Herpeshuulisen suukko tappi vauvan
Ihmettelen kun aina varoitellaan sukuelinherpeksestä ja sen vaarallisuudesta vastasyntyneelle vaikka tuo huuliherpes on tasan yhtä vaarallinen.
Tiedänpä tapauksen jossa kätilö tartutti tuon ja lapsi on loppuikänsä vaikeavammainen.
https://www.metropoli.net/uutiset/vauva-kuoli-herpekseen-aiheuttajaksi-…
Kommentit (7)
Kätilö? Vai olisiko synnyttäneellä äidillä ollut se alapäässään.
Ei tarvitse edes suukotella vauvaa. Riittää kun on herpes aktiivisena ja vahingossa tai tarkoituksella koskee rakkoon ja sitten koskee esim. vauvan kasvoihin. Mä muistan kans, kun ripitin mun miestä, kun hänelle puhkesi huuliherpes ja meidän esikoinen oli vastasyntynyt, että pitääkin visusti huolen käsihygieniasta ja ei käpälöi rakkoa ja missään nimessä pussaile vauvaa. Mies ei tiennyt miten vakava infektio herpes voi olla vauvalle. Ajatteli sen olevan yhtä harmiton pieni rakko huulessa myös vauvalla. Mutta itseasiassa etenkin alle 3-vuotialla voi tulla huuliherpesinfektion seurauksena kivulias suutulehdus ja vastasyntyneillä on korkea riski, että infektio leviää aivoihin ja voi tällöin vammauttaa vakavasti ja jopa tappaa. Ei diis mitenkään ihan harmiton, vaikka monilla herpesinfektio voi olla myös oireeton. Mutta pahimmassa tapauksessa on tappava.
Joo, jossain vauvaoppaassa joskus oli että huuliherpesrakko pitäisi esim. peittää laastarilla jos perheessä on vastasyntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kätilö? Vai olisiko synnyttäneellä äidillä ollut se alapäässään.
Jos äidillä on (vanha) herpes niin vauvalla on todennäköisesti vasta-aineita. Jonkun muun tartuttama herpes on siis periaatteessa vaarallisempi.
Minulla on huuliherpes ja olen hysteerisen tarkasti pitänyt huolta ettei tartu lapsiin tai mieheen.
Herpes on todella vaarallinen. Tiedän nuoren naisen joka kuoli kun herpes meni aivoihin. Siis se tavallinen huuliherpes eikä edes mikään sukupuoliherpes.
80 prosentilla suomalaisista on herpes virus elimistössään. Suurimmalla osalla oireettomana. Vaikeaa on lapsrn suoje!u virukselta.