieltä Volvoineen lomalle kotipuoleen. Tuon liikenteen hiipuessa, tilalle tuli ylellisiä biletyspaikkoja, porauslauttoja, joiden matkustajilla ei ollut mukana autoa, mutta jokaisella oli hyttipaikka. Autolautta alkoi olla harhaanjohtava nimitys ja niitä alettiin kutsua risteilyaluksiksi ja laivoiksi.
Niin mutta MILLOIN? Ks. otsikko.
Ohiksena kysyn, että vieläkö pääsee Avenanmaalle ilmaisilla saarilautoilla?
En ymmärrä viestin viimeistä kysymystä. Eh? Milloin on alettu esittää moisia kysymyksiä?
Mitä tarkoitat täyssuomalsisella? Vaikka olisit suomenruotsalainen, niin hekin ovat täysin suomalaisia.
Oisko siinä vaiheessa, kun bensa hinta nousi ja ihmiset jättivät autonsa kotiin/satamaan.
Dom har alltid kallats sverigebåtar
Minä olen käynyt ruotsinlautoilla vuodesta 1969 saakka. Silloin vielä mentiin Viikingillä Naantalista Kapellskäriin ja Silja meni Turusta Norrtäljeen. Kyllähän silloin aikoinaan enemmän lautta nimitystä käytettiin ja puhuttiin autolautoista, joita ne tietysti olivatkin.
En itse tarkaan muista, milloin alettiin enemmän puhumaan laivoista, mutta eiköhän se laivanimityksen käyttö alkanut yleistymään 80-luvulla, kun autolauttojen koko suureni suurenemistaan ja niistä tuli yhä enemmän risteilyaluksia. Näin varsinkin 90-luvulle tultaessa, jolloin molemmilla firmoilla alkoi olemaan myös pelkkiä 24 tunnin risteilyjä. Siis sellaisia, jotka eivät kulkeneet mitään reittiä, vaan kävivät vain merellä pyörimässä.
Molempia nimityksiähän käytetään yhä edelleen, samoin kun käytetään myös Tallinnan lautoista/laivoista ja molemmat tietysti ihan yhtä oikeita.
.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena kysyn, että vieläkö pääsee Avenanmaalle ilmaisilla saarilautoilla?
Ei ole päässyt enää aikoihin, siis ilmaiseksi. Itse menin fillarilla saaristolautoilla viimeksi joskus vuosituhannen vaihteessa Ahvenanmaalle. Tuolloin fillari oli ilmainen, mutta moottoriajoneuvot oli jo silloinkin maksullisia. Nykyään maksaa jo fillarikin.
Vierailija kirjoitti:
Nuo laivat olivat aikoinaan karuja autolauttoja kansipaikkoineen, jotka kuljettivat työttömyyttä pakenevia suomalaisia Ruotsiin ja sieltä Volvoineen lomalle kotipuoleen. Tuon liikenteen hiipuessa, tilalle tuli ylellisiä biletyspaikkoja, porauslauttoja, joiden matkustajilla ei ollut mukana autoa, mutta jokaisella oli hyttipaikka. Autolautta alkoi olla harhaanjohtava nimitys ja niitä alettiin kutsua risteilyaluksiksi ja laivoiksi.
Ei vain porauslauttoja, vaan KOHTUPORAUSLAUTTOJA!
Ursäkta, jag hade några fel där... Jag är ju inte täyssuomalainen, joten en osaa ihan hyvin kumpaakaan kieltä.