Makaronilaatikosta ja sen hirvittävyydestä
Miksi Suomessa tehdään makaronilaatikkoa? Kauheaa muhjua - ensin keitetään makaronia ylikypsäksi ja sitten vielä laitetaan uuniin mauttoman munamaitomössön kera. Jotain halpisjauhelihaa vielä sekaan, niin avot.
Eikö olisi paljon helpompaa tehdä vaikka carbonaraa? Parempaa ja nopeampaa. Pasta herkullisen al dentea, kananmuna-parmesaanijuusto -kastike on herkullista ja pekoni - no, herkkujen herkku. Voihan tilalle laittaa toki vaikka katkarapuja, kylmäsavulohta, parsaa, parsakaalia.. you name it.
Tai jos sitä jauhelihaa haluaa, niin sitten joku jauhelihakastike. Mutta että pakkoko se pasta on tappaa ja ylikypsentää. Kahdesti vieläpä. Yh. Ketsuppi päällä kruunaa tämän häväistyksen.
Missä muussa maassa tällaista barbarismia harjoitetaan? Niin - ei missää muualla kuin Suomessa.
Tähän lankaan perusteluja, miksi teette makaronilaatikkoa? Jos tarjoatte sitä ystäville tai perheellenne - miksi vihaat heitä niin paljon?
Kommentit (20)
Itse nakkaan raakana makaronit ja paistetut jauhelihat (maustan vahvasti) sekaisin vuokaan, kaadan munamaidon ja ripoittelen juustoraasteen pintaan, peitän foliolla ja uunissa 225asteessa tunti ja hyvä tulee.
:D
Itse en välitä makaronilaatikosta, mutta perhe sitä tuntuu rakastavan. Eihän siitä tarvitse tehdä ylikypsää ja mautonta. Sehän on kokista kiinni.
Makaronilaatikko on ihan hyvää minun mielestäni. Tietenkään se ei sitä ole kaikkien mielestä,mutta se ei haittaa minua yhtään.
Pfannkuchensuppen jälkeen ei mikään kotoisa ja eksoottinen ruokalaji ole hetkauttanut. Olen kai barbaari kun saan siitä kulinaarisesta nautinnosta vieläkin kylmiä väreitä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä tarvitse tehdä ylikypsää
Silti moni kypsentää makaronilaatikkoa reilusti yli pastan ohjeellisen keittoajan. Pastalle riittää se 8 minuutin keitto. Sitten sitä tapetaan kuitenkin tunti uunissa. Tässä kanssa toinen suomalainen perusjuttu - uunissa tapettu lohi. Pistetään lohifilee uuniin ja annetaan olla niin kauan, että se on ihan läpikypsää (ylikypsää) ja kuivahtanut. Parastahan olisi tietenkin, että jää sisältä hieman raa'ahkoksi ja meheväksi.
Minä en ole koskaan tykännyt makaronilaatikosta, mutta onhan tuota tullut pari kertaa perheelle tarjottua. Tosin lykkään niin jauhelihan kuin makaronit raakana uuniin.
Yhtä lailla siitä paska carbonarastasi saa ylikypsää. Eikä sekään välttämättä maistu miltään. Ja makaroonilaatikon voi tehdä hyvinkin, ei keitä liikaa makarooneja, maustaa kunnon jauhelihan hyvin ja laittaa mausteita myös siihen munamaitoon. Ihan hyvää tulee
Ihan vaan vinkkinä, sitä makaronia EI tarvitse keittää ylikypsäksi, sen voi jättää jopa kokonaan keittämättä. Itse keitän n. puolet normaalista keittoajasta. Myöskään sen munamaidon ei tarvitse olla mautonta, sitä saa ihan vapaasti maustaa, tai jättää vaikka koko maidon pois ja laittaa tilalle esim. lihalientä. Jauhelihaakaan ei ole pakko käyttää (ennen ei käytetykkään) ja tilalle voi laittaa mitä haluaa, kalaa, kanaa, kasviksia, soijaa tms., tai tehdä alkuperäistä eikä laita mitään.
Itse teen makaronilaatikkoa koska minä ja mieheni pidämme siitä. Liian harvoin kyllä tulee tehtyä (n. kerran vuodessa). Muille ei ole tullut tarjottua, mutta aina kun jossain tarjotaan niin mielelläni syön.
En ikinä tee tai syö makaronilaatikkoa. En pidä makaronista.
Miksi oletus on, että makaronilaatikko tehdään aina johonkin munamaitoon? 😃 Eikö mielikuvitus riitä munamaitoa tai lihalientä pidemmälle?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti moni kypsentää makaronilaatikkoa reilusti yli pastan ohjeellisen keittoajan. Pastalle riittää se 8 minuutin keitto. Sitten sitä tapetaan kuitenkin tunti uunissa. Tässä kanssa toinen suomalainen perusjuttu - uunissa tapettu lohi. Pistetään lohifilee uuniin ja annetaan olla niin kauan, että se on ihan läpikypsää (ylikypsää) ja kuivahtanut. Parastahan olisi tietenkin, että jää sisältä hieman raa'ahkoksi ja meheväksi.
No ehkä sun mielestä, minä taas tykkään vähän kuivahtaneemmasta lohesta, jos ei se sitten ole graavattua.
Makaronilaatikko on syntynyt niin että joku on lukenut mitä italialaisessa lasagnessa on, mutta ei ole ymmärtänyt yhtään mitään.
Ikään kuin siitä että uuniin heitetään sekamelskana pastaa, sitkeää paistettua jauhelihaa, maitoa ja kananmunaa ja päälle korppujauhoa syntyis ihmisten ruokaa. Tuota mössöä kun syötät italialaiselle niin, Suomi asetetaan alemmas kuin Albania maitten joukossa. Ja ihan syystä
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan vinkkinä, sitä makaronia EI tarvitse keittää ylikypsäksi, sen voi jättää jopa kokonaan keittämättä. Itse keitän n. puolet normaalista keittoajasta.
Mutta siis, onko se laatikko sitten uunissa vain 4 minuuttia? Pastahan menee joka tapauksessa ylikypsäksi siellä uunissa, jos on nesteiden kanssa siellä muhimassa. Käytännössä ei ole mitään tapaa saada makaronilaatikkoa ilman, että pasta on reilusti ylikypsää, ellei kypsennä kaikkia osasia erikseen ja sitten lopuksi asettele ne paikoilleen vuokaan. Näin ei tarvitsisi uunittaa mitään ja miellyttävä rakenne saavutettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla siitä paska carbonarastasi saa ylikypsää
Saa, mutta kuka niin tekisi? Sen kuin keittää pari minuuttiaja sitten pannulle nopeasti imaisemaan pekoninrasvaa minuutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletus on, että makaronilaatikko tehdään aina johonkin munamaitoon? 😃 Eikö mielikuvitus riitä munamaitoa tai lihalientä pidemmälle?!
Näinpä, ja muissakin raaka-aineissa vain taivas on rajana jos vain mielikuvitusta riittää! Naurattaa nää ihmettelijät, jotka eivät osaa reseptejä soveltaa omaan makuun.
Minä maustan ja mehevöitän tuore - tai sulatejuustolla makaronilaatikkoa. Mutta en tee kyllä kovin usein. Pari kolme kertaa vuodessa.
Makaronista on moneksi https://www.yhteishyva.fi/reseptit/pastitsio-eli-kreikkalainen-makaroni…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on ollut tapanatappaa kala jo ennen uuniin laittoa. Lihassakin saa päättää itse kypsyyden, miksei sitten kalassa?
Al dente on kamalaa. En vihaa ketään niin paljon, että tarjoaisin sellaista.