Voiko huoltaja kieltää 18-vuotiasta ottamasta tatuointia?
Onko huoltajalla oikeus kieltää lastaan ottamasta tatuointia vaikka tämä olisi täysi-ikäinen ja maksaisi sen omilla itse tienaamillaan rahoilla?
Ymmärrän toki että mielipiteen asiasta saa ilmaista ja kaikesta ei tarvitse pitää, mutta suoranaista kieltämistä en ymmärrä.
Kommentit (9)
No ei ole oikeutta kieltää, koska yli 18-vuotiaalla ei ensinnäkään ole huoltajaa (jos ei sitten ole kehitysvammainen tms. joka tarvii huoltajan).
18-vuotiaalla ei ole huoltajaa joten ei, kukaan ei voi kieltää.
18-vuotias tekee mitä haluaa. Entinen huoltaja voi yrittää kertoa mielipiteensä mutta aikuisen ihmisen ei tarvitse kuunnella.
Aika monella nuorella aikuisella tuntuu nykyään olevan riesanaan ainakin yksi "huoltaja" joka on itse julistanut itsensä sellaiseksi ja luulee että sillä olisi suurin piirtein jonkinlainen lain voima.
Itse kyllä koin sen jälkikäteen hyvänä kun vanhemmat kielsivät, vaikka tiesin että eivät sille mitään mahda jos ottaisin omilla rahoilla. Ei sen ikäisenä vielä pysty kuvittelemaan miltä tatuointi mahtaa näyttää yli 50-vuotiaana kun muutekin elää niin kuin viimeistä päivää.
Tosiaankin kaduttaisi nyt jos olisin ottanut, kun on tullut lisää luomiakin ym. mukavaa ihon pintaan. näyttäisivät tatskat siinä varmaan tosi kauniilta, saatikka 20 vuoden päästä mikäli sinne asti elän.
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias tekee mitä haluaa. Entinen huoltaja voi yrittää kertoa mielipiteensä mutta aikuisen ihmisen ei tarvitse kuunnella.
Ja elättää sitten itsensä, eikä ruinaa vanhemmilta apua, eikä asu vanhempien nurkissa! Sitten voi tatuoida vaikka kirkkoveneen otsaansa.
Jos on niin tyhmä että ottaa tatuoinnin niin kyllä se kersa mokailee vielä pahemminkin joten antaa ottaa vaan.
18-vuotiaalla ei ole enää huoltajaa. Ei voi.