Taas yksi keino lisää kyykyttää meitä lapsettomia ja allergisia töissä...
Ensiksi, en ole lasten enkä lemmikkien vihaaja.
Minua ärsyttää se, että aina lomia suunniteltaessa perheelliset ovat niitä, jotka saavat valita lomansa ensimmäisenä "koska heillä on lapsia". No, me lapsettomat jäämme hännille ja saamme rääppeet. Siinäpä sitten oman miehensä kanssa yrittää sumplia hänen yhtä hajanaiset lomalistansa omiin, että voitaisiin reissata. Mutta ei se mitään, kun Marja-Kainojen vanhempien vaan täytyy saada pitää lomat välipäivinä ja "sinähän voisit ne päivät sijaistaa, kun sinulla ei ole perhettä". On, aviomieheni on perheeni. Minäkin haluan olla jouluna lomalla! Mutta eeeeei "kun joulu on perhejuhla" ja "kyllä nyt täytyy joustaa". Juu. Niin kuin joustin viitenä edellisenäkin vuonna?! Ja auta armias kun pidät puoliasi... kohta olet se työpaikan vaikea tapaus.
No, ennen kuin aloitatte sen lapsi- ja eläinvihaajaksi haukkumisen, niin astukaapa hetkeksi minun kenkiini: Työpaikalta jää Maija äitiyslomalle. Työt jaetaan minun ja Petrin kesken. Mutta kun Petri jää isyyslomalle kolmen kuukauden päästä. Samaan aikaan Ville jää viikoksi kotiin hoitamaan sairasta lastaan ja jonkun täytyy hommat tehdä, eli se on se onneton yksilö, joka ei tajunnut liittyä perhehelvettiin. Minä. No, kun Petri tulee parin kuukauden päästä töihin, Maija on edelleen äitiyslomalla ja Ville vuorostaan jossain tarhasta kotiin kuljetetussa taudissa, huokaan helpotuksesta. Vihdoinkin kevennystä taakkaan! Paskanmarjat. Petrillä on kertynyt lomia ja koska on pääsiäinen tulossa, hän jää lomalle, että voi viedä vanhemmat lapset Lappiin hiihtämään. Minunkin PITI jäädä lomalle, mutta pomo ei voi yksin tehdä kaikkea, joten "jos olisin niin hyvä, että pitäisin vain ne pakolliset vapaapäivät.." Ei -vastaus aiheuttaisi tänäkin vuonna sellaisen marttyyrisopan, että en edes yritä. Jos minä haluan pitää lomani juhannusviikolla, tulee hirveä valitus kuinka Petrin ja Villen täytyy saada pitää lomat juhannuksena, koska lasten isovanhemmat ovat tulossa kylään. Minuahan ei haittaa siirtää lomaani, vai? No, vähän haittaa, kun on matka maksettuna. Se onkin ainoa toimiva syy saada pitää lomansa ihmisten aikoihin. Työpaikan vaihtaminen ei auttaisi, koska siellä olisin lapsettomana JA uutena työntekijänä edelleen sitä alinta kastia.
Tässä on uusi ja todennäköisesti tuleva ärsytyksenaiheeni:
https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/viimeinkin-ymmarrysta-koira…
Eli toisin sanoen kohta saan sijaistaa perhelomalaisia, äitiyslomalaisia, isyyslomalaisia, lapsensairauslomalaisia, pällilomalaisia ja lisäksi vielä lemmikin hankkineita!
Ja auta armias, jos itse olen neljä päivää helvetillisessä kuumetaudissa kotona niin siellä ne minun hommat palatessa edelleen odottavat, kun se Ville on taas hoitamassa muksuaan, Petri hukkuu omiin hommiinsa, pomo ei ehdi ja Maija on toisen kerran putkeen äitiyslomalla, eikä sijaista muka löydy.
"#%#¤% !!
Kommentit (8)
Onni on lomailla koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Matkojen hinnat laskevat ja kohteet rauhoittuvat.
Kiertävät lomat on hyvä keksintö, ehdotapa pomollesi. Ja jos viikonloppuisin ja pyhinä tarvitaan joku töissä, nekin vuorot ilman muuta kiertävät.
Minäkin olin erittäin työllistävässä työpaikassa ja tuurasin puolta firmaa. Tein koko ajan ylitöitä.
Työkaveri teki murto-osan töistä ja lähti aikaisin jatkamaan opiskeluja. Toinen työkaveri puhui yksityispuheluja, joten asiakkaiden puhelut ja materiaalitoimitukset tulivat minulle jne. Lapsia odottavat olivat sairauslomilla tai lapsen synnyttyä hoitivat usein sairaina olevia lapsiaan.
Suosittelen, että vaihdat työpaikkaa. Varmista ennen vaihtoa, että uudet työkaverit ovat niin vanhoja, ettet ole koko ajan tuuraajana.
Niin toiko on nyt sun työpaikkas? Mahtaa olla tän purkauksen jälkeen kiva mennä töihin.
Minun työpaikalla on kiertävät lomat, 1/3 lomailee kesäkuussa, 1/3 heinäkuussa ja 1/3 elokuussa. Ja näistä ei ole joustettu viimeisen 5 vuoden aikana vaikka olisi puolison loma mihin aikaan tahansa. Minusta oikeudenmukaista ja tietää jo seuraavan vuoden loma-ajan hyvissä ajoin niin voi varata matkat edullisesti ja puolisolla on se vuosi aikaa järjestellä asiaa omassa duunissa jos haluaa loman samaan aikaan.
Oletko jossain pikkufirmassa? Olen itse ollut sellaisissa firmoissa, joissa on kiertävät lomat. Muuten ei tulisi mitään. Lisäksi työskennellään vain arkisin virka-aikaan, joten joulunpyhistä tms. ei tarvitse tapella. Ei ole oikein, että joutuu monena juhlapyhänä olemaan töissä sen takia että jollain puolitutulla työkaverilla on lapsia. Sinkullakin on yleensä lomasuunnitelmia kavereiden tai sukulaisten kanssa.
Ap, aivan turhaan kiukuttelet niille vanhemmille, kiukuttele pomollesi. Hän ei ole pätevä. Eikä ole oikein sekään, jos äitiyslomalaisia sijaisteta, ei teidän muiden kuulu ottaa hänen töitään kontollenne.
Sinun logiikallasi sekin, jos joku sairastuu syöpään ja joutuu leikkaukseen on hänen oma vikansa - jos esimies ei hommaa sijaista.
Joten huonosta organisoinnista ja työntekijän kyvyttömyydestä esittää kantojaan on aivan turha syyttää pienten lasten vanhempia. Sori.
T. Toinen lapseton, mutta esimies, joka osaa organisoida työt.
Liioittelullakin on joku raja